Spricka i revben pga stall ;Ansvar??

M

mecca

I stallet finns en ramp, drygt 2m hög där man ska köra upp dyngkärran.
Den hölls inte i bra skick utan var en isbana då jag i helgen skulle upp för den för att tömma kärran, och halkade till, fick skottkärrans handtag i bröstet precis nedanför nyckelbenet. Sen välte hela kärran över mig och jag åkte nedför rampen (jo det såg nog lite lustigt ut) i ett enda virrvarr!
Kände inget först utom lite ömt, rejäl värk kom senare vilket tydligen är väldigt vanligt vid revbensskador. Då jag skulle jobba i måndags så gick det inte, det gjorde fruktansvärt ont och jag fick åka till akuten och röntga, diagnosen blev att det inte är något brott men det kommer att ta minst 4 veckor innan jag är helt ok igen! Det sitter så pass högt så att jag inte kan lyfta armen ordentligt och gör ont konstant. Hosta är inte att tänka på:crazy:! Nu förlorar jag inkomst och dessutom står hästen och väntar,
känns inte helt ok att jag inte ens kan mocka!

Det jag undrar över är; vems är ansvaret?
Borde inte stallägaren ha något sorts ansvar för att sånt här inte ska få hända?
Kan jag få ersättning för den förlorade inkomsten?
Vi påtalade direkt vid bygget att det skulle vålla problem, men de betygade att de skulle hålla den i bra skick hela tiden...
Det känns dessutom väldigt dumt att detta hände samma dag som vi flyttade till nytt stall... Hur lägger man fram det?
Alla tips/erfarenheter uppskattas...!

Sv: Spricka i revben pga stall ;Ansvar??

I vårt stall är vi enligt kontrakt försäkrade ifall just något sånt här skulle hända! Kolla upp ditt kontrakt och stallägarens försäkring!

Lycka till!

Vi har stall på gården, dock är det "svärmor" som äger det men här så hjälps alla åt att underhålla att som behövs. Skulle ha svårt att tänka mig att någon ersättning skulle betalas ut vid en olycka som leder till förlorad inkomst. Här är det väl lite så att man stallar upp på egen risk, (om man tänker efter) men vi försöker ha allt så säkert som möjligt iaf. Men vet inte om det kanske går på hemförsäkringen vid olycka? Det hade ju varit bra isf, men det står inget i kontraktet om ersättning vid skada

Väntar med spänning på om någon juridiskt insatt person svarar!
Normalt har ju fastighetsägaren ansvar för halkbekämpning. Borde inte det gälla även i detta fall?

Din egen olycksfallsförsäkring kanske täcker?

Hoppas att allt går bra! :laugh:

Jag tror att det är din egen privata olycksfallsförsäkring som gäller vid sådana här olyckor, kolla med ditt bolag..
Krya på dig, revben är jobbigt att skada.

Vet inte hur det är i just det här fallet, men på anläggningen jag stod på tidigare var vi tvungna att sätta upp skyltar att all vistelse i stallar & ridhus skedde på egen risk.
Annars hade vi (privat förening som drev anläggningen, ingen ridskoleverksamhet) ha ansvar för folks säkerhet på området.

Vad står det i ditt hyreskontrakt? Har ni någon klausul något om friskrivning av ansvar el liknande?

Är du förresten fackligt ansluten? Vissa fack har nämligen en försäkring som täcker upp till full lön då man blir sjukskriven...

Krya på dig och var försiktig, revbenskador har en tendens att sitta i ganska länge...

Som jag förstår det så har du själv mockat till din egen häst och sedan vält med kärran. Då kommer inte stallägaren att något ansvar för olyckan om det står om det i uppstallningsavtalet.
Det hade varit en helt annan sak om du hade gjort det som anställd och till andras hästar eller om du var professionell hästhållare. I de fallen hade hamnat under arbetsskada och arbetesmiljö.

Efter som detta hände på din fritid är det din egen olycksfallsförsäkring skulle jag tro. Var det inte en artikel i häst och ryttare att många som håller på med hästar som fritidsintresse är för dåligt försäkrade? Kanske det står något i den artikeln vart man ska vända sig?

Senast ändrad:

Såg att några viktiga ord hade ramlat bort :o

Som jag förstår det så har du själv mockat till din egen häst och sedan vält med kärran. Då kommer inte stallägaren att ha något ansvar för olyckan om det inte står om det i uppstallningsavtalet.
Det hade varit en helt annan sak om du hade gjort det som anställd och till andras hästar eller om du var professionell hästhållare. I de fallen hade hamnat under arbetsskada och arbetesmiljö.

Visar sig att jag inte har någon olycksfallsförsäkring efter att ha gått ur facket:(
I och med att det bedrivs en verksamhet i stallet så borde väl dom ha ett ansvar för att hålla allt i brukbart skick?
Om man tex halkar på en frukt på frukt&grönt avdelningen i en butik så blir det butikens fel och dom blir skyldiga, förklarade "försäkringskvinnan"
Så det borde gälla i stallmiljö om det kan räknas som slarv eller något liknande! Måste undersöka lite mer.......
Blev idag sjukskriven till den 22a mars, vilket känns skittråkigt...

I normala fall så är det fastighetsägarens ansvar att se till att snöröjning och halkbekämpning utförs, så visst har stallägaren sin del i detta.

Är det dessutom så att dom har inackorderingsverksamhet och att ett visst mått av arbete från hyresgästen ingår som uppstallningskrav så borde dom även vara skyldiga till att just detta arbete kan utföras på ett sätt som minimerar risken för olyckor.

När det dessutom är så högt som 2 meter till marken så är dom ju skyldiga att se till att det finns skyddsräcken m.m. så att man inte kan dråsa i backen.

Det jag rent personligen kan tycka är att dom åtminstone borde be dig extremt mycket om ursäkt och i framtiden se till att stapling av dynga sker medelst traktor, transportband eller liknande inrättning för att minska olycksrisken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka