Spricka i benet?

H

hoffmeister

Hej! I fredags fick min häst en spark av en annan, inte så hård skulle jag tro. Han haltade lite efteråt på höger bak, men drog mest upp benet i luften när han sprang. Han slutade halta efter kanske 2 minuter så jag satt upp och red honom ändå, han busade som vanligt och visade inga tecken på fortsatt hälta. Han var inte varm/svullen eller så efteråt. Nästa dag drog vi då iväg på tävling, eftersom han varken var halt eller något annat. Han stod i transport 1 h dit och tävlade en klass i dressyr och stod i transport 1 h hem, visade fortfarande ingen hälta, svullnad eller så. På söndagen skrittade jag ut en runda, och han visade ingen hälta då heller. Han trampar under sig lika mycket med båda bakbenen och så, men jag kan ändå inte sluta oroa mig för att en spricka kanske har uppstått? Eller kanske måste det ha blivit ett sår på benet också för att sprickan ska ha upstått? alltså att sparken måste ha tagit så hårt att det kom ett sår + spricka? Ägaren säger att det inte är någon fara, då han antagligen haltade endast för att han hade fått en spark efteråt och att det såklart gjorde lite ont? Jag hade varit jätte tacksam om någon ville dela med sig av sina kunskaper om sådant här!!

Sv: Spricka i benet?

Varför oroar du dig om han inte visar något? Slår man i benet så kan man väl halta lite innan smärtan lagt sig, behöver inte vara något som är direkt trasigt förutom några blodkärl. Och nej, det måste inte bli ett sår om det är en spricka. Tycker inte du ska behöva oroa dig om han inte visar något mer.

Sv: Spricka i benet?

Tack för ditt svar, jag antar att du har rätt att det är löjligt att oroa sig.. Jag oroar mig för att han hade en spricka i höger fram förra året..

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 316
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10