Sprenger bett sann storlek?

M

-moa-

Tänkte kolla om någon som har lite Sprenger bett nånsin mätt dom (eller har lust att göra det ;) )

Alla bett är ju inte "sanna" i storlekarna så att säga.
Och så beror det ju på hur dom mäts också och hur stora ringhål dom har etc.

Jag har upplevt Sprenger som ganksa stora i storlekarna, men då har det varit Dynamic RS betten och dom är ju mer rundade och böjda i formen så jag var nyfiken på specifikt:

Tredelat KK Ultra.
Storlek som står att det är? Storlek mellan ringarna? storlek mellan ringhålen? (alltså ni vet, precis där hålet för ringen börjar på insidan...för man vill ju gärna att ringarna inte ska nypa)

Har nämligen provat ett som hon trodde var 10.5cm men det mätte mer som 11cm mellan ringarna.
Oag jag försöker klura ut om det verkligen är 10.5m eller om det är ett på 11cm.
Dock är jag ganska säker på att Sprenger bara har halvstorlekar på KK Ultra så då borde det ju vara ett "stort" 10.5cm.
Fast så är det inte helt nytt så dom nya kanske inte är samma ändå tänkte jag och jag är trött på att ha massa dyra bett som inte passar så tänker inte köpa ett förrän jag vet att det blir rätt storlek ;)

Sv: Sprenger bett sann storlek?

Jag tycker dom är exakt lika stora som alla mina andra bett i stl 12,5 av samma utförande (dvs man kan inte jämföra fasta ringar med lösa osv, endast med samma bett).

Såvitt jag vet så finns inte Sprenger i hela stl, så bettet är nog 10,5??

Jag har kontrollmätt ett 50-tal Sprengerbett och alla har stämt med den utmärkta storleken.

Efter Sorbes svar kanske mitt är överflödigt. Men svarar iaf. Jag har Dynamic RS och någon kandarstång till min häst. Det är exakt lika stort som kompisen KK Ultra och Hubertus Schmidt-stång i samma strl.

+ tuaphua+ elaine.
Tack alla :)
Då kan jag lugnt beställa iallafall ett nu då.

Ni har mätt mellan ringarna antar jag, inte mellan "betthålen" väl? För det gör ju stor skillnad när det är lösa ringar, men det borde ju vara mellan ringarna haha, fast man vet ju aldrig ;)

Och när jag ändå har er här så kan jag kolla om ni vet om mittdelen är större mellan en storlek på bett? Alltså tex. mellan 10.5 och 11.5, om mittdelen blir större då med i längd?

Det visade sig att ett annat jag trodde han skulle gå ännu bättre på funkade itne alls :S så nu får han ett KK ultra för det gick han ok med iallafall.
Eller vågar man sig på ett Dynamic kanske...är ju lite riskabelt när man inte provat men dom är ju ganksa lika KK ultra så borde funka...hmm...jäkla bett :/

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Vilket bett är mildast av kk Conrad ultra och dynamic rs? Båda tredelade! Märker man någon skillnad på dessa? Någon som provat båda...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: Kenzo2019
·
Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Jag har ett sprenger dynamic RS d-rings bett till min häst nu och han trivs bra med det så det är inte de. Utan jag har börjat...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama