Sprätter med bakbenen.

M

Mliisan

Hej.
Jag tänkte om någon av er kan veta vad detta beror på:
Han står och sprätter med bakbenen hela tiden, både i stallgången och i boxen när han står och äter.
Någon som kan veta vad det beror på?
Kan han ha ont?
När jag besiktade han så visade de inget när han böjde eller något.
Han är 3 år.

Btw jag kan lyfta bakbenen utan att han sprätter. jag kan göra böjprov själv utan att han sprätter. Om han hade haft ont, hade det gjort ont när jag böjt honom. Meni ngenting
Någon som kan veta vad det beror på?
Kan det vara nån 3 årstrotts? :confused:

Någon därute som har erfarenhet av detta?

Mvh
Emelie

Sv: Sprätter med bakbenen.

Skabb är vanligt på grövre raser med mycket hovskägg.
Sedan hurvida din pålle har mycket hovskägg eller inte har jag ingen aning om.

grövre?
han är ett fullblod/halvblod. och har inte mkt hovskägg alls.

ja, jag brukar göra egna böjprov när jag känner att hästen inte går riktigt bra.
nej, jag är inte veterinär, men jag vet hur ett böjprov går till.
Även våran distiktveterinär har gjort böjprov. men visar inget.

flugor? det finns inte en enda fluga på honom när han sprätter.
har kollat även det.

Begynnande mugg?
Ingen mugg på honom heller. har även varit väldigt noga med att kolla det.

Ingen som har erfaranheter av det?
som kan veta vad detta sprättande beror på? :confused:

Är det inte så att han stampar eller liksom försöker "sparka" bort någonting då?

Oj detta är jätte svårt kan vara så mycket, svårt när man inte ser honom göra det:

Han skulle kunna ha ont i magen.
Han skulle kunna var kissnödig men ha svårt att kissa (kolla om det sitter en "sten" längst fram i urinröret).
Det kan vara en ovana han laggt sig till med.
Han kan ha en massa bett på skråt.
Det kan vara svansroten som kliar.
etc. etc.

Kan inte ge någon exakt idé på vad det kan vara tyvärr, detta ovan är saker som får min häst att visa samma beteende. Kanske till någon hjälp.

Hur står han i rangordningen? Det kan inte var så att han är van att få skydda sin mat ute i hagen och så har det blivit ett invant beteende? Va bara en liten tanke....

okej, jo, ja får ta o kolla om det sitter någon sten. Men det var bra tips :)

nej han står högt i rangordningen.
Även om han är 3 år. så står hhan väldigt högt upp i rangorningen.

Min 7-åriga halvblods-valack sparkar alltid med vänster bak några gånger när han får mat, både när han får hö och kraftfoder. Oavsett om det är i boxen eller i hagen, oavsett om han är ensam eller om någon människa eller häst är i närheten. Jag har funderat över vad det kan bero på, men det verkar bara vara en ovana. Han sparkar aldrig i andra sammanhang. Din häst verkar göra något liknande tycker jag, även om du skriver att han sparkar hela tiden. Det tar ju någon timma för en häst att äta upp några kilo hö, sparkar han hela tiden?

inte hela tiden, men som sagt väldigt mkt,
Även när han står i gången och man borstar honom, så sprätter han till

mitt sto gjorde så när jag fick hem henne och det vissades att hon hadde rasp det irreterade henne och kliade så hon sparkade med bakbenen så kolla det ,det är mitt lilla tipps

mitt sto gjorde så när jag fick hem henne och det vissades att hon hadde rasp det irreterade henne och kliade så hon sparkade med bakbenen så kolla det ,det är mitt lilla tipps

OKej, tack för tipset ska kolla upp det :)

vet att skabb redan kommit upp i tråden, men jag tänker spontant skabb. även varmblodiga raser kan få det, om man har otur så kan ju en skabbhäst gått i hagen innan din häst och din häst kan ha fått det på det viset.
enklaste sättet att kolla om det är skabb är att ta ett mörkt papper och lägga under hoven och borsta, har hästen skabb så kan man se de små vita krypen på pappret.

hoppas du hittar orsaken till sprättandet!

okej, ska testa det.
Tack för tipset! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka