Sprätta och torka hö, hur mycket?

nyaste

Trådstartare
Vi ska nu ta och slå en rätt stor åker med gräs, som vi fick "låna" av våra snälla grannar, och som vi sen ska bala till stora rundbalar. Det ska bli torrhö, utan plast (har sett många som plastar in dem).
De har lovat strålande sol, varmt som tusan och näst intill vindstilla ända till måndag, så jag hoppas på detta och att det torkar snabbt.
Det jag undrar lite nu är, hur många dagar låter ni det torka på åkern? Och hur många gånger sprätter ni det?
Vi har en person här från byn som ska fixa allt åt oss (mot betalning givetvis) och han sade att det räcker att sprätta det en gång, stämmer det?
Hur gör ni andra?

Sv: Sprätta och torka hö, hur mycket?

1 vecka torktid på fältet om man inte har skulltork att torka det sista i. Hur ofta det behöver vändas beror på hurdant torkväder det är allt påverkar sol/vind/torr mark där det ligger, hur luftigt vändaren lägger det samt om man har bredspridit eller torkar det på sträng påverkar hur ofta det behöver vändas. Den gamla skolan säger vändning varje eftermiddag så att man precis vänt färdigt när nattdaggen faller, numera försöker man ofta med lite färre vändningar om man har bra torkväder iom att varje vändning gör att det tappar lite innehåll.

Om du menar fram till nu på måndag alltså som i 3 dagar så får du aldrig något torrhö tillräckligt torrt på så kort tid.

Det är slaget idag, och åtminstone till måndag har dom lovat fint, efter det vet jag inte då jag inte ser längre fram än så på väderprognosen. Att vi skulle bala på måndag menade jag inte, jag syftade bara på vädret.
Vi har det över hela åkern utbrett, alltså inte i strängar.

Var visar de bara så kort prognos ?

Kollar alltid dels Lantbruksvädret (har man tur hittar man dessutom en gård nära inpå sig som de gör prognoser för så att det blir än mer exakt)
http://www.ja.se/?p=36716&m=3439

Här nere har DMI (danska motsvarigheten till SMHI) oftast bra prognoser vet inte hur bra de är i övriga delar av landet. www.dmi.dk (gå in på världensväder och sök fram närmsta ort)

Vet att många uppåt landet använder sig av norska resp finska meterologerna har tyvärr inte adresser till dessa men någon annan kan säkert fylla i.

Sen finns ju www.klart.nu också men deras träffsäkerhet är ju inte den allra bästa inte här nere i alla fall men de ger en liten hint iom att man kan se 2 veckor där.

Själv slår vi aldrig förrän både lantbruksvädret och DMI är överens om att hela torkperioden skall bli fin då brukar det vara rätt.

Sprätta upp det imorgon och stränga Fridag, se om det är torr efter middag för att rulla........annars för du vänta till Lördag.

Sprätta upp det imorgon och stränga Fridag, se om det är torr efter middag för att rulla........annars för du vänta till Lördag.

Om hon vill ha hö som ruttnar under vintern möjligen, missade du att hon inte skulle plasta ?
Hugga torsdag och ta in lördag är bra om man skall plasta men knappast för torrhö. TS lär ligga runt max 70% på lördag om de använt slåtterkross annars inte ens det. Minst 84 skall det upp i för hö OCH det skall dessutom vara varenda litet strå som skall vara så torrt vilket tar tid även vid bra torkväder.
Aldrig någonsin under 5 dagar även om du jobbar med det varje dag, är det dessutom en förvuxen första skörd de har tagit så här sent kan de glömma under 7 dagar för då är gräset rejält grovt och tar lång tid innan det är genomtorrt.

5 dagar är minimum om man ska storbala hö. Gräset ska inte bara torka, det ska hinna dö också. Och minst en vändning per dag, gärna fler första två dagarna.

Mitt råd är att plasta in det om du har möjlighet. Det är jätte svårt att få det så torrt som krävs för att inte rundbalen ska bli dålig.

Jag tycker inte att det är "jättesvårt" att få höet torrt och bra i storbalar.
Bara vädret är bra är det inga problem.

5 dager i det har torr vader med mark och skogs brand varning överallt....right;)

Tog 3½ dag för oss att få in våra 200kg bal. 4 för dom känt stränger som låg mot skogen.
Det var för 2 veckor sen.

Senast ändrad:

Kom igen om 2 månader när du öppnat balarna.
Jag har hittills aldrig mött nån som fått bra hö i storbal vi kortare torkning än 5 dagar.

Vi tar in småbalar och brukar låta det torka i 3-4 dagar beroende på hur vädret är. Får det ligga längre blir det så gult och tråkigt. Märks stor skillnad i färgen på det som är pressat tidigt på dagen och det som är pressat sent. Vi har en loge med skulltork en en utan och det fungerar bägge delarna. Vi vänder 1-2 gånger per dag.

Lycka till!

Samma hö som jag har köpt i många år och den har alltid varit prima CK :)

Det kunde ta 5+dager för när vi körd med dom gamle slåtterbalk men dagens slåtterkross bryter stammen så att gräset torka fortar.

Du har glomt att baken är snus torr nu och gräset reda rätt så torr, växten har stannat av.

I och för sig har jag aldrig brytt mig om att ta förstaskörd i slutet av juli, så det är möjligt att du har rätt.

Men inte en halm funkar att storbala utan att halmen måste dö av ett par dagar.

Det jag fick lära mig var minst 5 dgr och vända en gång per dag om vädret är soligt och lite vind - annars mer ... Ska man ha riktigt superhö ska man hässja men det görs väl knappast nu mer ...

I och för sig har jag aldrig brytt mig om att ta förstaskörd i slutet av juli, så det är möjligt att du har rätt.

Men inte en halm funkar att storbala utan att halmen måste dö av ett par dagar.

Vi alltid slog runt midsommar för CK. Nu är allting försjuten.
Tack vara dessa nya maskinar kan man förkorta tork tiden.
Problem kan vara att gräset har gått i ax och dessa slaghack slå sonder rätt mycket, vi få inte det långa spagetti gräs som var lätt att hässa om det skulle bli räin.

Vi slog i mitten på juni med slåtterkross = de "nya" maskiner (har funnits i 15 år minst) du talar om. Det var efter lång torka det var ökentorrt på backen gräset var klent iom tidig skörd. Perfekt torkväder +25 strålande sol och vind varje dag. Efter 3,5 dags tork så var gräset 76% i torrsubstans vist hade man kunnat lura sig på att det var heltorrt för det kändes verkligen som riktigt fint sprött torrt hö men se analysföretagen lurar man inte de upptäcker den där fukten som finns kvar inne i mitten av stråna som inte det mänskliga ögat upptäcker. Hade vi balat det som hö och stoppat in på logen så hade vi inte haft det roligt i vinter för då hade vi haft mögel i varenda bal inom kort.
Det är tyvärr inget ovanligt fenomen att okunniga tror att man kan ta in hö och verkligen få gräset tillräckligt torrt ända in i kärnan på så få dagar. Finns massor av sådant hö att köpa på annons, det är alla dem som köper sådant som sen skriver trådar här om att deras hö dammar.................
Förr krävdes minst 1 veckas tork men sedan slåtterkrossen gjorde sitt intåg kan det räcka med 5 dagar om det verkligen är optimalt torkväder kortare tid än så går det inte att få det tillräckligt genomtorrt utan då måste man ha skulltork.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 434
Foder & Strö Hur gör ni som fodrar med hösilage och inte har "tillräckligt många" hästar? Jag tänker framförallt på åtgången, en öppnad bal blir...
Svar
14
· Visningar
3 022
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 689
Senast: Tacitus
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 051
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar