Språksvårigheter

B

Backen

Har ett tinkersto importerad från Irland som är tio år och jag har ägt henne dom sista två. Har mestadels ridit henne men har börjat tömköra och dra en släpa, hon är lite het så det får ta lite tid med inkörnig. Senaste träningsmomentet var höger och vänster lite töm men mestadels rösten. Det gick ganska bra och jag tyckte nu räcker det för idag. På vägen till stallet kom det över mig, varför pratar jag svenska med en irlänsk häst. Jag säger right och hon svänger åt höger med båda öronen bakåt jag säger left och hon svänger vänster.Djur präglas väl mest av det som dom har lärt sig tidigt i livet, tänk om man kunde nå snabbare resultat om man pratar rätt språk. Min fråga är: Vilka kommandon använder man på engelska för belöning, halt, sakta, trav och galopp?

Sv: Språksvårigheter

ja andvänder tysk/dansk/engelska :D
har oxå ett tinkersto från irland.

ohhh steh =stanna
come= öka tex stilla>skritt
galopp=galopp ;)

hej .
ett förslag är att prova prata engelska med hästen alla ord du säger kolla vilka ord kommandon hästen svarar på
och på respektive språk jag för min del tror att djuren förstår mer än vi tror , och svenska där man saknar ord,kanske och tonerna ialla lägen och vilket humör man är på,.
hoppas hästen kan läsa dina språk,tyska danska engelska svenska.
om inte annat helt ofarligt!du övar dina språk och hästen lyssnar. :banana: :bump: :banana: :bump:

Detta var menat som tråd, vill gärna ha flera svar.

belöning - I ditt fall, Good Giiiiiirl. Annars Good Booooy!
halt - stand
sakta - easy, slow...beroende pa vem det ar. Manga anvander slow, da det ar ett mjukt ord som tar langt tid att saga. Man kan inte saga slow snabbt. Garna eeeeeaaaaaaasy, sloooooooooooooow.
trav - trott, eller trott on...det ska vara snabbt och skarpt.
galopp - canter.....galopp ar nagonting galopp-hastar gor, inte vanliga rid och kor hastar!!

Vill du ha mer rad ar det bara att fraga!! :)

Jag glomde helt att beromma dej for att du gjort nagonting riktigt bra!! :bow: :bow: :bow:
Manga manniskor skaffar sej en irlandsk hast och klagar pa att den inte kan longeras riktigt, att den inte kan nagon dressyr, mm. Men man hanterar hastar helt annorlunda pa Irland, man rider hastarna helt annorlunda och man pratar givetvis ett helt annat sprak med hastarna!!
I Sverige stoper vi hastarna i samma form, de ska arbeta pa samma vis, de ska hanteras pa samma vis och de ska alla ha samma grundutbildning och utbildnings niva.

Det funkar inte pa Irland, for har har man en hast for varje andamal, man har en hopp-hast, man har en jakthast, man har en falttavlans hast, osv osv osv. De flesta manniskor har ocksa fler an en utav de ovannamnda!!
I Sverige har de flesta en dubbel-karra pa tavling, pa Irland har de en lastbil som tar 6-7 hastar.
Det ar en helt annan kultur och ett helt annat synsatt pa vad hastarna ar pa Irland. De ar individer och de ska ridas och hanteras som individer!! Det ar darfor irlandarna ar sa duktiga pa att rida och pa att producera unghastar, for de har kanslan och de ser till hastens behov. Dessutom ar det ingen som har brottom med sin hast, for det finns ett flertal till i stallet att rida och tavla.

Manga manniskor har ingen forstaelse for detta!! :confused:

Dessutom hoppas jag att du inte sager tinkerhast till nagon irlandare, da tinker ar ett skallsord for en "traveller". Det ar som att kalla hastarna for svartskallehastar!! ;) :crazy:
Irish Cob heter det, oavsett hur ras-foreningarna sager i Sverige!! :devil: :)

Hallå!
Kan ni ta de här kommandona på tyska också? :)
Har ett Haflingersto från Österrike som jag pratar lite tyska med, men jag kan inte tillräckligt. /Lisa

Ett stort tack dit svar värmde! Det var precis det jag hoppades på. Jag är övertygat att hästen lär sig med tiden att saaakta betyder slooow men varför gå den långa vägen? Att svaret kommer från Irland gör mig ännu gladare och jag skall aldrig mer använda tinker även om jag tror att tinker inte har lika dåligt klang i Sverige. Nu är det bara gå ut och använda den nya kunnskapen. :p

Liknande trådar

Ridning Jag har ett shettis sto som jag så smått börjat träna igen efter ett låååångt uppehåll. Stoet har varit igång, men jag har inte tränat...
Svar
11
· Visningar
1 042
Senast: _moa_
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 552
Western Hej! Lägger det här eftersom jag vill träna honom till westernhäst. Har en nordis som jag har ägt i ca: 3 månader nu. Han e...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama