Språk & Tävling

Nikkis

Trådstartare
Jag har tänkt lite på det där dom senaste dagarna faktiskt.
Hur är det egentligen om man är svensk/kan svenska spårket flytande, men har ett till språk som modersmål (eller vad det nu heter) och man har hund och är aktiv inom hundsporten, men som man talar det andra spårket med ist. för Svenskan?

Kan ta mig själv som ett litet ex; Jag är ju Svensk-är född och bott i Sverige hela mitt liv, dock så har jag Polskt påbrå och talar Polska inom min familj.
Jag har hund, som jag ska tävla med i bla. lydnad.
Får jag tävla(här i Sverige) med min hund fastän jag talar Polska med den och lärt in varje kommando på Polska?

För domaren kommer säkert inte förstå vad man säger, men om jag får order att beordra min hund till att sitta/ligga/stå-och hunden utför det så borde det ju vara Ok, eller?

Så hur funkar det egentligen, är det någon som vet? Och då inom alla tävlings grenar.

Tilläggas bör att jag nu Inte talar Polska till min hund, men tog det bara som ett ex Om jag nu velat göra så.:D

Sv: Språk & Tävling

När jag var aktiv tävlingsledare skulle speciella kommandon användas under momenten. Om man ville använda andra, skulle tävlingsledaren-domaren meddelas i förväg. Sen var det OK.

egentligen ska man säga till om man har avvikande kommando, fast de brukar inte vara så noga med det. men det finns alltid en och annan domare som håller extremt hårt på gamla regler, så för säkerhets skull kan du ju säga att du har avvikande kommandon på samtliga moment.

Jag hade skrivit ut en lista på de komando du använder och deras bettydelse och lämnat över till tävlingsledaren.
Man får ju tex använda handtecken istället för röst komando (men inte både och) om man har medelat så det borde gå bra

Många använder ju ex. "Rutan" istället för "Framåt" som står i reglerna på framåtsändande... Men ska man vara på den säkra sidan ska man ju säga till, sen gäller det väl att inte ha många fler stavelser eller dubbla ord för något som i reglerna står som ett ord... Men det är bara vad jag hört, inte vad jag vet...

*kl*

Jaha där ser man, vad intressant faktiskt.:p

Tack så mycket för era svar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Roheryn
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
10 088
Senast: ancan
·
Övr. Hund Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka