Sporremmar

S

Sellan

I'm a American livi'n in Schwitserland i i'm instructor for 35 yers and run a cowboyschool and a Ranch here. I talk a litle Swedish so i will try that, OK?
För att a westernspore skall sitta och funktionera på rätt sätt bör det vara en vad vi kallar woorkboots allstå helen på booten skall vara hård så att sporren sitter utan att kunna svänga i sidled och för att du inte skal irritera eller skada hästen bör du använda sk spurshoolders altså en rem eller kedja som går under klacken för att inte sporren skall vika sig upp längs booten detta är mycket irriterande för hästen om du inte är mycket van att använda sporrar när du vill vända eller go in canter fort.
kedjan bör fästas bakom sporrämen där sporremen är infäst så att sporrremen och kedjan går i X.
Så har det alltid varit förr i tiden om inte, kan det hända att med för låg klack kan foten gå in för långt i stigbygeln och sporren fungerar då som en "infällbar hulling i stigbygeln så du sitter fast i stigbygeln.
Nuför tiden så är det inte så många som känner till detta men tro mej det är många som died och skadat sig alvarligt på grund av denna bristande kunskap.Och glöm inte! sparka inte hästen sporren skall rulla på hästen or du enbart "pickar" med sporren
Have a nice day on your horse
Ike.
Ranch Amit.

Sv: Sporremmar

Tack för ett mycket bra och informativt inlägg! Skönt med någon som vet vad han talar om.

Jag har aldrig sett en spurholder att köpa? Jag förstår funktionen och jag har sett bilder på ryttare som har det, men jag undrar var de finns till salu?

Ja do i gummi är super! Höll i ett par på Greva i helgen, tänkte att dom ja har har hållt i 7 år, kanske dax att byta! Men nej, hade inte med mej några hem... å gissa va som hände idag... ena gick av när ja skulle byta sporrar:cry: kunde inte det ha hänt för en vecka sen!!!

Howdy Ike again
You can make proper spurshoolders your self very simpel and easy i will but en bild hur det ska se ut så fort jag får tid OK?

Howdy Ike again

Dear Johannea I will but jag är inte mästare med computer så jag will ha hjelp med detta men det kommer jag låvar dig.
det är mer problem med computer än to göra Spurshoolders.
Regards
Ike

Låter superbra:bump: Skynda dej!

I'm a American livi'n in Schwitserland i i'm instructor for 35 yers and run a cowboyschool and a Ranch here. I talk a litle Swedish so i will try that, OK?
För att a westernspore skall sitta och funktionera på rätt sätt bör det vara en vad vi kallar woorkboots allstå helen på booten skall vara hård så att sporren sitter utan att kunna svänga i sidled och för att du inte skal irritera eller skada hästen bör du använda sk spurshoolders altså en rem eller kedja som går under klacken för att inte sporren skall vika sig upp längs booten detta är mycket irriterande för hästen om du inte är mycket van att använda sporrar när du vill vända eller go in canter fort.
kedjan bör fästas bakom sporrämen där sporremen är infäst så att sporrremen och kedjan går i X.
Så har det alltid varit förr i tiden om inte, kan det hända att med för låg klack kan foten gå in för långt i stigbygeln och sporren fungerar då som en "infällbar hulling i stigbygeln så du sitter fast i stigbygeln.
Nuför tiden så är det inte så många som känner till detta men tro mej det är många som died och skadat sig alvarligt på grund av denna bristande kunskap.Och glöm inte! sparka inte hästen sporren skall rulla på hästen or du enbart "pickar" med sporren
Ike.
Ranch Amit.

Jaha, så nu vet vi vem som ligger bakom det hela :smirk:

:eek:

fråga gärna moderator vilket / vilka IP adresser jag har.

fråga gärna moderator om han har PMát mig osv, om de kan göra det. annars har jag sparat medelandet, som skickades till mig den 20/3 2007 kl19.00, ganska långt innan jag postade det här ellerhur?

tro vad du vill, du kan gärna fråga mig IRL.

Tjaa, inte för att det gör nån skillnad direkt.... Jag vet ju knappt vad en IP-adress är.

:rofl:

ok, men det är typ internetadress. finns flera sidor på internet där man kan söka på IP adress å få upp adressen man sitter på...
dock står det bara tex "sundsvall" "umeå" osv. MEN det går även att få hela hemadressen, fast då måste man ringa internetleverantören osv först.

ok, men det är typ internetadress. finns flera sidor på internet där man kan söka på IP adress å få upp adressen man sitter på...
dock står det bara tex "sundsvall" "umeå" osv. MEN det går även att få hela hemadressen, fast då måste man ringa internetleverantören osv först.

Hej allihop det här är Bettina på ranchamit.

Kan jag få ställa en vänlig fråga? Vad är detta? Ike bad mej att fråga om han gjorde något fel när han PM om sporremmar till Sellan och sedan när en annan frågade så bad Ike Sellan om hon kunde lägga ut detta som en tråd efteråt åt Ike.
Han är "bedrövlig med datorer och inte heller så bra på Svenska så jag försöker att hjälpa honom med det OK,och du Sellan hjälpte Ike, så enkelt är det. Så gjorde han fel?
MVH Bettina

folk kan växla sida snabbt här.
tyvärr.
huvudsaken är väl att man själv vet att man inte är samma användare ;)

Ike.
Ranch Amit.

Wow, intressant att veta. Funderat länge på att börja använda sporrar nu, för att få lite tydligare skänkel. :D

Ike vet vad han pratar om. :D

Hej allihop det här är Bettina på ranchamit.

Kan jag få ställa en vänlig fråga? Vad är detta? Ike bad mej att fråga om han gjorde något fel när han PM om sporremmar till Sellan och sedan när en annan frågade så bad Ike Sellan om hon kunde lägga ut detta som en tråd efteråt åt Ike.
Han är "bedrövlig med datorer och inte heller så bra på Svenska så jag försöker att hjälpa honom med det OK,och du Sellan hjälpte Ike, så enkelt är det. Så gjorde han fel?
MVH Bettina

Hola Bettina,

Lite OT men du tror inte att du kan skaffa dig ett eget nick här på Buke? Det är lite lättare att diskutera och hålla isär ranchamit/Bettina/Ike då.

mvh Eva

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka