Sporrar eller inte?

M

ma79

Hej. En fråga; om hästen är lat och inte vill gå fram för skänkeln skulle inte ni använda sporrar för att slippa sitta och nöta med skänklarna? Jag är medryttare på en häst, modell större, som ägaren inte vill att jag rider med sporrar på. Hon vill få hästen känslig för skänkeln och det är ju bra men om den inte lyssnar på skänkeln då? Det känns som om jag bara sitter och nöter med skänkeln hela passet så jag får nästan aldrig möjlighet att rida ihop honom för då stannar han bara upp. Har jag fel? Har ni tips på hur man får igång sega hästar; tempoväxlingar, gångartsbyten? Tack på förhand!

Sv: Sporrar eller inte?

Om hästen inte går fram så går den inte heller att rida ihop. Sporrar gör varken hästen känsligare eller okänsligare om amn måste ha dem för att få fram hästen. De kan däremot få hästen att reagera fortare, har det på min ibland då han intye är den hetlevrade och stressade typen även om han varken är lat eller okänslig, snarare extremt känslig.
Lägg på skänkel en gång, hästen ska reagera, gör den inte det, lägg på skänkel en andra gång, ingen tredje, fjärde, femte utan efter två petar man till med spöt och berömmer när hästen rör sig framåt - om den så hoppar framåt för den lyssnade ju! Brukar inte ta mer än ett eller två pass att få dem lite mer lyhörda för hjälperna, för okänslig? Nja, hästen känner om en fluga sitter på den, men den kan välja att inte bry sig... Men det KRÄVER att man vet var man har sina skänklar och inte sitter och klämmer eller petar med skänkeln hela tiden.

Om det är som du beskriver så är det mycket bättre att begangna sig av ett dressyrspö som man daskar hästen på baken med när den inte lyssnar på skänkeln. Det viktigaste är dock att du är KONSEKVENT, lyssnar den inte på skänkeln FÖRSTA gången - så ska den ha sig en rejäl "kyss i röva" för då behöver du sällan lägga till spöt något mer på de hästen. Du gör hästen en väldig otjänst när du sitter och skänklar och skänklar utan att något händer. Det är inte som att hästen inte KÄNNER dina skänklar, den har bara slutat bry sig om dom.

Sedan är det också väldigt viktigt på en sån häst att man inte sitter och skänklar i onödan, utan den måste få "vila" sidorna mellan hjälperna så den känner skillnad på "skänkel i" och "skänkel ur". Annars är det bara elakt att gå på den med spöt.

Tack för era svar. Kan nog vara så att han inte bryr sig om mina skänklar. Jag har inte ridit honom så många gånger så jag kanske får ge det lite tid. Ska använda dressyrspöet nästa gång. Tack igen!

Det som alla skrivit låter exemplariskt :) Du kan även försöka fodra upp hästen lite (om ägaren går med på det). Får hästen inget kraftfoder får den ingen energi att jobba och bygga muskler på. Lycka till :)

Hej! Tänkte bara dela med mig av hur jag gör när jag stöter på en häst som inte lyssnar på skänkeln. För det första: som den berömda frasen lyder; En häst lyssnar inte på mindre hjälper än den minsta hjälpen du ger den. Alltså, börjar man med att banka med skänkeln kommer den aldrig lyssna när du bara lägger på skänkeln (Nu menade jag givetvis inte att DU bankar med skänklarna, missförstå mig rätt ;))

Man kan enkelt göra så att man tänker på skänkelstyrkan som nivåer. Nivå 1 är en lätt lätt kramning, man behöver nästan bara spänna musklerna i vaderna. Nivå 2 är en kramning. Nivå 3 är lite ut med skänkeln och så på och så vidare. När du sedan bankat till med all din kraft, DÅ rappar du till med spöet (i mitt fall använder jag sporren istället, men jag rider med westernsporrar så de är ju konstruerade på ett annorluna sätt en engelska sporrar) Sedan när man ska skänkla nästa gång börjar man OM på nivå 1. Snart lär sig hästen att det är lika bra att gå fram för nivå 1. Här gäller det att vara konsekvent och tålmodig som ryttare. Det tar olika lång tid beroende på häst. Men det funkar, det lovar jag! Alla vill ju ha en häst som "går fram för nivå 1", det är inte kul att behöva driva benen av sig i vartenda steg...

Lycka till!!

Hej! Tänkte bara dela med mig av hur jag gör när jag stöter på en häst som inte lyssnar på skänkeln. För det första: som den berömda frasen lyder; En häst lyssnar inte på mindre hjälper än den minsta hjälpen du ger den. Alltså, börjar man med att banka med skänkeln kommer den aldrig lyssna när du bara lägger på skänkeln (Nu menade jag givetvis inte att DU bankar med skänklarna, missförstå mig rätt ;))

Man kan enkelt göra så att man tänker på skänkelstyrkan som nivåer. Nivå 1 är en lätt lätt kramning, man behöver nästan bara spänna musklerna i vaderna. Nivå 2 är en kramning. Nivå 3 är lite ut med skänkeln och så på och så vidare. När du sedan bankat till med all din kraft, DÅ rappar du till med spöet (i mitt fall använder jag sporren istället, men jag rider med westernsporrar så de är ju konstruerade på ett annorluna sätt en engelska sporrar) Sedan när man ska skänkla nästa gång börjar man OM på nivå 1. Snart lär sig hästen att det är lika bra att gå fram för nivå 1. Här gäller det att vara konsekvent och tålmodig som ryttare. Det tar olika lång tid beroende på häst. Men det funkar, det lovar jag! Alla vill ju ha en häst som "går fram för nivå 1", det är inte kul att behöva driva benen av sig i vartenda steg...

Lycka till!!

Krister Vauhkonen is my idol :banana:

Ja. alltså ärligt talat. Sen jag började träna för honom så har det bara öppnats en dörr! Jag har en helt annan syn på ridningen, alla problem blir lösta och man ser liksom meningen med saker och ting.

Fast, så känner väl alla inför sin tränare hoppas jag :)

Sedan är det också väldigt viktigt på en sån häst att man inte sitter och skänklar i onödan, utan den måste få "vila" sidorna mellan hjälperna så den känner skillnad på "skänkel i" och "skänkel ur". Annars är det bara elakt att gå på den med spöt.

Precis, det är det här som är viktigast.
Man kan inte förvänta sig att hästen ska lyssna på skänklarna om man tjatar med dom utan att den förstår vad man är ute efter, eller att de ena gången betyder en sak och nästa gång betydde de något helt annat eller inget alls..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka