Spondylos - vanlig åkomma?

Miao

Trådstartare
Jag var hos veterinären i fredags med mina två Cavalier King Charles Spaniels (Beatnik och Warrior, eller Warro). Mest var det för att lyssna på hjärtat på dem, då Cavalierer nästan alltid får hjärtproblem. Veterinären bekräftade att de båda hade ett minimalt blåsljud på hjärtat, men att det inte behövdes göras någonting åt, då det var så pyttelitet.

Men sen hade Beatnik också haft en konstig hosta ett par dagar, så vi kom överens om att vi skulle röntga lungorna på honom, bara för att vara på den säkra sidan.

När röntgenplåtarna var klara, så var lungorna helt OK, men det visade sig att han hade Spondylos, en sjukdom som har skov av tillväxter av "taggar" i ryggraden. Vad som var så konstigt är att Warro också har blivit diagnosticerad med Spondylos, för ung. ett halvår sedan! Veterinären undrade om de var syskon på riktigt, vilket de inte är.

Min fråga är då, är Spondylos en vanligt förekommande sjukdom, eller har mina killar bara haft en enorm otur? Har ni röntgat era hundars ryggar på sistonde?

Sv: Spondylos - vanlig åkomma?

Spondylos (från grekiskans spondylos; kota) är en degenerativ förändring som leder till stelhet (ankylos) mellan kotkropparna i ryggraden. Spondylos är ofta lokaliserad till ländryggen eller/och halsen. Samtidigt föreligger vanligen en inflammation i de inblandade diskerna (broskskivorna mellan kotorna). Vid röntgenundersökning kan spondylos ses i form av benpålagringar mellan kotkropparna. Pålagringarna kan få sådan storlek att de helt överbryggar ett kotmellanrum.Spondylos är en ryggförändring som orsakas av inflammation i diskernas yttre zon. Den ger benpålagringar på kotkropparna som kan överbrygga hela undersidan av kotmellanrummen. Förändringarna behöver inte vara smärtsamma. I de fall där spondylosen sitter i övergången mellan sista ländkotan och korsbenet orsakar den ofta symtom.

Vad jag läst om spondykos, så är det mest Boxer som drabbas, men även blodhund, flat coated retriever, rhodesian ridgeback och s:t bernhardshund. + Spondylos i halsryggen kan vara sekundär till instabilitet mellan halskotorna eller förträngning av kotkanalen ("wobbler syndrome", se detta) som förekommer hos borzoi, dobermann och grand danois.

Tror ingen röntgar sin hunds rygg om man inte misstänker tt något är fel..
Simning verkar vara bra för de hundar som drabbats av spondylos.
Hoppas dina hundar inte har alltför mycket besvär.

Tack för informationen! :)

Mina hundar har nästan inga besvär alls utom just när "taggarna" håller på att växa och inte har stabiliserat sig. Warro märker man detta tydligt på då han liksom krymper, kryper ihop och gnäller till för minsta lilla som kan göra ont. Men vi har Metacam på recept, bara någon dags behandling med detta så är han hur pigg som helst igen (skoven kommer med några månaders mellanrum).

Beatnik däremot, han säger aldrig något! Han har en sån otroligt hög smärttröskel att han inte ens sa något den gången jag råkade ställa mig på hans tass med hela min tyngd... Jag märkte det efter några sekunder, men det enda han gjorde var att titta på mig med en blick som sa " det där var väl onödigt..." :( =med såna ögon.
Därför blev jag lite förvånad att han också har Spondylos, då han aldrig "klagat". Fast det med smärta kan ju vara väldigt individuellt.

Men det enda jag kan göra nu är att vara extra uppmärksam på om han skulle visa tecken på stelhet eller ovilja att t.ex hoppa upp i soffan/sängen. Då får han allt ta ett par droppar Metacam han med...

Många arbetande hundar får spondylos. Vet massor av schäfrar som har det. Själv har jag två dobbisar. Skulle inte vara förvånad om min hanne hade det fast jag har inte brytt mig om att kolla. Min tik har det (hon är röntgad). Enligt mina veterinärer så är det inget hon ska lida av (förutom just när de tillväxte), men att hon kan bli lite stelare. Kan inte sträcka ut så som hon borde kunnat. De tyckte att det var bra att hon fick spondylos eftersom det stabiliserade upp skelettet då hon uppenbarligen var överrörlig (det är det som triggat i gång spondylosbildningen). Hon s a s stelopererade sig själv. Nu har jag iofs problem med hennes rygg ändå, men enligt veterinärerna så ska inte spondylosen vara orsakande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka