spolspilta?!

Behati

Trådstartare
Hej alla!

är det någon som har lite tips på hur stor en spolspilta ska/bör vara?!:confused:

tacksam för alla komentarer:bow:
 
Sv: spolspilta?!

hm tillräckligt stor för att hästen enkelt ska kunna vända sig och att du har gott om plats på sidan om hästen! vet inte vad jag ska gissa på.... kanske 3 m bred? om du har stora hästar alltså.
Längden, så att det är kanske en meter längre än vad hästen är (dessutom så man inte får vatten i hela stallet....)
 
Sv: spolspilta?!

jaha... ok... jag satt ca 2.5 m bred på min fina stallritning och 3 m lång(bara för att väggen igämte va så lång.....

kanske de inte blir helt tokigt då:rofl:
 
Sv: spolspilta?!

Håller på själv att planera ett nytt stall och har kollat på mått till spolspilta. Den bör minst vara 2,5m bred och 2,8m lång. För att undivka att stänka ned stallgången och sig själv så är ett större utrymme att föredra 3x3m. Har planerat in en 3m bred och 3,5m djup spolspilta.

//Temlan
 
Sv: spolspilta?!

aha, ok! mn tror ni de kommer räcka me 2.5 bred och 3 m lång då?:confused:
 
Sv: spolspilta?!

2,5x3,0 tror jag räcker.
Det är en bra ide att se till att spolspiltan även kan användas som "behandlingsrum" vid veterinärbesök etc....dvs den ska vara slät utan utstickande grejjer som du eller hästen kan skada sig på och ha bra belysning.
 
Sv: spolspilta?!

Ordentligt med belysning.
"kant" framtill av spolspiltan för att slippa utrinning av vatten, rätt & väl tilltagen lutning mot golvbrunnen.
Inte för små hål i gallret till golvbrunnet utan gör lite större, annars kommer du att slita dig gråhårig varje gång några små spånbitar täppt till hålen....
 
Sv: spolspilta?!

Tack alla för svaren! skönt att veta att ni tror att de räcker!

//Behati( som är helt borta när de kommer till stallbyggen)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 068
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har en spolspilta med infiltrationsbädd. Det rinner undan som det ska, inga problem, men stanken! Sommartid stinker det värst...
2
Svar
37
· Visningar
2 820
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 578
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 207
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp