Spö = våld??

M

Mirrejones

Hur tänker ni med att man rider med ett spö och om hästen dummar sig (inte rädd utan verkligen dummar sig) att man kan inte slå men lägga till spöt så hästen lär sig lite :)

Nu låter jag vell som värsta djurplågaren men min medryttarhäst håller på och testar mig (vägrar gå först men jag har fått fram henne,hittils alltså) och jag funderar på att ta med ett spö så jag kan säga till henne ordentligt....Vad tycker ni??

När är det ok att använda spö och inte??

Jag tilläger att min medryttarhäst är 7 år och har nyss kommit över unghästperioden och jag vet att hon kommer att ta över om jag "mesar" mig med henne...

Ursäkta om det är otydligt men hoppas att ni förståe vad ajg menar..

//Michelle

Sv: Spö = våld??

Kolla med ägaren vad som gäller men allmänt så är det klart du kan smälla till den en gång med spöet om den inte vill gå fram.

vet du om att hästen dummar sig av ren dumhet så hade ja inte tvekat att använda spöt.

däremot är de en unghäst som inte vet bättre så skall du ju inte använda spöt.

Hästen kanske har ont någonstans? Då skall du ju givetvis inte heller använda spöt ,men om de är ren testing bara så anser ja att du kan använda spöt för förmodligen vill hästen se vart dina gränser går.

Det är en dummhet och hon är "tyvär" ingen unghäst som inte vet bättre :)

Hon har inte ont det kan jag tilläga sadeln passar mm..

När brukar ni sätta era gränser när ni rider och när säger ni till på skarpen??

(nyfiken)

Jag menar nog att man mycket väl kan använda spö även på en unghäst. Ett lätt slag är ofta bättre i de flesta lägen på en häst som inte går fram än att banka med skänklarna. Inte minst på en unghäst - det är ofta naturligare för dem att gå fram om man duttar till med spöet än om man klämmer eller bankar. Dessutom är det A O på en unghäst att den går fram när man ber om det.

Jag har ingen unghästvana så jag är inte "inne" på unghästarna så mycket..Men jag håller med att dte är bättre att dutta med spöt än att sitta och sparka med skänklarna..

Jag skulle också säga ifrån i det läget. En lätt klatsch med spöet om den inte lyssnar, och om den fortfarande dummar sig så en mer ordentlig klatsch. Hellre att sätta en tydlig gräns en gång och inte behöva bli testad igen :). Och självklar mkt beröm efteråt, men det vet du nog.

Jag använder inte spöet mkt när jag rider. Av erfarenhet så vet jag att han inte blir mindre fjollig (just fjollig, är inte rädd men går och blåser upp sig och fånar). Som framåtdrivande kan jag använda det om han inte lyssnar ute, har ingen lust att gräva hål i sidorna ;)

Senast ändrad:

Kul att någon annan än jag tycker att man kan klatcha till hästen utan att man är en "brutal människa som slår djur"...

Jag har ju i och för sig inte ridit min medryttarhäst mer än ca: 10-15 gånger me´n det är lika bra att säga till nu tycker jag fast hon är gudomlig anars när hon inte ska gå först.. :crazy:

Jag tycker inte det är fel att säga ifrån i ett sådant läge, alltså när hästen testar en ofantligt mycket, men man måste också se gränserna och inte ta till med spöet kanske alltid i första hand

Först använder man ju självklart skänklarna men om hästen inte går så använder man ju spöt (i alla fall jag men jag kan stå och "bråka" med hästen en stund innan jag använder spöt) för man vill ju inte sparka hål i sidorna som Kissing spine sa.. :)

jag tycker att det är bätter att säga till en gång rejält en att behöva sitta flera gånger och ex. sparka me skänklaran eller dutta me spöet. givetvis ska man först be om det man vil ha utfört först...

ett exempel från verkligheten, min ponny hade den lilla otrevliga ovanan att man kunde sparka när man bad om något som var lite jobbigt :angel: jag fick då hjälp av en duktig människa som verkligen sa till på skarpen, hon gav sig inet förrän häsetn slutade..men aldrig att hon har fått ett sådant utbrott igen, sedan har hon givetvis försökt testa, men nu är dt länge sedan sist och det blev allt längre mellan gångerna

nu är hon en supertrevlig körhäst som verkligen försöker göra rätt

Bättre att säga till på en gång än att det blir en ovana att hästen tex.Vägrar att gå först..då är det bar att ha spö...:)

som "tillrättavisning" användas med förnuft, precis som allt annat dvs sporrar starka betslingar etc, så tycker jag det är bra. (bra på det sätt att man slipper en massa småfjös och småslag eller ryck i munnen på hästen)
tillrättavisning i kombination med beröm :)

Jag tror att det är olika från häst till häst.

En av hästarna jag rider(en varmblodig valack) skulle ta åt sig väldigt mkt negativt om man gjorde så, han måste man uppmuntra tills han går framåt, det har funkat och han har nu ett mkt bättre självförtroende och man behöver inte hamna i det läget lika ofta (kan tillägga att han är snart 24 år, så ingen unghäst precis :D )

Den andra hästen(ett sto, 8 år) skulle jag aldrig röra med ett spö eller bli riktigt arg på, för då skulle jag få tillbaka tiofaldigt vill jag lova :p
Där gäller det att veta att man är den bästa ledaren och visa det, inte alltid så lätt..

Sen kan jag ge ett tredje exempel, ett sto som man måste bli arg på i sådana lägen, men det räcker med en-två gånger ordentligt(men utan "slag" eller "sparkar"), tråkigt nog så har ägaren förstört för henne, men det hör inte hit...

Så poängen är väl, läs av hästen i andra situationer så märker du förhoppningsvis hur den är och kan behandla den därefter.

beror ju på va de är för dumhet om du kan ge lite exempel på va hon brukar hitta på för hyss kan ja lättare säga vart ja satt gränsen :)

vad jag menar är att man skall inte använda ett spö på en unghäst som inte vet var den gjort för fel, ja menar också att man skall inte spöa en unghäst i onödan då de kan leda till mkt negativa följder ;)

du bestraffar väl knappast en häst med skänklarna?

Jag kan ju bra tala för mig själv. Men jag anser att upprepade bankningar med skänklarna är mer "bestraffning" för hästen en touch med spöt.

Som min tränare sa: "Varje hjälp är en bestraffning, varje utebliven hjälp är en belöning." För att det ska fungera måste man vara otroligt konsekvent som ryttare för att få en häst känslig.
Så hellre en touch med spöt en "banka" hästen tre gånger i sidorna. (Med banka menar jag allt från att trycka hårt och just banka)

Precis så som jag menade också...
Jag kan inte komma på att jag överhuvudtaget "bestraffat" en häst när jag suttit på den på en herrans massa år. Jag använder spöet som en av hjälperna och, som sagt var, tycker ofta det är bättre på unghästar att ge en liten skänkehjälp och om inget händer förstärka med spöet snarare än med hårdare skänkel.
Jag flyttar redan undan min åring på volten med lätta dutt med spöet (man når ju baken med det) så när hon väl ska ridas kommer spöet att hjäpa henne att begripa de andra nya hjälper, skänkel och sits.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·
Hoppning Hej, var somsagt på min första tävling idag och jag såg någonting som jag faktiskt inte trodde jag skulle se! Jag blev faktiskt chockad...
Svar
17
· Visningar
2 832
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama