Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

hier

Trådstartare
Jag har sett ett par youtubeklipp med Rick Gore och såg nu nyligen att han nämndes i tråden "Är vi hästvärldens hippies", apropå NH. Just för tillfället satt jag faktiskt och youtubade på hans kanal igen, och började fundera lite..

Jag förmodar att "hippie" i det här sammanhanget syftar på lite flummigare metoder ;) Nu är jag personligen inte superinsatt i vare sig NH eller konventionell hästhantering, utan har genom årens gång snappat upp saker lite här och var, utan att direkt notera ifrån vilken sida tankesättet kommer ifrån. Ni kan betrakta mig som opartisk i frågan ;)

Det enda "konstiga" jag noterade med hans synsätt var väl isåfall den snäva kvinnosynen, om ändå med en näve salt :angel:

Själva hästfilosofin, däremot, fann jag faktiskt ganska uppfriskande, okomplicerad och självklar. Han umgås i sina videor med hästarna på ett rättvist och vänskapligt sätt, inget hokus pokus liksom.
På vilket sätt skulle någon kunna kalla detta för "flummerier"? Observera att det inte är jag som kallar NH för flummerier, utan att jag har det nämnas i de ordalagen lite varstans.

För er som inte har sett hans videos har jag ett klipp här, så kan ni se hans kanal därifrån:
http://www.youtube.com/watch?v=r3ATbfByL2A&feature=relmfu
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Det är inget flummigt eller hokus pokus med nh, det är vanlig sund hästhantering om det görs på rätt sätt.

Den videon är bra tycker jag, sammanfattar det mesta på ett bra sätt.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Just det där med kvinnosynen verkar vara lite vanligt bland de där tränarna. Jag vet inte varför. Men de ägnar väl sin tid åt annat än att hänga med i det mänskliga samhället, antar jag. :p

I övrigt reagerar jag mest på hur han hela tiden pratar om hästen: hästen ska visa respekt, han ska visa hästen att han är dominant.

Det är klart att man kan säga att detta bara är ord, och att det viktiga är vad han gör och vad han lär ut, men jag vill hellre bli undervisad av någon som talar om ömsesidig respekt och ömsesidigt förtroende mellan ryttare och häst. Jag tycker inte att man har rätt att kräva mer respekt, uppmärksamhet osv från hästen än man själv ger den. Och jag tycker att det ska framgå när tränaren pratar att han/hon också tänker så.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Håller med om att sättet han pratar på kan säkert misstolkas av många och då struntar folk i vad han gör och inte gör. Det är lite synd. Även om han menar på att hästen ska visa respekt och gå undan när man ber den så visar ju även han respekten tillbaka, det går nog inte bara åt ett håll.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Om han visar hästen respekt tillbaka, tycker jag inte att jag kan utläsa av filmen.

Sen skulle jag kräva att han pratade på det där andra, mer ömsesidiga viset, för att jag skulle acceptera honom som tränare, eller vilja berömma honom.

Nu har jag bara sett just det här klippet med just honom, ska det sägas, men det är ett problem för mig att så mycket av HN-pratet handlar om att hästen ska respektera och att "hästen springer på/över en". Det låter eländigt kärlekslöst. Jag skulle inte vilja hålla på med hästar om jag uppfattade dem som dominanta varelser som helst vill springa över mig, då skulle jag hellre ha en guldfisk.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Men det är inte det det handlar om, hästar bemöter varandra på det sättet hela tiden, dom har sitt och dom andra flyttar undan dom som är över dom andra. Detsamma gäller ju när det kommer till människor, hästen måste ju lyssna om människan ber hästen om lite mera utrymme precis som hästen måste lyssna om en annan häst ber om mera utrymme. Det är ju så hästar fungerar.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Det handlar inte om att bara hästen ska visa en viss respekt för människor.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Då skulle jag rekommendera att såväl filmade supertränare som folk på buke pratar/skriver lite mindre om den där respekten och om respektlösa hästar, och lite mer om det andra, när de/ni pratar/skriver om NH.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Men det handlar ju om respekt och samspel mellan männska och häst. Vad är det för fel att kräva lite respekt? Hästarna kräver det av oss likaväl som vi måste kräva det från dom. Man kan inte ha ett samspel om man inte respekterar varandra. Ja vill inte bli överkörd av min häst likaväl som inte han vill bli det av mig.

Det är en sån otrolig självklarhet. Hur kan något förhållande överhuvudtaget fungera oavsett om det är männska/männska eller männska/häst eller häst/häst om inte respekten för varandra finns där? Hästar kan faktiskt vara respektlösa likaväl som människor kan vara det. Det är liksom en grundgrej som man sen bygger vidare på, man kommer närmare varandra när man ger och tar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Som sagt, det trista i det hela är just att det är respekten som hästen ska visa som de/ni pratar så oändligt mycket om. Den delen är ju det enklaste, hästar är rätt enkla att uppfostra. Att verkligen visa en häst respekt - när man är en människa - är uppenbarligen mycket svårare, och därför skulle jag trivas bättre om det var där de/ni hade fokus.

Istället för att påstå att var och varannan blir nersprungen/översprungen av sin häst samt försvara er med hur hästarna gör i hagen.

Ingen av de sakerna innebär med någon automatik att man respekterar sin häst.

Dessutom upplever inte jag att hästar "kräver" respekt av oss, tvärtom, nästan, de är rätt enkla att hunsa. Jag tycker att vi ska visa dem respekt ändå. Och jag tror att det är det som är det svåra för de flesta, och att det därför är det man bör prata om.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Jag skulle gärna lära mig mer om att visa respekt för hästen.

Jag tror ju att jag visar respekt för hästarna, men vill inte inbilla mig att jag är fullärd och vet, så du får jättegärna ge exempel på hur man gör det. Alltså exempel på sådant som du saknar i de videoklipp du tänker på.

Det skulle göra mig och hästarna jätteglada! :)
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Som sagt, det trista i det hela är just att det är respekten som hästen ska visa som de/ni pratar så oändligt mycket om. Den delen är ju det enklaste, hästar är rätt enkla att uppfostra. Att verkligen visa en häst respekt - när man är en människa - är uppenbarligen mycket svårare, och därför skulle jag trivas bättre om det var där de/ni hade fokus.
Nej respekt av någon form är aldrig svårt att få, frågan är snarare vilken typ av respekt man vill ha och hur man får den det handlar om. Att få en häst dit man vill genom att kränka den är inte särskillt svårt. Men det är inte på det sättet man vill komma åt hästens respekt.
Istället för att påstå att var och varannan blir nersprungen/översprungen av sin häst samt försvara er med hur hästarna gör i hagen.
Hur gör man isåfall när man visar sin häst respekt? Visar man den genom att hästen bara får gå över en? Att hästen får valla runt en? Är det att visa hästen respekt? Att den får bete sig och göra vad den vill när den vill? Är det helt enkelt respektlöst att helt enkelt säga till hästen och be om lite utrymme?
Dessutom upplever inte jag att hästar "kräver" respekt av oss, tvärtom, nästan, de är rätt enkla att hunsa. Jag tycker att vi ska visa dem respekt ändå. Och jag tror att det är det som är det svåra för de flesta, och att det därför är det man bör prata om.
Hästar kräver respekt av varandra, i en fungerande flock så respekterar hästar varandras utrymme. En respektlös häst i en flock kommer sällan in i flocken på ett bra sätt. Om den ens kommer in i flocken.

Sen så jo, hästar kräver respekt och har rätt till det av oss precis som vi kräver av det av dom. Respekterar man inte sin häst så kommer man aldrig komma särskillt långt åt något håll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Alltså exempel på sådant som du saknar i de videoklipp du tänker på.

Som sagt, i de flesta NH-klipp som visas här skulle redan ett något annorlunda sätt att prata göra stor skillnad. De pratar ju ofta oavbrutet, så det borde vara möjligt att klämma in. Det gäller även väldigt många av de skrivna inläggen.

Visar man den genom att hästen bara får gå över en? Att hästen får valla runt en? Är det att visa hästen respekt? Att den får bete sig och göra vad den vill när den vill?

Varför tror du det? Varför tror du att jag tycker att hästen ska få springa över en? Det som förvånar mig i de här diskussionerna är att det överhuvudtaget kan vara en sådan rocket science att leda en häst. I normalfallet lunkar hästen ju helt enkelt med den som leder, i princip vem det än är.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Varför tror du det? Varför tror du att jag tycker att hästen ska få springa över en? Det som förvånar mig i de här diskussionerna är att det överhuvudtaget kan vara en sådan rocket science att leda en häst. I normalfallet lunkar hästen ju helt enkelt med den som leder, i princip vem det än är.

Du kan väl berätta då hur man är respektfull mot en häst?

Om hästen inte snällt lunkar med utan går på en eller inte ens vill följa med osv. lämnar man den i hagen då? eller om den stannar och vill äta gräs när man är ute, låter man den stå sålänge den vill och äta gräs? Eller tar man hästen och säger att nu går vi. Visst kan man stanna och låta den äta en tugga eller två och på det sättet mötas på halva vägen, men det är fortfarande människan som bestämmer när och hur hästen ska fortsätta gå.

Att tro att alla hästar från början föds med att kunna ledas så är man lite fel ute. Hästarna har ju lärt sig att ledas och hanteras. Och ja, dom flesta normaluppfostrade hästar är bra att leda, bara för att dom har lärt sig det och bara för man mer eller mindre automatiskt håller in hästen lite när den ökar på eller ökar på hästen när den går för långsamt osv, det är sånt man gör varje dag och på det sättet uppehåller lydnaden.

Hela tiden korrigerar man mer eller mindre hästarna i hanteringen även om man inte tänker på det för det går automatiskt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Äsch, det där blev jag inte så himla mycket klokare av, förlåt min oförmåga att tolka :p

Men om jag själv ska komma med exempel och om vi ska hålla oss till Rick Gore, tycker du det är någon skillnad i följande klipp? Tycker du att han pratar på "ett något annorlunda sätt" här?

http://www.youtube.com/watch?v=jBZ6GWmDyPM
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Jag retar mig på titeln- att hästen är aggressiv.

Inte en enda gång visar den det.

Han låter lite macho o av den bestämda uppfattningen att hästar vallar7 jagar en.

inte en tanke att hästen vill följa.
Jag tycker att man måste kunna läsa hästen bättre- hela kroppshållningen. Att den lägger bak öronen lite är inte samma som när den stryker bak dem o visar tänderna.

min häst lärde sig att se sur ut o även att dra tänderna i gllret av en sur grannhäst när den var ung. skittråkigt tycker jag, men jag känner ju min häst o tar den inte på allvar. Den är ju det snällaste som finns.

Har en kompis som tyckte att det var ngt läskigt när hon skulle sadla den o jag sa att hon inte behövde bry sig. Klart att hästar provar hela arsenalen i uttryck. Alla hästar testar verkligen inte hur långt de kan gå. Inga rovdjur.

visst kan man träna vissa hästar i att jaga ut. På samma sätt som man gör med hangarhundar. Dock handlar det mer om främmande saker eller som rovdjuret hunden.
Man har även att ansvar i att skylta om man har mer dominanta hästar som skyddar sin flock.

dock är jag av den sorten som anser att även hästar måste få visa sina åsikter o då respekterar man det o gör lite annorlunda. -Du! Jag gillar inte att bli borstad nu när jag fäller. Jag är lite öm o blir statisk- just där. Kan du ta en annan borste:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Jag som startade tråden "Är vi hästvärldens hippies?" kan ju säga såhär, att det jag menade med hippie är att många faktiskt ser på oss som flummiga människor utan koll på hur man hanterar hästar :) men ändå så är vi MÅNGA som gillar denna filosofi som många kallar det, som gillar dehär sättet att hantera hästarna på :p om jag kan vara glad för att ett hanteringssätt fungerar för en människa och den personens häst, varför kan inte andra då vara glada för att vi har hittat ett sätt som funkar för oss och våra hästar ;) ?
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

dock är jag av den sorten som anser att även hästar måste få visa sina åsikter o då respekterar man det o gör lite annorlunda. -Du! Jag gillar inte att bli borstad nu när jag fäller. Jag är lite öm o blir statisk- just där. Kan du ta en annan borste:idea:

Absolut, det håller jag också med om :) Hästen måste ju få ha åsikter. Jag bryr mig inte om en häst tjurar mot mig, så länge den inte trängs/knuffas/försöker bitas eller sparka eller liknande. Däremot är det ju en sak om den lägger bak öronen och vevar med huvudet, respektive hytter med bakbenet. Att hota att sparka med bakbenet är inte okej hos mig, oavsett vad. Men då måste man ju också känna hästen. Min medistant kan veva ganska ordentligt och brett med bakbenet när man ska kratsa hovarna, men hon är gammal och stel och behöver tid på sig. Det är skillnad på det beteendet respektive "vända-rumpan-till"-beteendet.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

inte en tanke att hästen vill följa.
Jag tycker att man måste kunna läsa hästen bättre- hela kroppshållningen. Att den lägger bak öronen lite är inte samma som när den stryker bak dem o visar tänderna.
En häst ska inte följa en med bakåstrukna öron, det är knappast något man vill. Sen ser man också stor skillnad på att valla och att följa. Inte ifrån samma sak.
min häst lärde sig att se sur ut o även att dra tänderna i gllret av en sur grannhäst när den var ung. skittråkigt tycker jag, men jag känner ju min häst o tar den inte på allvar. Den är ju det snällaste som finns.
Ja, dom lär sig beteenden. Detsamma när det gäller allt. Lär man hästen att den får som den vill om den ser arg ut då kommer den att fortsätta att se arg ut. Detsamma med vallandet, flyttar man sej undan en häst som vallar än så lär dom sig det fort och kommer fortsätta att valla undan folk.
Har en kompis som tyckte att det var ngt läskigt när hon skulle sadla den o jag sa att hon inte behövde bry sig. Klart att hästar provar hela arsenalen i uttryck. Alla hästar testar verkligen inte hur långt de kan gå. Inga rovdjur.
Nej dom är inga rovdjur men jo, många hästar testar hur långt dom kan och får gå om man inte sätter stopp. Tillslut har man inte hästen med sig övht och tillslut kan det faktiskt eskalera till att hästen tillslut blir en farlig häst som inte bara hotar.
dock är jag av den sorten som anser att även hästar måste få visa sina åsikter o då respekterar man det o gör lite annorlunda. -Du! Jag gillar inte att bli borstad nu när jag fäller. Jag är lite öm o blir statisk- just där. Kan du ta en annan borste:idea:
Den sorten är nog dom flesta av faktiskt. Dom flesta borstar inte hästen med en stenhård borste om dom ser att hästen inte vill det, dom flesta testar sig fram och ser vad hästen trivs bäst med.

Ingen har nånsin påstått att man inte ska lyssna på hästen.

Och igen så är det dåliga ordval han väljer eftersom att sånna som du enbart lyssnar och går på orden och tar allt bokstavligt istället för att tänka ett steg till, det har ju vissa svårt för.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp