Spillers-slow release

K

kekkolainen

Jag har precis bytt foder till min häst till spillers slow release, jag har fått höra att det är bra! Vad tycker ni om slow releasen? och om spillers foder i största allmänhet?
 
Sv: Spillers-slow release

Jag tycker Spillers är ett bra foder. Har även testat Slow Releasen, som fungerade jättebra på min pigga arabfröken.

Av olika anledningar har jag dock bytt till ett svenskt foder.
 
Sv: Spillers-slow release

Vore intressant att veta vad som menas med slow release när det gäller hästfoder, för mig innebär det i första hand fiber o det ger man bäst som grovfoder eller betfor.
PL
 
Sv: Spillers-slow release

Så här skriver Spillers själva:

RESPONSE SLOW RELEASE ENERGY is higher in fibre and soya oil. It is ideal for all prolonged work, including eventing, endurance and competitions that require more sustained energy.


Innehåll pellets/müsli:
Oil % 5.0
Protein % 12.0
Fibre % 19.0/13.0
Starch % 10.0/20.0
Energy* MJ/kg 11.0
Vit A iu/kg 11,000
Vit D iu/kg 1,500
Vit E iu/kg 250
Cu mg/kg 30.0
Se mg/kg 0.3

Så du är väl rätt ute... ;)
 
Sv: Spillers-slow release

Min upp fattning är dock att fiber i kraftfoder ofta är väldigt dyrt, ofta är det billigare att satsa på en något mindre mängd kraftfoder med lägre fiberhalt o lite mer grovfoder.
PL
 
Sv: Spillers-slow release

peter_lundin skrev:
Min upp fattning är dock att fiber i kraftfoder ofta är väldigt dyrt, ofta är det billigare att satsa på en något mindre mängd kraftfoder med lägre fiberhalt o lite mer grovfoder.
PL

Visst får man betala dyrt för fibrerna i kraftfodret.

Har ju en fånghäst, som går i full träning. Försöker proppa i henne så mycket grovfoder det bara går men hon vill ju inte ha hur mycket som helst. Måste komplettera med kraftfoder. Väljer då ett kraftfoder med låg andel stärkelse.

Hur skulle du utfodra en fånghäst i träning?
 
Sv: Spillers-slow release

Jag skulle titta mer på totalmängen stärkelse än andelen. O se till att dela upp stärkelsen i små portioner, olja betfor o lusern är några bra alternativ.
PL
 
Sv: Spillers-slow release

OK. Det är så jag försöker göra.
Ger idag lucern (hackad strå) och olja samt kraftfoder uppdelat på 4 utfodringstillfällen.

Hur skulle du resonera angående värden på grovfoder?
Jag har valt ett hö med lägre värden (har inga siffror här) och kompletterar enligt ovanstående.
Skulle du istället välja ett "bättre" grovfoder för att kunna minska på tillskotten?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 857
Senast: Rugge
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 530
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp