Sv: Spetsigt knä. Pålagring?
har en häst som var diffust halt till och från .visade halvgradig hälta
några dar sen var det bra längre perioder så helt plötsligt var hältan tillbaka.hade veterinär ute som oxå tyckte det hela var diffust. han sa vila ett par veckor ,men det löste inte problemet.
han har också en liten knöl på vardera framknä men dessa är mjuka dvs de går att flytta på så de sitter bara i huden och är gamla sårskador och helt ofarliga.
tog honom tillslut till klinik och röntgade honom och det visade på lindriga pålagringar i framknäna.
han har arbetat i skogen i tio år och är sjutton år gammal så det är enligt vet. helt normala förslitningsskador på en äldre häst som arbetat hårt genom åren.
jag har fått rådet att använda honom mer till körning än ridning,men det går bra att rida ut i skog och mark i alla gångarter.dock skall han inte hoppa.inte heller träna dressyr på volten annat än någon gång ibland i korta pass.han skall heller ej vara överviktig då det frestar på knäna därför har jag också satt en viktgräns för ryttare på honom.
efter som jag köpt honom för att användas som gårdskörhäst och skogsridning så inverkar inte detta på vårt liv tillsammans i någon större utsträckning.dock blir han ju aldrig någon dressyrhäst eller hopphäst men det var ju inte tänkt så.
pålagringar är ganska vanligt på många hästar när de tränas mycket på volter och i hoppning tex.
kanske det kan vara värt att röntga din häst så att man får veta vad det verkligen är och vad du sen kan göra för att det skall fungera för just din häst.
lycka till /k