Penny_Lane

Trådstartare
Tycker han är så otroligt läcker o snygg, hoppar bra gör han oxå. Och han har en trevlig typ. Funderar lite på om man kanske kan använda honom till mitt sto. Manfield-Steinbeck-Cyrrano. Hon är ca 167 hög, lite klent byggd, korta framben och hjorthals.. :crazy:

Vad tror ni??

/Penny Lane som stöter o blöter o kasserar hingstar pålöpande band..

Sv: Spender S

Tror att det kan bli en stor chanstagning. Spender S själv har ju mycket dålig exteriör och är godkänd på sina tävlingmeriter.
Finns minst en gammal tråd om honom och att använda honom i avel. Sök på hans namn här under avel.

Håller med dig!

Han hoppar fantastiskt, men exteriören lämnar mycket att önska!

Hmm förlåt att jag frågar.. Dålig exeritör?? Vad menar ni då??

Är det att han är stor o tung då eller?? För det är ju en typ av häst som skulle passa mej rätt bra..=D

Han poäng på exteriören är så låga att om han inte hade haft så bra tävlingsresultat hade han aldrig blivit godkänd för avel.

"Spender S är en stor hingst med vackert huvud, bra sida och väl ansatt hals. Helt enkelt en hingst för de riktigt stora uppgifterna.
Spender S visades upp vid bruksprovet 2003 i hoppning, för att ytterligare förstärka sina goda meriter på tävlingsbanan. Trots att betyg egentligen inte delas ut konstaterade domarna att han fick betyget 10-10 och att han är en "hingst som har mycket tryck i hoppningen och verkligen kommer upp i luften. Reglerbar och väldigt intresserad. Stor kapacitet."

Från http://www.heliotropab.se/spender.htm jag bara undrar vad det är som är så himla dåligt? Har han dåliga ben? Kan en hingst bli godkänd då? :confused:

http://members01.chello.se/minhemsida/spenders1054_information.htm

Hittade detta också:

Exteriört utlåtande:
"Stor, massiv hingst. Vackert huvud. Välansatt, något bred hals. Djup bog. Något låg bakom manken, långt plant kors. Aningen parallellförskjuten och tåtrång båda fram. Energisk, rörlig, något kort skritt. Traven energisk med viss elasticitet. Poäng: 77777=35 (8 år)"
Med högsta hoppbetyg av domarna godkändes Spender S på prestation vid bruksprovet 2003.
Han har segrar i Svår klass redan i sin debutsäsong som sjuåring. Dessutom är han en hingst som finns med i landslagsledningens observation för framtida mästerskap.
Spender S är en hingst som låter tala om sig på tävlingsbanan då han har en enorm hoppkapacitet och en intelligens vid hoppning som är något utöver det vanliga.

Förstår bättre nu. Har ju sett honom på TV och "in action" är han jättefin!

Senast ändrad:

Han har 35 poäng på exteriören.

Tänk på att du citerat en reklamtext, där kan man ju skriva vad som helst ;)

Jag vet att det är reklam... men jag hade ändå förhoppningen att ingen hings skulle godkännas som har "mycket dålig exteriör" .... 7 står ju för ganska bra - och är naturligtvis sämre än de andra som är godkända som hingstar på exteriör. När du skrev "mycket dåligt" lät det som "1:or"....och det ska väl inte kunna passera, ens om hingsten hoppar hus! :)

En sak har jag lärt mej...selektera hingst efter blodslinjer (framför allt möderne),prestation och därefter exteriör.Exteriört är benen den viktigaste=inga ben=ingen häst.

Han har 77777 exteriört.

Enligt hingstkatalogen är hans exteriöra omdöme; stor, massiv hingst. Vackert huvud, väl ansatt något bred hals, djup bog, något låg bakom manken, långt plant kors. Aningen parallellförskjuten och tåtrång båda fram. Energisk, rörlig, något kort skritt. Traven energisk med viss elasticitet.

Eftersom jag i första hand vill ha en STOR hopphäst så tyckte jag att han kanske kunde passa. Jag bryr mej egentligen inte såååå mkt om exeritör.. bara den kan hoppa så.. ;) :D

Cagliostro kanske annars skulle kunna passa.. Hästar under 170 går bort direkt.. tyvärr annars finns det en hel del fina.. Elmshorn gillar jag oxå..

Fast utan en bra exteriör på hästen minskar chansen betydligt att den också kan hoppa...
Exteriör är inte bara utseende utan också funktion.

Jag funderar för övrigt själv på Spender till mitt fullblodssto...

Fast utan en bra exteriör på hästen minskar chansen betydligt att den också kan hoppa...
Exteriör är inte bara utseende utan också funktion.
Det kryllar av suveräna hopphästar som faller utanför ramarna angående den "perfekta" exteriören enligt svenska bruksprovsdomare.

Spender S är en kanonhingst som vi verkligen borde ta vara på innan han som alla andra bra prestationshingstar piper iväg utomlands där man vet att uppskatta bra hästar.

Tycker du om honom så använd honom, man ska visserligen ta råd och lyssna runt när man väljer hingst men det får inte gå över styr. Lyssna på dig själv och vad du vill ha!

Cagliostro är såld men det finns förmodligen fryst efter honom om ni kan använda den metoden på ert sto.
Extriören är a och o för att få en häst att hålla för framtiden och för att hålla till att hoppa, Titta på ditt sto:s posetiva och negativa sider och försök att hitta en hingst som täcker ditt stos negativa brister och evuntuellt höja de posetiva sidorna.
Man ska inte betäcka, man ska avla ! Man vill ju få en avkomma som är bättre än det man redan har hemma på alla plan.
Elmshorn är jag själv väldigt förtjust i, har en 2-åring hemma och en på väg nästa år.

roslagen skrev:
Det kryllar av suveräna hopphästar som faller utanför ramarna angående den "perfekta" exteriören enligt svenska bruksprovsdomare.

Visst har du rätt, MEN har ditt sto samma felande exteriörer så är risken att det blir helt galet och det är ju inte det man önskar sig.

Jösses, vart någonstans i mina inlägg fick du ut att man inte behöver tänka alls då man väljer hingst! :crazy:

Ursäkta men det var inte så jag menade utan jag tyckte att det lät lite fel när du skrev att det var ändån så många som hade felande exteriör som ändån lyckats så bra och visst det är sant men jag tyckte det lät lite galet när man läste ditt innlägg i samband med trådstartarens innlägg och att det kunde tolkas lite fel.
Jag menade absolut inte att du inte tänkte när du väljer hingst så du behöver inte bli så upprörd.

Lånar..

Det har slagit mig att mångas önskningar om hingst oftast låter som drömindividen, och att stoet inte verkar kunna bidra med de bra sidor man vill ha hos sina avkommor, jo temperamentet är oftast bra på märrarna som beskrivs, men det är alltid hingsten som skall stå för "högställd", "bra gångarter", "ridbar", "bra hoppteknik" osv osv....jag undrar ibland varför man egentligen betäcker då, (eller är det att avla ?) vad har stoet att tillföra ?

jag tycker han är ngt väl grov jämför med de andra hästarna i landslaget...

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 277
Senast: Cambrie
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 589
Avel Ser ut som vi skall betäcka mitt 5 års sto nästa år. Hon är ca 167 hög (ser ut som en travare i färgen) ganska kort kropp (145 i...
2
Svar
22
· Visningar
2 685
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit