speedway-liniment

T

tazza

Hade ute hästkiropraktorn igår och han trodde att pållans problem har sitt ursprung i en gammal griffelbensskada på vänster bak. Han sa att jag skulle skaffa Speedway-liniment och smörja in i fyra dagar.
Vet någon var man kan få tag på det? Hur gör man, smörjer man eller penslar man?

Sv: speedway-liniment

Speedway används mycket inom travet så prova på en hästshop på närmsta travbana. Det penslas på med blisterborste.

Eller med en vanlig tandborste...

Jag använder Speedway då och då till min häst och det ger himla bra resultat. Det är inte lika starkt som blister och ger iaf på min hudkänsliga häst ingen hudömhet men det är något starkare än liniment.

Jag gör så att då och då (vid behov) tar jag på det tre dagar på raken. Och jag penslar på det för det ska inte gnuggas in.

Men åas så hör man att Speedway är starkt och så och man ska absolut inte få det på fingrarna, men jag lånade ut lite åt en bekant som tävlar i extremcykling (ni vet, utför berg och så) och trots varning från mig så tog han på det direkt på sina benmuskler och hans utlåtande var att det inte fungerade alls - dvs gav inte ens en hudrodnad. Han tyckte att Radital fungerade bättre...

Det kan ju ge en något att tänka på... :)

/Camilla
/Camilla

Om man läser ordentligt så sa hon att problemen hade sitt URSPRUNG i en skada, inte att skadan var problemet...

Jo visst. Men om skadan har sitt ursprung i något skelett-relaterat - hur ska då liniment kunna hjälpa?

Liniment kan lindra träningsvärk i muskler, öka blodgenomströmning, men tror man att det kan hjälpa en gammal skelettskada bör man nog tänka om...

Jag tror min kiropraktor vet vad han säger. Han kan betydligt bättre än jag i alla fall!
Nu har jag ringt Solvalla och det var inget problem, ska handla i morgon och börja behandla på fredag. Tack för tips! Jag ska ta min gamla tandborste...:D

Jaså? Men om den gamla griffelbensskadan gjorde att hästen avlastade benet och på det sättet drog på sig överansträning i muskler eller leder i andra områden och dessutom ändrade rörelsemönstret så kanske det är lättare att få de musklerna och lederna tillbaka till ursprungligt skick genom att bl.a. öka blodcirkulationen med hjälp av liniment? Eller vad tror du?

Min häst hade en lättare kotledsinflammation höger bak redan när jag köpte honom som treåring. Den här kom nog och gick och missades av ett antal veterinärer både i besiktningar och senare utredningar. Min häst fick ont i ryggen av denna skada pga ändrat rörelsemönster och avlastning av höger bak. Det tog dock ett tag och riktigt duktiga veterinärer för att hitta detta och han behandlades med allt möjligt i ryggmuskulaturen för en skada som hade sitt ursprung i ledinflammation.

/Camilla

När jag använder speedway så gnuggar jag lätt med en tand/blisterborste. Var noga med att inte få för mkt på borsten, dra av den iaf en gång mot flaskan. Sen brukar jag lägga vaddstycken och bandage för större effekt.
Men är det första gången så är det nog bra att inte bandagera på.
Hoppas det hjälper din häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 484
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama