Specialsök

Migo

Trådstartare
I onsdags var jag och min vallar-trio på HundCampus för en prova på-dag i specialsök. Lyxigt nog var vi de enda eleverna för dagen, så vi hade glädjen att ha TRE instruktörer alldeles för oss själva, och massor av tid för intressanta samtal med den drivande kraften bakom projekten.

Jag hade inte så höga förhoppningar om att mina jyckar skulle uppskatta att behöva slå på näsan, och jag trodde absolut inte att de skulle göra speciellt stora framsteg på en enda dag (ffa pga mattes brist på rutin inom liknande områden).

Tji fick jag! Boss gick från total nybörjare till att markera the på sökbana- trots köttbullestörningar! Fritte fick förvisso bara jobba halva dagen för han blev helt slut efter det, men både han och Ida kom till att börja markera även om han inte kom ut till sökbanan utan höll sig på plattformen.

Summa sumarum är att matte är galet begeistrad i "doftvärlden" som öppnade sig, hundarna verkar skitnöjda med en till träningsform och folket på HundCampus bjöd in oss till ettårsutbildningen som börjar i Augusti.

En parallellkarriär påbörjad för mig och mina vallare!!

Nån mer här som håller på?

Sv: Specialsök

Jag (min hund) har provat på det, det är jätteintressant, men pga andra hundaktiviteter har jag tyvärr inte den tid som behövs för att gå vidare.

Skulle varit askul att prova på :idea: har de fler såna dagar?

Har alltid velat träna något "riktigt" med hund, och vallning ligger inte riktigt för Gimli :angel:

Vad innebär utbildningen i tid, pengar och slutresultat? Alltså vad "blir" ni efter utbildningen?

Kan man hålla på med specialsök om hunden är halvblind? :p

Vi bokade helt enkelt en heldag med personlig träning och valde specialsöksinriktning. 1500:- /ekipage. De har ett antal datum utlagda på hemsidan som man kan boka in för just individuell träning.

Man ska gå en grundkurs först, och sen handplockas ekipagen vidare in till den ettåriga utbildningen och, om man är motiverad och duktig, möjlighet att gå vidare in i operativa team.

Kostnaderna är mycket blygsamma i jämförelse med många andra hundutbildningar. Grundkursen går på 2400:- och den ettåriga ca 25.000:-. Dvs jag har lagt ut den summan många gånger om bara på mina vallningskurser under ett par år:o

Man blir utbildad specialsökshund- och förare, men det är ingen typ av titel eller certifiering. Om man sen vill använda det för att söka kantareller, knark eller mögel väljer man själv. Nya ämnen lärs in på några minuter när hunden väl kan systemet.

Jag vet faktiskt inte hur de ställer sig till synskadade hundar, men tror knappast att det är ett hopplöst fall. Beror nog på vad man har för mål själv.

Googla på hundcampus så får du upp deras hemsida, bara att ringa och höra med dem.

/Migo

Kul! Jag ska absolut boka in en dag för att prova på :bump:

Man märker ju inte att han är synskadad precis, så det kanske kvittar. Ska ringa och prata med dem, om inte annat kan man ju trimma in kantarellsök :idea::d

Vi håller bara på hemma på hobbynivå och nu var det ett tag sen. Kul och intressant är det i alla fall, och det var tesök som fick min hund att till slut förstå personspår :p

Sysslade en del med tillsammans med Fähunden, vi drog det till ID sök, dvs särskilja dofter av olika hundars o katters hår, med tanke på att spåra bortsprungna hundar.

En av de som sysslat med detta på Hund Campus driver numera eget i Kälarne, Nordiska Hund. De har liknande fast korta utbildningar, är ganska nystartat

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka