Special mentalkontroll, vad kollar man?

Blandrastik

Trådstartare
En avelshane befinner sig på utställning, i buren brevid ligger hans valpar (om det nu spelar nån roll). På grund av den mänskliga faktorn lämnas buren till hanen öppen ett par sekunder för mycket. En annan hund går förbi, hanen flyger ut och hoppar på den förbigående hunden. Inga större skador, mest slem och kanske nån repa på hunden som gick förbi.
Detta resulterar i att hanen omedelbart stängs av från avel och utställning och nu ska den testas.

I brevet från SKK står det att en person ska testa hanen för att bedömma hans mentala stabilitet mot andra hundar.
Hur testar man det? Hundmöten skulle jag ju gissa, men mer då? Måste det vara okej att en annan hund tar hans mat och sover i hans säng för att han ska bli godkänd? Nån som vet?

Jag tror att SKK kan rekommendera vissa särskilda personer som gör en mentalbedömning och sedan häver avstängningen om hen anser att hunden är "som den ska" – om man ber att få en hänvisning till en sån. En tik som vi känner fick rapporteringskod A på en utställning och fick göra en sån bedömning för att rapporteringskoden skulle hävas. När de var på kontrollen gjorde de typ allt som man göra på en utställning plus en allmän koll på att hunden är pigg och glad och fungerande. Jag tror att det bara vara hunden, ägaren och kontrollanten som var med.

En sån testperson är redan kontaktad.
Okej, så testpersonen kommer med största sannorlikhet att försöka återskapa situationen på utställningen?

En sån testperson är redan kontaktad.
Okej, så testpersonen kommer med största sannorlikhet att försöka återskapa situationen på utställningen?

Nej, det tror jag inte i det här fallet.
Jag tror att hen kommer att kolla rent allmänna grejer på ett sunt sätt, för att ta reda på om hunden "fungerar som den ska". Typ att den går att hälsa på utan att tugga på hälsaren, att den inte exploderar vid första anblick av annan hund, att den har en bra relation till sin ägare och annat för att den ska vara fungerande i vardag och andra sammanhang. Säkert lite koll på resursförsvar också.

Med tiken i mitt exempel var det domaren som hade ställt till drama när tiken blev osäker under en hårdhänt visitering, så just därför var utställningssimuleringen med visitering och tandvisning viktigt då.

Situationen som du beskriver hade ju kunnat vara var som helst där hunden satt i bur, så det är inte lika bundet till utställningen, tänker jag.

Detta resulterar i att hanen omedelbart stängs av från avel och utställning och nu ska den testas.

Vem är det som bestämmer om detta måste göras?

Har nämligen sett en hane som med visst besvär kröp ur halsbandet för att flyga på en annan hane för att slåss, hanen han flög på ska tydligen ska ha gjort ett utfall mot hanen i fråga strax innan. Detta skedde i utställningsringen men det var hanen som ska ha gjort utfall som "diskades" och jag tror inget mer hände i ärendet tråkigt nog.

WildWilma
Jag antar att det bestämdes av diciplinnämden för SKK, sen gissar jag att hunden blev anmäld. Jag är inblandad då jag är ombedd att hjälpa till att förbereda för vad som kan tänkas komma på testet. Jag har varit med ett par gånger då de testat hundar som blivit anmälda till diciplinnämd, men då har de alltid gett sig på en människa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka