spattröntgen flera gånger??

I

izza

Om en häst, 12 år gammal spattröntgades för två½ år sedan och det då var helt blankt, bör man göra om den vid ett ev köp? Inga tecken på hälta? Lugn inridning vid 5års ålder.

Sv: spattröntgen flera gånger??

Ja det tycker jag att man ska göra. Har sett en islandshäst som spattröntgats 2 år tidigare utveckla grav spatt..så illa så avlivning var det enda alternativet.

Jag skulle rekommendera dig att göra detta ändå, spattröngtade min häst när jag köpte henne, då fanns det inga tecken på spatt. Dock har hon utvecklat detta på "äldre dagar" och det är INGEN rolig sjukdom :(

Självklart ska du spattröntga!!! Men du ska veta att det aldrig finns några garantier ändå... Vet om en häst som fick spatt 4 månader efter röntgen och fick avlivas efter 7 månader för prognosen var så dålig. Och den var inte så gammal, bara 7 eller 8 år.

Min häst köpte jag från Island och han vart yillochmed spattröntgad två gånger innan han kom till Sverige. En gång precis när dom la in "till salu annonsen", och sedan en gång till precis innan han skulle åka.

Jag skulle absolut spattröntga.

izza skrev:
Om en häst, 12 år gammal spattröntgades för två½ år sedan och det då var helt blankt, bör man göra om den vid ett ev köp? Inga tecken på hälta? Lugn inridning vid 5års ålder.

Ska du köpa eller sälja en häst förresten ?
:)

Det är lika bra, för att vara på den säkra sidan, man vill inte köpa grisen i säcken.

Jag skulle definitivt spattröntga!! Spatt är ingen rolig sjukdom och den kan ibland vara väldigt "aggressiv" i sin utveckling. Mycket kan ha hänt sedan den senaste röntgen...

En liten parantes, så kanske man förstår bästföre datum på spatt röntgen.;)

Försäkringsbolagen accepterar inte plåtar äldre än 14 dagar, bekanten missade att skicka in och blev därmed beordrad en ny röntgen efter 3 veckor pga sitt eget slarv.:angel:

Fast iochförsig är det hemskt bra att dom har så..

Jo, och saken talar ju i sin natur hur lynnig spatt faktiskt kan vara samt att röntgen som gjordes 2½ år tidigare får anses som mycket gammal.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: fio
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 407
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar