M

mimmiolotta

Hej. jag kanske ska få köpa en alldeles egen isis :D. nu undrar jag hur man kan se om den har spatt. om man rönkgar hur ser man om där e spatt o om de inte e det? har nån bilder?
:bow::bow:

Sv: spatt?

veterinärer ser om det är spatt eller ej , du behöver inte själv granska röntgenplåtarna. Vid röntgen är det bra att tydligt tala om att man vill kolla speciellt efter spatt.

/madde

Jag röntgade min både för spatt och fång. Veterinären visade mig röntgenplåtarna och förklarade precis vad man skulle titta efter. Eftersom jag köpte hästen behöver jag väl knappast nämna att det såg bra ut på alla bilderna. :)

Jag har ingen aning om hur det 'ska' se ut så där kan jag inte hjälpa tyvärr.

Men jag har varit med om att kolla på en skiva med spattröntgenbilder där den veterinär som tog röntgenbilderna (en/bakben) tyckte att h*n såg utläkt spatt. Vid veterinärbesök på annan klinik togs skivan med och tittades på och den veterinären kunde inte se att de såg någon spatt. Hur kan det bli så :confused:

Båda är veterinärer med specialinriktning häst och arbetar endast med hästar.

Veterinären ser på röntgen om det finns spatt eller hovbensrotation i hoven. Jag hade röntgat hovar och haser. Lycka till med häst köpet.

Det är väl upp till var och en, men oavsett prislappen på hästen så kostar veterinär besöket lika mycket. Sen skulle jag då vilja veta som köpare att hästen verkligen är frisk, är den dessutom billig så vill jag verkligen utesluta att hästen inte har ont och därför är billig.

Eftersom spatt kan anses som en svag punkt hos islänningar, så torde de av intresse för köparen att utesluta spatt från tilltänkt objekt.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, nån som har gjort en egen vattenbehållare till ffa höns, med samma idé som den på bilden att man kan fylla på vatten uppifrån? Med...
Svar
7
· Visningar
698
Senast: Snövit
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka