Sv: Spatt
Det finns hur många olika åsikter om det som helst! Har ju själv två spatthästar i min närhet som räknas som "friska", dvs spatten har förbenat sig. Enligt den veterinär som behandlat dessa hästar, och fått den fullt ridbara igen efter behandlingar, har dessa hästar inte större risk att få problem i sina ben än vilken annan häst som helst, DOCK blir problemen större om dom skulle drabbas av en inflammation igen eftersom lederna delvis redan är förstörda, och då kan den sk spatten(spatten är ju bara ett samlingsnamn för inflammationer med pålagringar i glidleder)sätta sig i andra leder i haserna. Båda mina har förbenat helt, och har inte ens rörelsestörningar kvar, ej heller inflammation. MEN, spatten är ju väldigt individuell, och man inte säga generellt att en spatthäst blir bra/inte bra.
Många av dessa spatthästar döms ut lättvindigt eftersom konvalecensen är så lång, och många av dom har ju en framtid som hobbyhäst efter det, dvs tävlingskarriär el ridskolehästkarriär kan ju vara över, varav många väljer att slakta sin häst. Förståerligt med synd. Men en del av dessa hästar blir ju aldrig bra, förutsättningen är alltid sämre om spatten är ensidig, iom att hästen då snedbelastar hela sin kropp. Islänningar och pre-hästar får ju ofta dubbelsidig spatt, något som jag uppfattat som gångartsrelaterat. Men dom klarar sig oftast med livhanken i behåll och blir fullt dugliga ridhästar. Detta konstaterar jag enbart av erfarenhet, har inga medicinska eller vetenskapliga belägg för vad jag tycker och tror, enbart erfarenhet av spattdrabbade hästar i min omgivning (har jobbat med konvalecenter flertalet år).
Men alla ni med andra åsikter! Berätta gärna o reflektera över vad jag tycker, man kan aldrig bli fullärd!