S

stallnissarna

En häst på min ridskola har fått spatt, och jag skulle vilja ha reda på lite mer om vad det innebär. Jag vet att på han var det så allvarligt att dom måste avliva honom... :cry:

Tacksam för svar!!

Sv: Spatt

Spatt är en kronisk inflammation i glidlederna i hasen.Det som händer är att i hasen finns det sk "plattor" (kommer inte ihåg vad de heter) som ligger mellan benbitarna.De börjar glidas mot benbitarna och nerverna vilket skapar smärta i hasen.Det finns operationer man kan göra men det är inte säkert att hästen blir bra av det.Det som funkar är att hålla igång hästen tills dess att nerverna är bortnötta,då slutar det göra ont.Men om man ställer av hästen kommer nerverna och smärtan tillbaka.En spatt häst ska därför inte vila.

*lägger till lite*

och det tar ca 1½-2 år innan hästen besäknas som "frisk" igen.. men då har glidlederna i hasen vuxit ihop.. så hästen har pyttelite mindre rörlighet i hasen.. men det finns många spatthästar som både dressyrar och hoppar..

islandshästar t.ex.. det är en hästras som har lätt för att få spatt.. men på island släpps dom ut 2-3 år i frihet och då är det utläkt sedan och man kan rida in hästen..

spatten blir aldrig utläkt. processen som sker kan dock stanna upp, men den kan när som helst sättas igång igen..

det måste vara nya rön, vart har du läst det?

i alla böcker jag har så kan inte inflammatíonene blossa upp i en led som är ihopvuxen redan.. benbitarna lossnar ju inte fårn varandra..

dock kan juh andra glidleder bli inflammerade.. men då bör man se över hästens extreiör och träningen.. för då är något fel..

nytt och nytt, det är ju ganska relativt begrepp... när min häst fick spatt för två år sedan så tog jag reda på all fakta jag kunde hitta, plus att jag pratade med veterinären som ställde diagnosen.

okai, hur har det gått med din häst då? har du hållit igång och det är bra nu eller?

Det finns hur många olika åsikter om det som helst! Har ju själv två spatthästar i min närhet som räknas som "friska", dvs spatten har förbenat sig. Enligt den veterinär som behandlat dessa hästar, och fått den fullt ridbara igen efter behandlingar, har dessa hästar inte större risk att få problem i sina ben än vilken annan häst som helst, DOCK blir problemen större om dom skulle drabbas av en inflammation igen eftersom lederna delvis redan är förstörda, och då kan den sk spatten(spatten är ju bara ett samlingsnamn för inflammationer med pålagringar i glidleder)sätta sig i andra leder i haserna. Båda mina har förbenat helt, och har inte ens rörelsestörningar kvar, ej heller inflammation. MEN, spatten är ju väldigt individuell, och man inte säga generellt att en spatthäst blir bra/inte bra.
Många av dessa spatthästar döms ut lättvindigt eftersom konvalecensen är så lång, och många av dom har ju en framtid som hobbyhäst efter det, dvs tävlingskarriär el ridskolehästkarriär kan ju vara över, varav många väljer att slakta sin häst. Förståerligt med synd. Men en del av dessa hästar blir ju aldrig bra, förutsättningen är alltid sämre om spatten är ensidig, iom att hästen då snedbelastar hela sin kropp. Islänningar och pre-hästar får ju ofta dubbelsidig spatt, något som jag uppfattat som gångartsrelaterat. Men dom klarar sig oftast med livhanken i behåll och blir fullt dugliga ridhästar. Detta konstaterar jag enbart av erfarenhet, har inga medicinska eller vetenskapliga belägg för vad jag tycker och tror, enbart erfarenhet av spattdrabbade hästar i min omgivning (har jobbat med konvalecenter flertalet år). :D

Men alla ni med andra åsikter! Berätta gärna o reflektera över vad jag tycker, man kan aldrig bli fullärd! :D :D :D

Tack så jättemycket för alla förklaringar!!!! Ni är bäst!! :)

Men fortsätt gärna skriva fler förklaringar.. ;)

det gick dåligt. lång vila, men halt hela tiden. hon hade alltså ont även när hon gick i hagen.... jag valde att ta bort henne. klarade inte av att se henne gå och ha ont.. det jobbigaste jag gjort i hela mitt liv!

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Zevzan
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat