Spatt på båda bak *suck*

M

MALINox

För er som kanske läst om mina tidigare inlägg ang. min arabkille som rört sig så orytmiskt och ojämt i bakdelen. Hade ute vet. som fann att han var halt efter böjprov på såväl fram som bak, ordinerade skrittvila och metacam, och vid andra besöket var han mkt bättre! Visade ingen hälta, dock gallig över hasleden vb och fortfarande viss ojämnhet i bakdelen.

Var till ATG-kliniken och röntgade båda haslederna idag....spatt! :cry:

Han har små, men väl synliga spattförändringar i mellersta glidleden på båda benen!
Ska ringa "min" vet imorgon och berätta, så får vi se vad vi ska hitta på framöver. Känns så eländigt, hästen är bara 5 år gammal!

Ni med spatthästar, hur har det gått för er? Vilken behandling har ni haft? Vad är prognosen? Vad har fungerat bra, mindre bra? :confused:

Ja vill höra alla åsikter om detta, så jag har lite på benen när vet kommer ut.

Sv: Spatt på båda bak *suck*

Vet inte om jag törs svara dig.... slakt!
Hästen var ej heller gammal men vet tyckte inte det fanns mycket att göra då häste efter mycket vila ej blev ridbar, tyvärr! Hinner man på det "i tid" kan man kanske stoppa upp det, vet ej. Sorry, sorry!:cry:

Hade en spatthäst i ca 4år.Hon var jätterisig när jag köpte henne men efter ung 1 år av lugn ridning så funkade hon utan problem.Det jag kan rekommendera dig är att inte låta hästen vila.Jag red hästen 7dar i veckan första 2åren.Ingen sommarvila o mkt utegång.Rider man 7dar i veckan gäller det att ta det lugnt några dar ex bara skritt 3 av dagarna.Men det finns hopp så lycka till.

Finns det inte ganska många olika progonser på spatt beroende på vart den sitter? Spatt kan väl läka ut självmant i vissa fall med.

Det finns en veterinär som är jätteduktig på just på spatt. Han åker land och rike runt så det finns en möjlighet att han kan komma just till dig. Om inte annat konsultera honom, jag lovar du ångrar dig inte.
Jag PM:ar hans namn

Håller med delvis; användbarheten på hästen måste ju bero på var den har spatt, men eftersom det är en pålagring så kan det väl inte läka ut??? Jag har förstått av min vet att en gång spatt-alltid spatt!

Två spatthästar, två slakt, tyvärr :cry: !

En spatthäst, röntgad 2001 ua, 2002 spatt i båda bak nederst o mellerst glidleden, ihopväxt. Vi märkte inget, promenerade dock 6 mån under hösten 2001 pga benbrott på ryttaren. Sedan tävlade han msv dressyr.

2005 deb Intermediere dressyr o fungerar bra. Lite stel första min vid ridning men skrittas alltid fram minst 15 min. Kollas regelbundet och är inte halt på böjprov.

Jag anser inte att det är nattsvart med en spattdiagnos, men det måste få växa ihop.

Hur vida spatt kan botas beror på vilken av de tre glidlederna som har drabbats. Om jag inte minns helt fel så kan spatt läkas ut i de två nedre glidlederna medans spatt i den övre glidleden inte går att göra något åt.
Hade själv en korsning mellan halvblod och nordsvensk travare som fick spatt, först i de två nedersta glidlederna vilket läkte ut och han blev bra och sedan i den övre glidleden och då fanns det tyvärr inget att göra......

Precis,prognosen är väl dålig om det är sk hög spatt. Om hästen är halt av spatt är det väl ganska lång läketid, ett år. Men i vissa fall opererar man väl?

Haft en häst med spatt i övre glidlederna båda bak. som du redan fått svaret på den prognosen så togs hästen bort som enda alternativ då den ej var ridbar annat än som "extrem" promenad häst och då med smärta.

Prognosen är olika och högst indivduell, detta oberoende var och vilken glidled som drabbas. Spatt är en kronisk torr inflammation i hasledens glidyta, den läker aldrig men kan hamna i ett vilande läge.

Jag håller inte med om att prognosen skulle vara sämre för att den hamnar högre upp, men det beror på att jag vet ett par hästar med spatt i översta glidleden som mår utmärkt.

Det som är värst med spatt, är att även fast prognosen kan verka gynnsam så är det något som sätter fart på den igen och hästen blir markant mycket sämre. Orsaken beror på inflammationens framfart, ju agressivar inflammation desto sämre häst. Tyvärr är det väl också så att om inflammationen ånya blossar upp, så brukar den dessvärre vara mer intensiv och hästen uppvisar ofta stor smärta. Det är här de flesta avlivningar finns, man ser att åkomman är såpass agressiv att hästen bara blir lidandes.

Förr opererade man hästar med spatt, idag är inte det lika vanligt då detta ingrepp inte anses vara så effektiv och kostnaden för detta är stor. En metod var att man borrade små hål i hasleden, för att öka cirkulationen i området och på så sätt stävja inflammationen. Nu vet inte jag om man fortfarande använder samma metod, det är ju mycket möjligt att de kan ha ändrats.

Första ågärden är antiinflammatoriskt, dels brukar man spruta hasleden och/eller butta enskilt eller i kombiantion. Sjukhage brukar man även rekommendera den första tiden, och så småningom promenad för handen. Återbesök för ev vidare åtgärd, vad som då görs beror helt och hållet på hur det hela har utvecklats.

Svarar alla!

Tack för era svar och berättelser kring era spatthästar!
Jag har förstått att prognosen är väldigt individuell, och att man helt enkelt får ta det som det kommer.
Är glad att jag har en veterinär som rådde oss till spattröntgen redan nu, istället för att avvakta.
Pratade med vet. idag, och hon hade kikat på bilderna. Hon tycker att vi ska ge det ett försök, ska kontakta ATG-klíniken på måndag för kortison injektioner. Hon pratade även om att det kommit ett nytt preparat som man injicerar intravenöst, dvs rätt in i blodet, som inte var godkänt ännu, men som var under utprovning. Hon sa aldrig vad det hette, någon som vet vilket preparat hon pratar om?

Vi har sagt som så, att det är värt ett försök till behandling, han är ung, pigg och visar inga tecken på smärta som det är nu. Han är jättepositiv till ridningen och rör sig fritt och avslappnat. Kommer vi till det läget att han får ont i vardagen, så kommer jag inte att tveka, då är det borttagning som gäller.

Hur fungerar kortisonbehandlingen? Är det sjukhage som gäller då alltid eller? Pållen är nämligen väldigt rastlös av sig, och mår så mkt bättre i sitt psyke när han får komma ut och röra på sig. Vet. sa att vi skulle fortsätta skritta honom fram till första kortisoninjektionen, eftersom de flesta spatthästar mår bäst av att röra på sig.

lundsbo Kul att höra att det gått vägen. Att det trots allt finns solskensglimtar för spatthästarna.

Boj Tack för din information!

Jag kan bara önska lycka till, och ha tålamod.
Cartrophen kanske kan vara till hjälp för din häst, men ännu är det inte godkänt på häst i Sverige så det går inte på försäkringen.

Jag fick spatt på min förra häst. Han fick spatt på båda bak i mellersta glidleden. När diagnosen var klarlagd så fick vi konvalecens med "lättare" ridning (raka spår/skogsridning, trav, skritt, undvika tölt) utan större krav. Det var jobbigt. Dels var hästen en ganska villig och het häst samt lite "svår" på vissa sätt. Så det var svårt att avgöra ibland om reaktioner på ridningen berodde på att det gjorde ont eller på hans vanliga "nojor" & rädslor. :crazy: Under ett år avvaktade vi och var på återbesök ungefär var 4:e månad på klinik. Hästen var köpt för träning/tävling och skulle knappast fungera som "skogsmulle" pga sitt temperament. Personer som vill ha en skogsmulle vill väldigt sällan ha en så svårriden häst. Så, efter ett år utan förbättringar och snarare en tendens till försämrat tillstånd enligt röntgen kom jag och veterinär överens om att han fick dömas ut och slaktas. Väldigt tråkigt.

Hej!
Jag fick hem en häst antal år sedan med spatt båda bak, med ordentligt ihopväxta glidleder, och grymma böjreaktioner, läs:blockhalt. Denna kille ställdes på butta i en och en halv månad, varefter han gick ut på bete i flock i ca tre månader. Under buttabehandlingen gick han ensam i relativt stor hage (ensam pga av alla fodringar för att hålla magsår och annat obehag borta som lång medicinering kan orsaka). Efter detta var vi inne o röntgade o ingen förändring hade skett varav vi började skritta igång. Efter några månaders ridning var vi inne igen o kollade, allt var ok. Efter ett år red vi på som vanligt, dressyjobbade o red i skogen. Sen var vi inne o röntgade o böjde och böjreaktionerna var helt borta, röntgenplåtarna kommer alltid att se förskräckliga ut. Som sagt, denna kille fungerar alldeles utmärkt i dag, fyra år efter att spatten märktes. Men han kollas av veterinär ca en gång om året, och vi har ett stående recept på butta just in case, som dock aldrig utnyttjats. Så jag tycker, såsom jag tidigare sagt i spatt-trådar, att många övereagerar när det gäller spatt, dom kan visst fungera som vanliga hästar efter behandling, och många är problemfria om dom bara får "läka ut", dvs förbena. Däremot är spatten otroligt individuell, och mycket beroende på hästens rörelsemönster. Just denna kille jag nämner här är en eldig, het , stressad kille med årets svung i steget. Han fick aldrig ens rörelsebegränsningar av sin spatt. (Har tagit hand om en drös spatthästar, men hans diagnos var helt klart mörkast varav han får bli mitt stående exempel). Fast självklart kräver en spatthäst ett vettigt hästtänkande, och ett noggrant öga. Fast jag står fast vid min synpunkt på att en spatthäst kan bli i princip helt återställd om man har tur och tålamod.
Känner även några ponnyn/hästar som tävlat framgångsrikt i hoppning med spatt, och blivit glada gamla pensionärer med en ålder över 20 år. Samtidigt som jag vet ett fåtal som aldrig blivit bra (alla ensidiga), och fått gå över till trapalandas gröna ängar.
Fast ju mer jag läser här i alla dessa trådar inser jag att jag är nog världens största optimist när det gäller spatthästar. :smirk:

För ca 10 år sedan köpte en kompis till mej en mycket lovande 5gångare...
Han var helt ljuvlig att rida..

Efter knappt 1 år blev han helt blockhalt.
Diagnos: allvarlig spatt i övre leden.
Ägarinnan försökte med butta och kortison m.m. i 10 månader, men till slut så stog hästen stilla och bara "ylade" av smärta...

Jag har aldrig hört en häst låta så, och jag hoppas at jag aldrig kommer att göra det igen...

Så jag tillhör dom som om jag skulle få en spatthäst, så skulle jag bara göra ett kort försök, men så fort hästen visar minsta tecken på smärta så tar jag bort den...

Men det är MIN erfarenhet...

Björk: Precis så resonerar jag oxå. Man måste ge det en chans, men om hästen en dag står där, med smärtor och oförbättrat läge, så är det djurplågeri att låta det fortgå.

Lintu: Jo, jag önskar att det vore fler som hade så positiva bilder av spatt, eftersom det skulle öka möjligheterna till förbättring. Som det är nu känner jag mest att jag är ganska nollad, självklart ledsen, men samtidigt inte utan hopp! Som han är nu har han varken ont eller är särskilt rörelsepåverkad. Ska rínga och boka tid för första kortisoninjektionen imorrn. Så får vi se hur det går! Det som är svårast med pållen är att han är en mkt pigg och framåt kille. Bara skrittmotion är dödens för honom. Han fullständigt avskyr att bara skritta.

Palle: Gud så fruktansvärt! Smärta hos djur gör mig alldeles kall, man känner sig så maktlös! Då finns det bara en väg att välja! :cry:

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 775
Senast: Pannica
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 904
Hästvård Tänkte fråga era åsikter angående massörens "utlåtande" idag. Vår islandshäst har på senare tid rört sig litet spändare/styvare än...
Svar
12
· Visningar
1 408
Senast: drysno
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar