Spatt och hoppning?

Aleel

Trådstartare
Min häst har nyligen fått spatt konstaterad på båda bak. När vi var hos veterinären pratade vi lite om hur jag ska rida honom fortsättningsvis. Om jag förstod det rätt så har han en vilande spatt, alltså ingen inflammation i leden just nu men det är brosk på bakre delen av glidlederna. Ett av råden jag fick var att han inte ska hoppas högre höjder och jag har då tänkt att vi struntar i hoppning öht, är jätterädd att jag ska förstöra så att han får ont. Men nu har jag liksom fastnat, vet inte hur jag ska rida alls. Han skulle definitivt behöva bygga muskler, jag har tillgång till ridhus med hindermaterial. Tänkte att vi ska träna bommar, både lite upphöjda och liggande med olika avstånd. Men till hoppningen, KAN jag hoppa honom öht? Vad tycker ni, vetten pratade om inga högre höjder och jag funderar på kanske 40-50 cm (hästen är ca 140cm hög) för att träna upp muskler. Göra studsar, kombinationer och banor med stora svängar.

Hur gör ni andra med spatthästar för att hålla dem igång?

Sv: Spatt och hoppning?

Min erfarenhet av sk "spatthästar" med "utläkt" spatt i någon av glidlederna är att det är kanske inte en sån bra idé att hoppa den regelbundet. Däremot att arbeta den i trav över cavaletti i låg form är bara bra. Spatthästar brukar kunna få problem med ryggen, och kräver därför omsorgsfull träning. En låg, rund form och inga forcerade tempon bygger upp. Att hoppa 50 cm är väl ingen fara, men som sagt jag skulle inte göra det särskilt många gånger i månaden. Viktigt är att hitta en bra arbetsform, hästar som rids i obalans har tendens att återfå spatt i de andra glidlederna... Jag har själv haft en spatthäst som klarade av att tävlas i dressyr i många år efter diagnosen, och han blev långt över 20 år. Lång uppvärmning, håll ryggen varm och lägg övningar som lösgör - en massör/kiropraktor då och då är inte heller fel. Var inte rädd för att träna hästen, den blir förmodligen sämre av att inte ridas. Ta hjälp av en bra dressyrtränare och lägg hoppningen lite på hyllan så har du en ridkamrat för många år framöver!:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Hej, har alltid haft detta problem med min ponny nu när jag tänker efter, jag tvekar bara lite och inte lika illa som jag gjorde förut...
Svar
0
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross