Ferrari
Trådstartare
Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom.
Har hittat en del intressanta teorier, främst på sidor om islandshästar, då dessa verkar överrepresenterade bland spatthästarna. Bifogar lite citat från den "bästa" sidan jag tyckte mig hitta.
Men vad min fråga var, då det verkar svårt att få veta vad spatt kommer ifrån är - skulle ni använda en häst med spatt i avel?
Om hästen i sig kanske har en värdefull stam att bevara, riktigt bra gångarter och inte märkbart berörd utav spatten - skulle ni avla trots detta felet?
Har man gjort några närmre studier på om spatt är ärftligt? Skulle man isåfall på min fd sköthästs avkommor märka inom de kommande åren ifall det är en ärftlig spatt eller något som tillfogats när hon var ung (hon blev även inriden som 7 åring)?
Är lite intresserad av att få fram en lugn, diskussion om detta ämne. Då det intresserar mig en hel del.
Har hittat en del intressanta teorier, främst på sidor om islandshästar, då dessa verkar överrepresenterade bland spatthästarna. Bifogar lite citat från den "bästa" sidan jag tyckte mig hitta.
Här ovan diskuterar de om uppväxten har något med spattbildningen att göra, att de hästar som fått sämre utfodring och inte alla mineraler de har behov utav, ja, resten kan ni ju läsa själva.Hon uteslöt den ärftliga orsaken då varenda hingst på Island i så fall skulle nedärva spatt. Istället har hon kommit fram till att spatt kan bero på hur vi utfodrar våra hästar. Fölets normala tillväxttakt är c:a 65-70 % av sin vuxenvikt och 85–90 % vid ett års ålder. Får den inget fodertillskott måste kroppen ta från skelettet, börja urholka sig själv.
Vid en studie om detta visade det sig att bakbenshälta var en riskfaktor hos hästar som reds in sent (6 år eller äldre).
Dom andra två här verkar också ganska intressanta. Att ofta när man rider in en häst sent så rider man mycket hårdare, på kortare tid. Än med ex en 3 åring som man ofta ger lite längre tid att mogna. En 6 årig häst brukar man ju se som mogen i kropp och huvud och därför kanske man lätt skyndar på? Och i samband med detta överbelastar benen som inte är vana vid den sortens arbete och därav bildar spatten.Glidlederna drabbas av överbelastning och det utvecklas successivt kroniska förändringar som så småningom kan påvisas med röntgen.
Men vad min fråga var, då det verkar svårt att få veta vad spatt kommer ifrån är - skulle ni använda en häst med spatt i avel?
Om hästen i sig kanske har en värdefull stam att bevara, riktigt bra gångarter och inte märkbart berörd utav spatten - skulle ni avla trots detta felet?
Har man gjort några närmre studier på om spatt är ärftligt? Skulle man isåfall på min fd sköthästs avkommor märka inom de kommande åren ifall det är en ärftlig spatt eller något som tillfogats när hon var ung (hon blev även inriden som 7 åring)?
Är lite intresserad av att få fram en lugn, diskussion om detta ämne. Då det intresserar mig en hel del.