Spatt-är det bara i bakbenen??

J

Jo_bo

Hej! Undrar kort o gott om spatt är något som bara drabbar bakbenen eller om en häst även kan ha spatt fram?

Sv: Spatt-är det bara i bakbenen??

Spatt= Inflammation i hasens glidleder. Det leder till att ledytorna växer samman.

japp drabbar bara bakbenen.. satt och läste om det för ett tag sen, mins det inte som en följd av inflammaton.. här ett utdrag ur "Djurdoktorn Häst"

Symptom- Överdriven böjnnig av ett eller båda bakbenen, som ofta märks i varje steg. Hoven hålls stilla ett ögonblick och sätts därefter ned med kraft.

Orsakas av- Tuppspatt kan förekomma vid vilken ålder som helst. Varför det uppstår är okänt. I lindriga fall kan hästen fortsätta att arbeta. Men tillståndet kan ibland förvärras successivt.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

men kan dom få nåt liknande i nån annan led, bara att det heter nåt annat?

det är stor skillnad på spatt och tuppspatt.

Inte just spatt, det kan hästen bara få i bakbenen närmare bestämt i hasens glidleder, men det finns ju många andra varianter av ledinflammation som hästen kan få i vilken led som helst.

..är också intresserad av skillnaden?

Tuppspatt är en nervskada som orsakar en rörelsestörning men brukar som regel inte hindra hästen från att användas normalt.
Spat är som skrivit ovan en inflamation i hasens glidleder som skapar pålagringar och så småningom att lederna växer samman. Detta orsakar ofta smärta och stelhet.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
523
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka