S
suzukits
Vad har man en sån till??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och med de betten som majoriteten av travarna går med så är jag inte alls förvånad över att hästarna gapar. Tjocka tvådelade, gärna lite för långa som petar upp i gommen - klart hästen gapar.
Att en ungähst leker med bettet tror jag faktiskt beror på att den aldrig riktigt fått vänja sig vid det. El oxå så är den okoncentrerad. Då bör man hitta på något annat el kanske köra kortare pass.
Beror på vad du menar med väldigt nära. Att köra brevid någon på ca 2 meters avstånd, ser ialla fall jag ganska tydligt om bettet petar i gommen på en gapande häst.Du måste ha varit väldigt nära för att se att bettet inte petar upp i gommen
En häst som lägger tungan över bettet leker och joxar oftast med tungan och man kan se det. Jag har aldrig sett/varit med om att en häst lägger tungan över och har munnen stängd, men visst det kan mycke väl vara så.En annan möjlighet är ju att de som ligger på men inte gapar lägger tungan över bettet. Det för att komma undan bettet, ex för att det gör ont (passar inte, petar upp i gommen)
Det där var intressant. Utveckla mer. Kanske får jag svar på varför vissa ligger på utan att gapa och vissa gapar.De kan ju även lägga bettet mellan tänderna och på så vis ligga på utan att gapa
Jag tror att det blir som en ond cirkel. En häst kan var lite tempramentsfull av sig, och med rätt kusk/skötare som kör den kan få den att lugna ner sig, men en som inte kan.....Jag blir vansinnig. vi har haft folk som får i princip den kooollugnaste hästen att bli het, och tvärt om dom hetaste spisar att gå på slaka boliner. En häst som börjar ta i lite, så tar kusken lite mer i tömmarna och hästen tar i mer och kusken ochså etc.Urk!!!Men jag tror ändå att gapande och pullande hästar har ett problem, huruvida det är hästen som har ett fysiskt el mentalt problem el helt enkelt klumpen i andra änden av tömmen låter jag vara osagt.