Sparkas om man borstar innanför låret.

E

Erosito

Hejsan.. Min sköthäst gillar inte om man tar/borstar henne innanför låret och långt bak på magen. Hon verkar vara väldigt osäker om vad hon ska göra, hon ser spänd ut. Då mosar hon in mej i väggen och försöker sparkas.. Jag skulle aldrig kunna ryta eller nåt mot henne, då skulle hon bara bli ännu osäkrare. Men när man borstar henne ngn annan stans på kroppen är hon jättesnäll.. Jag vet inte vad jag ska göra för jag kan inte ens ta där försiktigt med handen, jag vill ju ha hennes förtroende.. :(
Nån som har nått bra tips? Hon är ridskolehäst och står i spilta, så jag kan inte ta ut henne ngt annan stans och borsta och hålla på med henne.

Kram Fia

Sv: Sparkas om man borstar innanför låret.

Ta inte på de ställen där hon tycker att det är obehagligt när du rör vid. När hon accepterat dig kan du försiktigt försöka närma dig de jobbiga områdena. Gå fram så försiktigt och i akta hennes kropp språk. Med en lätt viftning med svansen, ett litet steg bort, klippande med örat, hon kommer att visa dig med små signaler när det är obehagligt. Genom att du lär dig hennes kroppspråk kan ni bygga upp ett förtroende för varandra, så att hon kanske till slut litar på dig och låter dig bortsa på de lite läskiga ställena.

Tänk även på att använda en mjuk bortse. Huden är tunnare under magen och mellan bakbenen och därför känslig.

lycka till

Jag lyckades!! :banana:

Jag började med att känna igenom hela henne med händerna, började på halsen, ner på benet, under magen, och efter ett tag lät hon mej ta längst bak på magen med händerna. :)
Hon verkade spänd men när jag var lungn blev hon lite lugnare. Och sen började jag på bakbenet och drog handen försiktigt uppåt och berömde henne hela tiden. Hon tyckte det var ganska läskigt, och hon bet mej en gång pga osäkerhet men det bjuder jag på. Men hon lät mej ta innanför låret! :bump:
Sen att borsta var inget större problem, jag hade en mjuk borste.

Kram Fia och Heather :love:

Kan det vara så att hästen är lite kittlig?

Har hållit på med ganska nyimporterade tinkrar/irish cobs under några år och sköter nu en 5-årig hingst. Många av dom har haft dåliga erfarenheter, helst när det gäller benen, hovar och huvud.

Han har man fått tagit det lugnt med då det small om man närmade sig nedre delen av benen. Men jag har tagit det lugnt och arbetat med förtroende så nu kan jag borsta och göra rent såren han har i karlederna (troligtvis fotskabb).

Någon hade förut försökt göra rent såren och de bundit fast hans ena framben i en spiltvägg. Det förbättrade inte hans fortroende för människor direkt. :(

Måste tyvärr säga att jag inte har en possitiv syn på hur en del ridskolehästar hålls och sköts. Det är inte undra på att de kan bli som de blir. Har hästen gått som ridskolehäst länge? Det kan ju kanske vara så att hon är trött på att stå där.

Sedan så kan hon vara rejält stoig. Har du hört från andra om hon brukar bete sig så?

Hon är inte stoig, och hon kom till ridskolan precis innan sommaren, och hon gick på bete hela sommaren så hon har inte stått där så jättelänge, och hon verkar trivas iaf. Men idag kunda jag ta där med handen och med en mjuk borste, och det verkar som om hon har fått lite förtroende för mej. Om nåt litet barn går in är hon jättesur, vet inte varför men mot mej och andra skötaren (och lite större än småbarn) är hon jättesnäll, för det mesta. Hon är importerad från Irland så vi vet inte hur hon var förut. :smirk:

Kram Fia

Senast ändrad av en moderator:

Det känns igen att inte veta vad de har varit med om. Där jag är finns ca 35 hästar just nu som är importerade från irland och england. Några av dom har samma beteende som du beskriver. Ta det lugnt och fortsätt bygga upp förtroendet så kommer det nog att gå bra.

Är det många som håller på med eller rider henne?

Hon går ju på ridskolan så dom som vill får väl ta henne, men hon går bara med i de lite mer avancerade grupperna, hon är ganske svår att rida. Det är jag och en till tjej som sköter henne, jag har skött henne sen hon kom.. Ja och så är det en till men hon sköter bara en dag i veckan.

Kram Fia

din sköthäst verkar vara kittlig. Och tänk dig själv att bli kittlad,men inte kunna säga "nej,sluta!"

Men hon är inte kittlig undet magen eller nåt, hon verkar inte vara ett dugg kittlig..

Kram Fia

Hästar är oftast inte kittliga, de är spända. En spänd och nervös häst blir "kittlig". Försök arbeta med lugna fina rörelser och ta i hästen med ett mjukt men fast tryck. Om du är lugn, snäll och lyhörd för hästens reaktioner kommer ni få förtroende för varandra. "Prata" med hästen genom ditt kroppspråk inte så mycket med komandon. Visa med din kropp att du är lugn, trevlig och har koll på situationen. Om ett tag kommer du vara förbluffad över hur mycket ni kan "säga" tillvarandra genom små signaler i erat kroppsspråk.

:bow:

Nu låter hon mej ta där ! :bump:

Kraaaam Fia och Heather :love:

Liknande trådar

Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar