Sv: Sparkar i transport
Jag tror inte han vevar mindre då, men du får en ökad skaderisk då dessa 'dörrar' sällan är det stabilaste som byggts och inte direkt anpassade för att stå emot när en vuxen, skodd (?) häst börjar veva.
Ta en dag när du har hela dagen på dig. Åk någonstans i närheten, när det är 200 meter kvar bör han börja veva. Då tar du helt sonika och åker vidare. Försök gärna hitta något ställe i trakten där det finns MÅNGA ställen man kan lasta av en häst på. k tills han slutat veva och se ut en ny plats att stanna på. Börjar han veva så åk vidare. Håll på sådär. Målet är att du NÅGONSTANS ska kunna stanna utan att han vevar. Jag har åkt till sågen ganska många gånger, där kan jag göra en sväng av från 70 väg, stanna och lasta ur.
Ofta när man 'snart är framme' så blir det lägre hastighet och sämre väg och fler svängar. är det DET han reagerar på så ut och kryp runt på en massa slingriga grusvägar med mycket svängar, eller om du inte bor på landet kör runt i något bostadsområde.
Sen, nästa lektion är att åka, stanna. Stå en stund och sen fortsätta åka UTAN att lasta ur, UTAN att gå bak att kolla hästen. Stanna och ta en kopp kaffe (ur medhavd termos), sträck på benen lite, ta en cigg om du röker eller vad som helst och fortsätt sen åka.
Nästan alla unghästar jag haft har börjat banka när de tror/vet vi är framme. Tyvärr är de feljusterade så de bankar gärna i bilköer/vid rödljus om man står länge med. Efter att ha terrat dem enligt ovan, och lagt in 'McDonaldsstopp' på nästan varje resa så brukar de ge upp. Kommer så snart väglaget är bättre idka det på unghästen jag har nu, som efter att länge ha åkt strålande och fint även vid stopp börjat hoppa jämfota och sparka med frambenen så hela ekipaget gungar och det låter som hon går över bommen därbak, i bilköer och vid rödljus. Så, det blir 'terrorträning' med henne med.
Byta transport tror jag inte du kommer någonvart med, om det var så att han bankade HELA tiden skulle det kunna funka, men nu bankar han för att han vet att han snart få gå ut, så det är där du måste träna. Sänkt hastighet och stopp innebär INTE att man får gå ut, och det är DU som avgör när vi är framme och att han eg inte har en aning om det