Sparkar för skänkeln

E

Eweliina

Hejsan!

Jag har ett varmblod. En ponny som jag har ridit i ungefär 3 år, Första 2 åren bara i skog och mark och så. Sen nu har det blivit mer "allvar"...

Men nu är det så att det är så svårt att driva honom så han verkligen får med sig hela bakkärran... För han är så kittlig så han sparkar för skänkeln.. Har haft både kotknackare,vet. och equiterapeuter (stavning) som kollat igenom honom... Han är helt fräsch och inte stel och så.. Utan mjuk och smidig annars...

Vad ska jag göra för att få honom sluta sparka? Det hjälper inte om jag trycker med hela benet för så fort jag nuddar som magen så blir han små sur och irriterad... ¨Så länge jag inte rör honom med skänklarna så är han på bra humör.. Och fortsätter jag skänkla när han blir sådär så blir det bara värre.. Han "vänjer" sig som aldrig...

Nån som har några förslag på vad man kan göra? :confused: :confused: :confused:

Tacksam för svar :banana:

Sv: Sparkar för skänkeln

Jadu... Eftersom att hästen verkar vara fullt frisk, (antar att du kollat sadel, bett m.m.), så hade jag ju helst velat säga "sparka tillbaka". Men nu verkar det ju inte vara olydnad från din häst sida, utan mer en extrem känslighet. Har du provat sporrar? Kanske fungerar det, vad vet jag. Eller att ständigt ha benen om ordentligt, (alltså inte värsta pressandet, men en nära kontakt).

När du ska driva/byta gångart så kicka till lite istället för att göra fina små hjälper.

Har ingen erfarenhet av så känsliga hästar så det jag säger nu är taget ur luften och kommer med all säkerhet ifrågasättas och jag kommer inte ha några bra motargument eftersom att det här är så främmande för mej. Uppenbarligen har inte alltför många den här erfarenheten eftersom att ingen svarat tidigare... ;)

Kan du stryka med hander runt området där du skänklar utan att han tar illa upp?

Isåfall kan du
Prova att flytta honom från marken sidförande för handen på samma sätt som du använder skänkeln, och beröm när han gör tanken på att göra rätt

Accepterar han skänkeln när du rider ut? Tänk inte på att "nu är det allvar" utan tänk att ni ska ha kul!

Han är lika kittlig även om man är där med händera.. Men jag ska endå prova det.. Tack för svaren men vill gärna ha fler :D

Jag ska prova att ha benen runt hela tiden och se om han ger sig...Tack för svaren :D

Jag håller med Ridtravare...
öva med att flytta din häst på marken genom att med handen trycka på där du skänklar...övning övning....ger bra resultat...

*lycka till*

En häst som sparkar mot skänkeln är ytterst ovillig. Varför är din häst det? är den kittlig verkligen??? isåfall borde du inte kunna borsta den eller ha ridit den i skogen förr, heller hur... troligtvis är det väl så att hästen upplever din skänkel som något negativt och att den nu oxå har lärt sig att det går bra att sparka efter det obehagliga.
Den kanske inte förstår signalen helt eller så tycker den det arbete ni gör på banan är obegripligt och trist=obehagligt! Om så är fallet bör du ta hjälp av en tränare för att utveckla din ridning.

Hur som helst så har jag fått lära mig att det finns två tillfällen man använder spöet som bestraffning vid ridning, det ena är om hästen slår eller hugger alltså attakerar en annan häst, det andra är om hästen slår efter skänkeln.

Vidare kan du förstärka skänkeln med ett spö pet, men då talar vi om vanlig ridning.

Att en häst slår mot skänkeln är en stor sak, ta itu med detta!

Nu skall väl alla nuttiga & naiva hoppa på mig och börja mucka igen för att jag rekomenderar spö..... :bump:

Jag har ett kallblodssto på 14 år. Hon var travtränad (ej startad) tills hon var 6-7 år, sen stod hon i en hage tills hon var 11 år. Då var det en familj som köpte henne till sin 13-åriga dotter, dom hade henne i 6 månader tills dom inså att hon var "farlig". Hon stack, hoppade , kickade mm. Dom hade haft en "tillridare" där fär att rida till henne, men det slutade med att hästen stack. Jag var och tittade på hästen och ville provrida, vilket jag inte skulle få eftersom att hästen stack och betedde sig farligt. Jag tyckte att jag ville provrida om jag ska köpa henne. Till slut så fick jag göra det på egen risk eftersom att dom varnat mig.
Jag satt upp och kände direkt att hon var jättekänslig för skänklarna. Jag behövde bara nudda vid hennes sida så hoppade hon rakt upp. Jag har tränat lite akademiskt med henne, bl.a. så har hon fått lära sig (först från marken) att om jag lägger något i vänster skänkelläge (hand eller skänkel) så ska hon lyfta vänster bakben (tränas genom att lägga till handen/skänkeln just när hon ska till att lyfta det bakbenet) Fördelen är att när vi ska öka från skritt till trav så lägger jag till exv vänster skänkel lite försiktigt just när hon ska till att lyfta höger framben så kommer hon in i traven utan problem.
Vid galoppskänkeln kickar hon alltid. (det gör hon även när hon galopperar själv i hagen, så det är nog bara något hon gör) Sen brukar jag hoppträna för instruktör med henne, vilket gör att om jag använder skänklarna före hindret (för att få henne att fortsätta galoppera mot hinret) så kickar hon med båda bak och stör sig själv före hindret. När vi sedan är just på väg att landa och mina ben rör sig lite så kickar hon ut hindret. Vi har kollat hela hästen och vet fortfarane inte varför. Spö på min häst funkar inte (vet ej om hon blivit slagen tidigare) eftersom att hon får panik bara hunden bär på en pinne.

Det går bra att rida i skogen när jag inte "irriterar honom" honom med skänklarna..vi gör inga avancerade rörelser så han inte förstår utan det är lätta kommandon vi gör, igångsättningar osv.. Han är lika besvärlig att borsta då han också kan hytta lite med benen men då får han en tillsägelse direkt och sen borstar jag bara lite hårdare så går det bra... Vi rider inte på bana ofta då han tycker mer om att vara i skogen men även i skogen blir han irriterad om jag använder skänklarna när jag t ex tar galoppskänkel osv. Använder jag enbart rösten så går han bra, Men det är svårt att få med sig bakbenen och hela bakkärran...

Tar jag spö så blir han typ förbannad, ska ja fortsätta säga till honom då även fast han nästan blir värre om jag blir arg på honom ?

Vi ska börja rida inför instruktör till hösten... :) så det kommer bli kul och nyttigt...
Men alla råd är värdefulla..

ett tips som är guld värt, hästar tolkar ilska som rädsla... lämna ilskan på hyllan och ersätt den med tålamod så kan nog mycket bli bättre ;)

Eweliina skrev:
Tar jag spö så blir han typ förbannad, ska ja fortsätta säga till honom då även fast han nästan blir värre om jag blir arg på honom ?

Vad gör han när han blir "förbannad"?

Jag skulle använda spö, men spö för mig är: "kan jag få lite mer aktivitet här, tack!" Spöet är naturligtvs inget man använder till att bestraffa, utan till att förstärka. Jag skulle använda ett långt dressrspö och klatcha till bakom skänkeln.
Om hästen bara "grinar till sig" och slår mot spöt så forsätter jag med min spöförstärkning och skiter i att den slår tillbaka, här gäller det att få sista ordet utan att humöret försvinner, för då är man rostad. Envis, är ordet. Detta är ju under förutsättning att man sitter kvar.

Får hästen helt katastrofspader skulle jag nog ändå misstänka att något är fel.

Han har blivit rätt så bortskämd tidigare vet jag att han fått göra som han vill...
Men han brukar faktiskt ge sig ibland och då går han hur bra som helst efter det... Men då måste man sitta och ha ett lite tryck hela tiden så man inte skänklar för det är då han blir irriterad... Men ja ska prova mig fram lite.. och nej jag använder aldrig spöt som en bestraffning, skulle inte falla mig in. Jag använder det som du sa, Jag petar till honom... PETAR till honom, Jag har aldrig gjort något annat...

Han är en sån häst som måste ha väääldigt mkt beröm annars ger han upp, Men berömmer man honom så tycker han att det är jätte kul...

Jag ska börja bara ställa honom i hörn och så och se vad han säger då, Då hinner han inte bli sur...

Tack för svaret föressten :D

Min häst gjorde de första åren hon sattes av från travbanan och även ett annat varmblod från stallet gjorde de, . .
jag körde metoden att jag skänklade mycket försiktigt varje gång hon inte sparkade fick hon beröm.
varge gång hon sparkate gjorde vi halt och backade 3 steg .

nu går hon som en pärla och skulle alldrig sparka. :)

okej :D tack för alla svar :D Idag gick han hur bra som helst :D

hästen kanske inte är van vid dina skänkelhjälper eftersom ni mest ridit i skog o mark...men börja med att "trycka" honom i magen då och då, tex i boxen, då kanske han släpper det där obehaget och börjar sammarbeta i stället.

Olater har alltid en anledning....

Eweliina skrev:
Det går bra att rida i skogen när jag inte "irriterar honom" honom med skänklarna..vi gör inga avancerade rörelser så han inte förstår utan det är lätta kommandon vi gör, igångsättningar osv.. Han är lika besvärlig att borsta då han också kan hytta lite med benen men då får han en tillsägelse direkt och sen borstar jag bara lite hårdare så går det bra... Vi rider inte på bana ofta då han tycker mer om att vara i skogen men även i skogen blir han irriterad om jag använder skänklarna när jag t ex tar galoppskänkel osv. Använder jag enbart rösten så går han bra, Men det är svårt att få med sig bakbenen och hela bakkärran...

så typiskt kvinnligt.. att använda spö=arg...fel fel

Om du blir arg på din häst kan du lika gärna sitta av, inget fungerar i komunikation med en ilsk upprörd ryttare....defenitivt inte spö.

spöet är till för att förstärka skänkeln. lär först från marken under ex. longering. därefter uppsuttet, röst och spö, med svaga lätta korta tryckningar med skänkeln... men som sagt, bra att du skall rida för instruktör vilken kommer hjälpa dig mer, det underlättar!

Jag använder inte spö när jag är arg..Och jag rider inte när jag är arg... Och jag har aldrig sagt att jag gjort det.. Det är HÄSTEN som inte gillar spöt och kan bli arg om man tar fram det, Du måste ha missförstått mig.... !?!?!

Idag tömkörde och longerade jag honom då gick det hur bra som helst.. Tränade att flytta honom med handen som en annan buke medlem rekommenderade...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 440
Senast: caballus
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Hannah0407
·
L
Hästvård Mitt sto är fem år och diagnostiserad med kot- och knäledsinflammation båda fram. Jag köpte henne i slutet av förra sommaren då hon...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 912
Senast: lasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar