Sparkar bakut vid löslongering

S

sockerhumlan

Jag har i ett par månaders tid varierat med lite löslongering med min häst ibland. Har gjort jouin up som gick enligt regelboken. När jag löslongerar kör jag bara basics. Kommandona skritt, trav och galopp, samt whooo för stanna samt ber henne byta varv. Det har aldrig varit några konstigheter.

Men igår när jag bad henne fatta galopp sparkade hon bakut och bockade vid varje fattning, i bägge varven! Blev så paff (och lite skrämd) då jag inte alls kände igen min tjej!

Bakgrund: Red dagen innan ett pass dressyr med för hästen ganska många nya övningar, öppna bla samt sk bussvändningar. Träningsvärk?

Hästen är idag ledarhäst i sin flock (tre hästar) från att för två år sedan varit MYCKET ranglåg i tidigare flock. Hade då också noll tillit för människor. Importerad häst som varit med om en del, men som idag är helt förändrad. Normalt lugn och trygg med sin vardag. Testar hon mig?

Ska kanske tillägga att hästen är lite av en enmanshäst då det är oerhört viktigt för henne att lita/vara trygg med sin ryttare.

En häst som bockar är väl glad och busig? Jag kände mig hotad, men tror inte att det var menat så, blev bara så överraskad. Sen är ju en rundrorall ingen stor yta!

Jag avbröt galoppandet och övergick till att köra andra lätta övningar innan jag avslutade för dagen. Backa, flytta framdel och backdel etc

Funderar på om jag ska ta med spö nästa gång. Vill helst inte då hon är spörädd, men detta beteende är ju inte okej. Ska kanske nämna att detta är första gången jag blivit osäker/rädd i hennes sällskap.

Vad säger ni om detta? Hur allvarligt ska jag ta på det? Råd & tips?

Sv: Sparkar bakut vid löslongering

Så gör min häst också när jag löslongerar/löshoppar honom. Men jag vet inte heller om det är av glädje eller om han vill bestämma?
Han är också väldigt ranghög bland andra hästar. Men i hans förra stall så var det inte så snälla emot honom och han har en väldigt respekt mot människor, speciellt män.

Så jag skulle också vilja veta varför de gör så och om man ska göra något åt det?:confused:

Då var vi två som undrar :bump: :banana: :bump: :banana:

Någon som vet?

Ett litet knep, kolla på hästens ögon när du ber henne om galopp, om hon ger dig "minen" så är det troligen riktat till dig.... annars, kom rumpan in mot dig när hon sparkade? I så fall, ta med något, vad som helst, det behöver inte vara ett spö, kan lika gärna vara ett rep eller ett grimskaft och, förlåt, dra till henne över arslet om du når när hon kickar och driv henne framåt :) Lättast är faktiskt att ha både ett grimskaft och ett rep.. Kasta grimskaftet på rumpan på henne, det gör inte ont men d e attans så obehagligt :) då har du kvar reper som en förstärkning av ditt kroppsspråk.. Ha Alltid Något med dig när du arbetar en häst lös, den snällaste häst kan under pressen som blir i en corall vända sig om och slå, så ha alltid något du kan skydda dig med, alltid.. Säkerheten framför allt... :)

Lycka tll!

hej, jag utövar inte nh, och jag har verkligen samma problem. Kan det ha med tristess att göra? jag har en väldigt intelligent fröken. Så fort hon longeras så börjar hon leva runt som aldrig förr och tvärstannar och rullar sig med jämna mellanrum. Inga problem om jag lägger till nåt i longeringen, t ex bommar eller ett litet kryss. Men jag är också öppen för förslag till åtgärd!

Alltså nu är jag helt knäckt :cry: :confused: :cry: !

Först var det det här när hon kickade mot mig när jag löslongerade! Jag hade rep och grimskaft med mig då, dock ej spö vilket jag saknade.

Sen idag nafsade hon mot mig när jag borstade henne på halsen..sånt brukar hon aldrig göra. Min magkänsla är att jag helt plötsligt inte litar på min häst längre, känner inte igen henne!

Sen tvärvägrade hon att gå in i transporten...har ALDRIG hänt! Hon gick emot! tryck och nästan trampade på mig. Jag tappade konceptet totalt efter en timmes försök att få in henne, gormade och rappade henne över gumpen....:o :o :eek: JAG SKÄMS!

Jag har haft henne i två år. Hon är normalt världens snällaste & goaste tjej. Ofantligt lyhörd och vill göra rätt! Det känns som om världen rasar och att jag nog inte ska ha häst mer, och att jag raserat två års tillitsbyggande! Det tog henne över ett år att överhuvudtaget börja lita på mig och det senaste året har hon blivit mer och mer positiv till andra människor också (förutom om de ska rida). Förvandlats från en häst som alltid vände gumpen till och ville vara ifred och som inte var kelen och som aldrig låg ner eller rullade sig, till att bli en riktig kardborre som vill "snacka" och umgås med alla. Och detta har jag nu raserat känns det som! Jag har idag betett mig precis som en sådan person i min hästhantering som jag inte vill vara! Känner mig verkligen som världens uslaste människa!

Jag förstår nu att något är fel med hästen. Något stämmer inte! Förmodligen har hon ont någonstans!

Jobbigt när det blir så... kolla om hon ömmar i ryggen eller korset... hmm.. hur är hon i övrigt? Bra i hull och glansfull päls? Så svårt när det blir så.. kolla om hon är svullen och varm strax innan/ovanför flankerna på båda sidor så d inte e ägglossning eller något lika skoj.. :) Rätt som d e så kan det dyka upp och ställa till problem.

Har du tränat henne ovanligt mkt på sistone? Hur gammal är hon? Vad e d för ras? *nyfiken i en strut*

Kan också helt enkelt vara så att hon vill ha en "paus".. det händer ibland att hästar som blivit tränade/lärt sig mkt nytt börjar krångla för att det hel enkelt blir för mkt ibland, ge henne ett par dagar ledigt :)

Lycka till! Tänker på dig, det är hemskt när man inte vet vad man ska göra och tappar humöret i stället, det kan hända alla.. även den bäste, så tappa inte modet, men gå ut och ge henne nåt godis i dag - för din egens skull :)

Horses

Mitt hjärtas dam är en tinker på 8 år. Kan inte hitta att hon ömmar, men nåt är det. Nackdelen med kallblod är ju att de kan vara för tåliga vid smärta :( Hon är glansig och fin i pälsen och i något överhull...

Jag har redan låtit henne vila två dar, och min magkänsla nu när jag sansat mig är att låta henne vara några dagar. Nu i efterhand ser jag ju at hon gett mig massa små signaler att det blivit för mycket/alt att hon har ont. Kan ju passa lagom nu över helgen. Har de senaste tre veckorna tränat mycket nytt, då jag för första gången i hennes liv börjat köra regelbundet till ridhus. Bara att få henne att slappna av i ridhuset har tagit tid, väggarna är ju så läskiga:smirk: , de färgglada bommarna som hoppgruppen plockat fram ska vi inte tala om :eek: Så är det när man tar en skogsmulle häst till civilisationen! Innan dess har vi bara ridit hemma på banan och i skogen. Mycket nya övningar har det också blivit, men däremot har jag ridit henne mindre för att ge henne utrymme att smälta alla nya intryck.

Sen har jag ju en tinker till, som mer än gärna går fler pass i veckan. Henne har jag lasttränat sen i höstas, då hon inte alls gått att lasta förut. Nu går hon snällt i när man ber henne, men jag skyndar långsamt...:bow: Och nu får jag väl lastträna bägge hästarna..

Senast ändrad av en moderator:

Ah, nu har jag svaret på varför hon inte vill gå in i transporten.. :) Från att ha varit "inte så farligt" har transporten förvandlats till "oh, nu ska vi till det där äckliga jävla stället" :) Last träna henne, mkt godis och beröm, och när du väl fått in henne så kör en kortkort runda och lasta ur henne hemma, gör d ett apr ggr och fortsätt gör det ett tag blandat med träningsrundorna, så hon inte riktigt vet om det blir en gång med bara mys och gos eller bara med jobb :) ungefär som du tränar en häst som e svår att avmaska, du ger varannan spruta med äppelmos, varannan med avmaskningmedel :)

Ja jag hoppas ju också på att det ska vara så enkelt, men det är ju inte bara lastningen idag som varit bekymmer den senaste veckan...hon ger mig ju hintar hela tiden om att ngt inte stämmer. Men vi kör på din teori i kombination med vila. Jag backar ett steg eller två i träningen :bow: Tack att du lyssnar! Återigen, ödmjukhet är en otroligt viktig del i all hästhantering!

Har varit ute och gett de små liven mat och hon är som tur är inte långsint! Viskade förlåt i örat på henne, inte för att hon försår, men jag känner mig iallafall bättre :bump:

Ödmjukhet är A och O när man hanterar hästar.. :) viktigt att aldrig glömma det..

Jag är långt ifrån duktig på sånt här, men lite tips, goda råd och en utomståendes ideér kan underlätta ibland :) Hoppas verkligen att det ordnar upp sig för er.. tänker på er!

Ja vad skulle man göra utan Buke när det pyser över! Det har varit jobbigt, har aldrig hänt förr att ilskan runnit över i umgänget med en häst! Har alltid haft ett ofantligt tålamod och även hjälpt andra med deras hästar. Hästhållning utan ödmjukhet är för mig mardrömmen! När man sen som jag misslyckas med sina föresatser då är det bara att backa och ta nya tag! Antingen det, eller sluta med hästar, och vem kan det? Inte jag iallfall. Jag har tagit beslut på att inte rida henne på ett tag, låta henne och mig vila! Och det är en ofantlig tur för mig att mitt hjärtas dam inte är långsint!

Så jag repar nytt mod och kraft, går ut till hästen och kör näsan i pälsen på hennes hals och känner en sån otrolig tacksamhet, att hästar i många fall mer än människor är beredda att ge en en andra chans!

Så det är bara att på nytt börja bygga, tillit mellan min häst och mig!

Ska ringa ET efter helgen också samt få ut en massör :-)

Det blir bra :) det e jag övertygad om.. :) Man får ordning på det mesta med god vilja, tjockskallighet och tid :)

Du uppdaterar väl oss om vad massören säger? :) nyfiken som attans..

Hästar är underbara djur.. har du läst boken "Kvinnor och deras hästar"? Läs den isf, den har många bra poänger :)

Har inte ridit min tjej utan låtit henne stå en vecka nu. Men jäklar vad hon gnäggar & galopperar rundor när jag rider den andra hästen. Det brukar hon inte göra. Men hon är fortfarande avig och går när man kommer med grimskaft, vill inte alls. Igår när jag tog in andra hästen för att rykta ville hon först inte följa med in. Hämtade dock in henne lite senare när hon stod vid grinden och fy vad hon mös när jag omväxlande ryktade de bägge. Hade inte blivit förvånad om hon börjat kurra som en katt då :love:

Annars visar hon överhuvudtaget mest att hon vill vara ifred och nu respekterar jag det! Har även lagt märke till att hon är irriterad på de andra hästarna också.

Sen har jag tagit mig en funderare och jag har inte själv mått så bra på sista tiden. Tror faktiskt det kan spela in en hel del, då hästen i fråga är en sån individ som behöver en TRYGG ledare. Det är inte jag just nu! Så det blir till att ta´g i det också :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka