Sparkar bakut i galoppen!!!

K

katarina nordström

Har ett bekymmer med mitt 18-åriga halvblodssto. Hon går jättefint i skritten och traven, men har börjat sparka bakut när man ger galopp-skänkel samt även i själva galoppen. Detta är när man rider på ridbanan. Rider man ut så gör hon det inte. Hade en veterinär ute för en tid sedan som kände på hennes rygg och hon trodde inte att hon hade ont. Däremot var hon lite omusklad där bakre delen av bossorna ligger. Finns det någon som har något förslag på hur jag ska gå vidare. Jag vill ju absolut inte att hon far illa av att vi rider henne. Kan det vara sadeln som inte är bra?
Tacksam för alla tänkbara råd!

Sv: Sparkar bakut i galoppen!!!

Hon är inte bara trilsk då? Jag rider ett sto och hon blir sur på skänkeln helt enkelt.... Eller?

rider du ofta i ridhus/paddock`? Isåfall är chansen rätt stor att hon kan va jävligt less på att rida där :idea:

Det kan vara många saker =)

Förutom att hon kan vara uttråkad på paddock/ridhus eller trilsk, kan det vara sadeln som du föreslog. Men det kan också vara att hon inte har rätt balans/styrka att göra en korrekt fattning, att ryttaren blir obalanserad i fattningen, att ryttaren råkar ta tag i/hålla för hårt i en/båda tyglarna så hon känner sig inlåst.

Ä det mer av glädje, eller verkar det som om hon protesterar mot någonting? Hurdan är hon om du fattar galopp på långa tyglar? Är det bettet hon inte trivs med, hur funkar hon bettlöst?

Vi har provat att longera henne med sadel och träns på ridbanan och då går det bra!
I början trodde jag att det var att hon var pigg, för hon lägger inte öronen bakåt.

Jag har en som nu efter 3 år fortfarande sparkar bakut vid galoppskänkel. På hoppträning för instruktör är det ganska tråkigt för hon sparkar bakut så fort jag vill galoppera och ger skänkeln, vilket gör att hon stör sig själv inför hoppet och klarar med nöd och näppe hindret :eek: . Det händer även att hon kickar när hon landar efter hindret vilket gör att hon sparkar ut hindret. Tränaren säger att hon har en jättefin hoppteknik :love: om man bortser från kickarna. Om jag sitter tungt i sadeln när jag gör galoppskänkeln går det bättre (hon orkar inge lätta bak då :devil: ). Vi trodde ett tag att det var åt skänkeln hon kickade men det är mera bakåt hon sparkar (inte framåt mot sadelgjorden). Vi har kollat det mesta på henne men kommit fram till att det är hennes sätt. Hon kickar på samma sätt när hon galoppera i hagen också. Glädjeskutt?!

Provat med tömköring? Kanske hjälper en aning...

Testa att strunta i galoppskänkeln, utan lär den röstkommando istället och se om det är nån skillnad. Trampa ner aningen i den stigbygeln du ska ha galoppen åt.

Hon kanske har ont någonstans ?
Hon är ju trots allt 18 år :P

jag red en häst innan som blev sur och kickade om man nuddade med sporren i galoppfattningen men uppförde sig hur bra som helst om man fattade lugnt och stilla, med minimala hjälper!

Min häst höll på sådär när hon inte orkade med uppgiften och när hon hade ont. Så det kan vara båda orsakerna. Det är väldigt sällan de gör något sådant för att "jävlas" om de inte hållit på med sådant tidigare.

Jag skulle strunta i galopp på ridbanan ett tag och bara galoppera ute, försöka bygga upp hästen mer i skritt och trav först. Hon måste aktivera bakdelen mer så hon får musklerna innan hon kan utföra det du begär. Trava bommar och hoppa lite studs, jobba med öppna och sluta i skritt och trav och gör bakdelsvändningar. Prova även att jobba henne vid hand på en volt i skritt och långsam trav och var drivande/visande med en pisk så hon för in bakbenen under sig och jobbar, du kan även flytta rumpan ut/in i volten så hon får arbeta mer.
Sedan galoppera bara på de stora spåren i ridhuset och max ½ varv åt gången så du inte tröttar ut henne. Öka sedan successivt som det känns bra och börja med ett varv i taget på stor volt osv. Med en äldre häst måste man lyssna på dess signaler och de tar lite längre tid på sig att bygga upp sig.

/mitrolle med 20-årig häst (sto) som funkar kanon numera

katarina nordström skrev:
Har ett bekymmer med mitt 18-åriga halvblodssto. Hon går jättefint i skritten och traven, men har börjat sparka bakut när man ger galopp-skänkel samt även i själva galoppen. Detta är när man rider på ridbanan. Rider man ut så gör hon det inte. Hade en veterinär ute för en tid sedan som kände på hennes rygg och hon trodde inte att hon hade ont. Däremot var hon lite omusklad där bakre delen av bossorna ligger. Finns det någon som har något förslag på hur jag ska gå vidare. Jag vill ju absolut inte att hon far illa av att vi rider henne. Kan det vara sadeln som inte är bra?
Tacksam för alla tänkbara råd!

Min häst började sparka bakut när jag gjorde galopp skänkeln men efter en galopp ute så har det gått bra. När jag fattade galopp så sparkade hon bakut men bara hålla om med skänklarna och driva på och när hon går framåt ta tillbaka henne.. :)

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: LuckyMe
·
Ridning Jag har rider en 8 årig häst som är helt underbar åt en ägare som inte hade tid att rida han längre som jag har ridit i några månader...
Svar
3
· Visningar
1 072
Senast: SannaF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV