Sparka bakut, bocka göra krumelurer

D

DiscoveryGirl

jo "kärt" barn har många namn men hur gör man för att bäst sitta kvar när lilla pållen på 164 cm i mankhöjd får spel och har jättekul i snön????? va med om detta problemet idag var första gången jag åkte av denna tösen :cry: faktiskt första gången på flera år efter som jag gjorde uppehåll i ridningen, men det känns ju lite nedslående, i detta fallet tror jag att jag hade för långa tyglar.......

men hur gör man för att bäst sitta kvar???
och vad ska längden på tyglarna vara???
tror att jag är för snäll när jag rider vill inte ta hårt och är hela tiden rädd för att dra i hästens mun.........

Svar TACK!!!!!

ps. bör tillägga att jag tycker att det är mitt fel att jag trillade av och inte hästens även om hon var orsaken till det ds.

Sv: Sparka bakut, bocka göra krumelurer

Min sköthäst gör likadant dock är hon 10 cm lägre. Det bästa är att du alltid har en halsring alt. martingal när du rider så att du har något att ta tag i om h*n börjar. Sen är det inte mycket att göra utan att driva. Du kan ju försöka med att läga volter och så med.

ha relativt korta tyglar, sitt djupt i sadeln och håll om med skänkeln. sen om hon börjar hålla på styr in på en volt mindre och mindre ju mer hon håller på. då blir de svårare för henne och tillslut ger sig förhoppningsvis.

Självklart ska du inte hålla hårt i tyglarna, men när hästen håller på å bockar och försöker kastar av en så anser jag att man inte ska göra det allt för bekvämt för den.
Hur du ska gå till väga beror helt på hur hästen håller på, ibland ska du driva fram den och ibland stanna upp och kanske tom rygga.

bra svar! hoppas att hon inte gör om det än på ett tag men då har jag lite tips i alla fall!!!

men tycker ni att jag ska undvika ängar????

för det e bara då som hon konstrar....... bortsett från att hon drar lite då å då....

Undvik ängar tills du känner dig säker, alternativt rid i kanten på ängen. Det är ofta när man är mitt ute på en äng som hästen får den där euforiska frihetskänslan: "jag är i mitt element, jag är ute på vidderna, jippiii!!" och då hänger man inte alltid med i svängarna ;)

Rid framât....sâtt fast tyglarna i sadeln med hjälp av en nosrem sâ slipper du vara rädd att tappa dom, och som sagt bli inte för lângsam

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama