Spark = överben

Corax

Trådstartare
Min häst har fått en spark på ena bakbenet. Utsidan, mitt på.
Förmodligen kommer hon att få ett litet överben, men finns det nått sätt man kan förebygga det? Linda? Kyllera? Öka blodcirkulationen? Nått annat?
I dagsläget är hon varm men inte så svullen. Det är mer en lokal "knöl". Inte halt och verkar må bra.

Jag vet ju Hur överben uppstår men inte om man kan lindra bildningen av dem.

Sv: Spark = överben

(om inte värmen ger med sig så kan man smörja in med orudis i en vecka för att minska inflammationen, fast inte om hon har ett sår.)

Verkar det bli ett överben så bör hon inte ansträngas utan ta det försiktigt.

Nästlar mig in i tråden

Min häst trampade sig själv för 2 år sedan. På bakbenets skenben.Hon har ett överben, säkert 5 cm långt o kanske 0,5-1 cm brett. Går det att få bort dom i efterhand? Hon rids som vanligt, inge ont.

Nej dom går inte att få bort när dom väl har bildats...

Till Mimus; Hon tar det lugnt. Vilar ju... Och vad är orudis??

Orudis är en inflammations hämmande "kräm".
Receptfritt på apoteket.

Jag blev ordinerad det av atg, då indy skadade sig i hagen hos MS.

Han blev ju akut halt, sen ohalt, men ömmade länge på överbenet, som bedömdes aktivt.
Använde det ca 10 dagar.
Men det första är att kyla, kyla och kyla, minst 20 per kylningstillfälle.
Framförallt efter ansträngning.

JAg ska läsa nogrannare på tuben, återkommer.

på massagekursen jag var på för ett bra tag sedan sa hon att det gick att massera bort överben, men då skulle man helst göra det så fort man såg att det hade bildats ett.. så det kanske är sent nu..

om det ens stämmer?

jo, jag är ju lite sent ute. fast det låter ju ganska orealistiskt att kunna massera bort det?? Eller, vad vet jag?:smirk:

ja nu kommer jag inte ihåg så detajlerat, men jag tror att det var så att ett överben ínte är "färdigt" (eller vad man nu ska säga?) förrän efter 1-2 år. och då kan man massera runt det för att öka blodcirkulationen och bla bla bla..

Liknande trådar

Hästvård Lite hjälp på traven nu tack ;) Jag är galet nojig och vill höra andras funderingar och åsikter... Hästen, ett sto, 9 år, Msv dressyr...
2
Svar
31
· Visningar
16 907
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Jaha, i förrgår kom hästen in från hagen och var svullen och hade två små sår. Förmodligen spark, på bakbenet. Inte halt, men bara...
Svar
4
· Visningar
2 227
Hästvård Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota...
Svar
6
· Visningar
4 607
Senast: Toxis
·
Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: Freeride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama