spark mot huvud/ ganasch

Immakim

Trådstartare
Hej på er!
Min kille har blivit sparkad på ganaschen och är såklart rejält svullen.
Någon gång under eftermiddagen igår blev han sparkad och hade lite högre temp, 38,8 på kvällen. Åt med god aptit efter att ha kännt sig fram lite.
Fick tag på två distr.vet. som sa att jag skulle avvakta till idag på morgonen, ev antibiotika.

Imorse hade svullnaden gått ner tyckte jag och även "febern", 37,4, åt igen med god aptit.

Nu på kvällen var temp 38,4 och han ville inte äta alls, inbillar mig att han verkade slö..
Distr.vet nr tre tyckte att jag skulle avvakta ytterligare och sa att antibiotika skadar mer än hjälper i det här fallet... Tyckte att jag ska röntga i veckan för att se om kanten på ganaschen kanske gått av.

Kära buke, vad säger ni? Någon som har erfarenhet av spark, skada på ganaschen?
Jag tyckte att svullnaden gått ner lite grann, men blivit mkt hårdare..Såret, ett litet jack på kanten undertill, vätskas lite. Tvättat med lactacyd, klorhexidin och blåsprayat.

Säg att tänderna klarat sig, vad ställer en sån här skada till med?
Kim

Sv: spark mot huvud/ ganasch

Finns det inga direkta sår så är det första jag hade oroat mig över är tänderna eller käken, men äter den som den ska hade jag väntat och avvaktat lite.

Hålla koll på tempen och se vad den ligger på och om den pendlar. Samt hur hästen verkar må allmänt. Många gånger klarar de tuffa tag och den kanske bara fick sig en redig känga utan direkta skador.

Men, känner jag mig allt för osäker tar jag ut veterinären i alla fall för en titt och hör vad han/hon har för bedömning.

Klorhexidin skulle jag försöka undvika, effekten störs om det är blod eller var.
I regel brukar jag också försöka hålla mig till en och samma sårtvätt, inte olika sorter så att de inte börjar motverka varandra så att det blir värre. Koksalt är oftast mitt förstahandsval om såret är relativt rent. Är det ett litet sår räcker det oftast med lite vatten och en mild tvål :)
Är det en del var kan väteperoxid vara hjälpligt (den med låg %-halt för sårtvätt! och det svider så hästen kan reagera)

Senast ändrad:
Sv: spark mot huvud/ ganasch

Vill bara säga att jag verkligen tog till mig det du sa om att inte blanda olika sårtvättsmedel. Har aldrig funderat på det tidigare men det är ju helt enkel logiskt.

Huvudet rönkades i samband med en hältutredning, ingen fraktur men dock "lösa bitar" efter smällen....

Liknande trådar

Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Lime
·
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 372
Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 135
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 719
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama