Spara pengar

matildadahlgren

Trådstartare
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga ut tråden så det fick bli här.

De pengar jag får varje månad är mitt studiebidrag som ligger på 1050 kr. Jag håller på och ska försöka dela upp de i fyra olika "högar" för att spara till olika saker och skulle vilja ha hjälp med hur mycket jag ska lägga i varje "hög".
En av de är pengar till en häst som jag förhoppningsvis kommer kunna köpa någon gång efter att jag fyllt 18, en annan är med pengar till körkort och bil, jag har inte börjat övningsköra än utan kommer börja när jag fyllt 17 år i Juli, en annan hög är med pengar jag får spendera varje månad (om det blir pengar över en månad lägger jag de i en annan hög) och den sista är med pengar jag sparar "bara för att". En dag kanske jag verkligen behöver en ny jacka, då kan jag ta pengar därifrån, eller så kanske jag vill åka bort med kompisar, då kan jag ta pengar därifrån.
Som sagt, min fråga är hur skulle ni dela upp era 1050 kr?

Tacksam för svar! :)

Sv: Spara pengar

Hur gärna vill du de olika sakerna? Jag tror du gör bäst i att börja där, se vad du prioriterar. Känns det viktigast för dig att påbörja sparande till en egen häst, eller känns det viktigast att ha mer "spenderar-pengar"? Vad använder du pengarna du får spendera varje månad till? Ska de t.ex. täcka mobilräkning, ridlektioner eller liknande?

Jag tycker du kanske skulle dela upp det på 3 högar istället och vänta med hästplanerna. Det blir ju inte så många kronor du kommer kunna lägga undan till den av denna summan pengar. Satsa istället att ha dom på att leva nu, och när du får ett jobb så kan du spara undan mer pengar varje månad tills du har råd att köpa dig din häst :)

:bow:

Jag skulle lägga undan en så stor summa som möjligt på körkortspengar, så att du har råd att ta körkort så fort som möjligt. Det gör att du har otroligt mycket större chans att få jobb, vilket i sin tur gör det lättare att spara ihop till annat (typ hästen då). Jag skulle lägga 5-600 i månaden i körkortshögen om jag var du!

Jag tycker du kanske skulle dela upp det på 3 högar istället och vänta med hästplanerna. Det blir ju inte så många kronor du kommer kunna lägga undan till den av denna summan pengar. Satsa istället att ha dom på att leva nu, och när du får ett jobb så kan du spara undan mer pengar varje månad tills du har råd att köpa dig din häst :)

:bow:

Jag skulle lägga undan en så stor summa som möjligt på körkortspengar, så att du har råd att ta körkort så fort som möjligt. Det gör att du har otroligt mycket större chans att få jobb, vilket i sin tur gör det lättare att spara ihop till annat (typ hästen då). Jag skulle lägga 5-600 i månaden i körkortshögen om jag var du!

Håller med båda ovanstående! Dessutom brukar körkort vara en väldig fördel när man sedan skaffar häst, så jag hade lagt "häst"-pengarna i körkortshögen också och sett körkort som ett delmål i att kunna skaffa häst så småningom. (Dessutom så möjliggör ju ofta körkortet att kunna skaffa medryttarhäst eller dylikt under tiden man inte har råd med egen! :) )

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat