Spara för web utan att tappa färg?

moli

Trådstartare
Tycker att mina bilder blir dassigare när jag sparar dem för webben än vad de är när de är sparade i större storlek. Det MÅSTE gå att undvika. Men hur? Jag jobbar i photoshop CS2 vilket ju är nyaste versionen.

Men que? Varför blir det så blekt? Har provat att dra ner färgen öht i bilden så att den ser för mörk ut när jag skall spara, men det blir ju liksom gambling. Nu MÅSTE jag få till det. Har fotat en massa keramik som måste vara i rätt färgton även på webben.
 
Sv: Spara för web utan att tappa färg?

För att hålla nere storleken på bilder så minskas ofta kvaliten till 80%.
Deta gör att färdjupet och det blir dåligare och bilder ser grynig, suddig eller ej naturliga färger.

Det går att få hyfad bra i 90% eller 100% fast då får du räkna med att storleken på bilden blir högre.

Sedan kan personer tycka att spara man bilder i mindre format att det blir dåligare men det är sådant man får hantera som det är.
 
Sv: Spara för web utan att tappa färg?

Laban skrev:
För att hålla nere storleken på bilder så minskas ofta kvaliten till 80%.
Deta gör att färdjupet och det blir dåligare och bilder ser grynig, suddig eller ej naturliga färger.

Det går att få hyfad bra i 90% eller 100% fast då får du räkna med att storleken på bilden blir högre.

Sedan kan personer tycka att spara man bilder i mindre format att det blir dåligare men det är sådant man får hantera som det är.

Jag förstår inte vad du menar nu? Alltså med att det går att få hyfsat bra i 90el 100%

Det som är det viktiga nu är att keramiken som skall visas behöver ha så korrekt färg som möjligt. Och helst inte dassigt. Så länge jag bara kymper bilden och sparar som .jpg så ser det ok ut, men de blir för stora, känner någon till något vettigt komprimeringsverktyg (för mac) som fungerar för sånthär?
 
Sv: Spara för web utan att tappa färg?

För att göra bilder mindre finns det två alternativ - förminska ytan eller kvaliten. Väljer du det senare förändras ju färger och upplösning lite, men eftersom skärmen kan visa bilder av lika bra kvalité mot när man tex skriver ut, så kan man gott försämra kvalitén lite utan att det märks...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp