Spansk skritt??

E

Evil_In_A_Closet

Nu vill jag lära min häst trick!!
Men jag vet inte hur jag ska göra. Om det finns någon där ute som vet hur jag ska gå till väga så skriv!!
Skulle helst vilja lära honom spansk skritt men andra trick är minst lika intressanta!!
:banana:

Sv: Spansk skritt??

Spansk skritt är ingen bra rörelse att börja trick träning med. Den är dominant och hästarna tycker om att ta till den i tid och otid. Risken är att du får en häst som gör spansk skritt konstant när den vill komma ifrån att arbeta eller inte förstår. I värsta fallet lyckas den nocka både dig och andra med det.
Spansk skritt ska komma ur en väl samlad skritt annars tappar hästen hela sin rygg och rörelsen blir skadlig istället för att den hjälper.

Vilka trick du ska lära in är en annan femma. Det har jag inte så mycket tips om, bara den varningen om spansk skritt.

Har precis haft en häst här hemma som kan spansk skritt.. Ser jätte fint ut men mindre kul när dom gör det i otid sas..:crazy: Hon gjorde det bla när hon tiggde godis

Min häst är så väluppfostrad och vet vem det är som bestämmer att han aldrig skulle utveckla ett sådant beteende när jag lär honom spansk skritt.
Och det är inte det första tricket jag lär honom, han kan redan några.

Tja sitter bara kommandot "stopp" väl så kan man utveckla spansk skritt, men fortfarande bör det komma ur en väl samlad skritt, s.k. skolskritt annars skadar det bara hästen.

Tja sitter bara kommandot "stopp" väl så kan man utveckla spansk skritt, men fortfarande bör det komma ur en väl samlad skritt, s.k. skolskritt annars skadar det bara hästen.

han kan skolskritt :)

Det är det inte många hästar i Sverige som kan... Inte så att jag brukar misstro folk, men det där får nästan upp till bevis om inte annat än att det hade varit trevligt att se en häst som gör skolskritt!!

Lärde först min medis att "tacka". Lyfte upp hans hov och sa tack, gav godis. Senare kunde han det utan godis, man behövde peka med ett spö på benet, då tackade han. Senare gjorde han också "serier" med båda benen. Tyvärr kan han inte riktigt gå framåt än, men lyfter benen höööögt upp :)

Det är det inte många hästar i Sverige som kan... Inte så att jag brukar misstro folk, men det där får nästan upp till bevis om inte annat än att det hade varit trevligt att se en häst som gör skolskritt!!

Jag har en nordsvensk travare som jag rider barockridning och dressyr på, det är därför han kan skolskritt. :)

Lärde först min medis att "tacka". Lyfte upp hans hov och sa tack, gav godis. Senare kunde han det utan godis, man behövde peka med ett spö på benet, då tackade han. Senare gjorde han också "serier" med båda benen. Tyvärr kan han inte riktigt gå framåt än, men lyfter benen höööögt upp :)

Okej, det ska jag testa :)

Jag har en nordsvensk travare som jag rider barockridning och dressyr på, det är därför han kan skolskritt.

Nåja efter att ha tagit Immers råd så är du antingen 13 och drömmer eller vuxen och tror...jag hoppas på det förstnämnda.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar