Spånpellets

Sv: Spånpellets

Kl

Jag är verkligen inte insatt i det här med halm- och spånpellets men är det ni kallar bränslepellets det som man eldar för att värma upp hus med?

Ett av våra matvrak åt av pelletsen i början. Vi lägger alltid den nya pelletsen underst, vattnar rejält och krattar sen över det gamla ströet så att pelletsen inte syns. Tills hästen kommit på att det kanske finns något där under har pelletsen redan lösts upp :)

Vi bytte från kutterspån till halmpellets för ett litet tag sen och än så länge tycker jag att halmpelletsen är mycket smidigare. Tyckte det var lite svårt att få till en bra bädd i början, men det börjar fixa till sig riktigt fint nu och mockningen går nästan dubbelt så snabbt.

*kl*

Kan någon informera mig om vad som är mest drygt, minst dammigt och mest ekonomiskt -spån eller halmpellets? :cool:

Jobbar på ett islandshäststall i Danmark och vi har precis bytt från spån till träpiller (antar att det är samma sak som spänpellets?). Funkar iallafall MYCKET bättre än spån tycker jag. Suger upp bättre och är lättare att hantera.

Inga av våra islänningar (eller min nordsvensk) har haft problem med att inte kunna trampa sönder dem, skodda som oskodda. Och ingen har ens smakat på det, vad jag sett, trots glupska hästar här ;)

Jag tror det är lite av en smakfråga, då vissa i stallet verkar tycka att de får ta ut mer nu än när de hade torv/spån. Jag tycker pelletsen är mkt drygare. Jag har hand om två hästar i stallet och de brukade få två balar spån i veckan, nu får den ena (vars bädd inte riktigt kommit till rätta än, men det är på gång) en säck pellets i veckan och den andra klarar sig på ½-1 säck/vecka.

Jag personligen var väldigt känslig för "spåndammet" och tyckte det var rätt jobbigt att öppna nya balar. Fick också alltid vattna spånet åt den äldre av hästarna, då han lätt blir hostig annars. Har inte kännt av några sådana problem med pelletsen vare sig från min sida eller hästens.

Då jag upplever det som väldigt drygt och vi har minskat från 2 balar spån/häst/vecka till knappt 1 säck pellets/häst/vecka så är det nog mer ekonomiskt. Det är dock inte jag som står för kostnaderna, men både "min" hästägare och stallägaren säger att det är mer ekonomiskt. Dessutom menar stallägaren att det är lättare med gödselhanteringen efteråt. Hängde inte riktigt med på det när hon berättade, men det var nåt om att containern tog längre tid att fylla (färre tömningar=billigare) och att det var svårt att separera spånet från gödslet innan bönderna kunde använda det, vilket tydligen inte ska vara lika svårt med pelletsen.

Hoppas du fick svar nog, även om det bara är mina högst personliga åsikter. Verkar ju som sagt som att inte alla tycker likadant :laugh:

Kl

Jag strör med spånpellets/värmepellets sedan några veckor och är jättenöjd. Jag betalar 36kr/15kg. Har spånbäddar och blöter inte upp pelletsen, en del trampas sönder eller löser upp sig av fukten, det blir ju inte lika ljust och fint som om man lägger in lösspån men hos mina grisar är ändå det översta blandat på morgonen.
När man mockar är det mycket lättare att spara det torra spånet dvs det som fortfarande är pellets alltså är det väldigt drygt.
När jag bara ser enstaka pellets kvar i boxen så lägger jag in en ny säck och bäddarna är torra och fina.
Sedan är det ju så lätt att lasta några säckar i bilen så har man ströa för ett par veckor:).

Kan man köpa värmepellets på pall? O isf vart? Jag har googlat ;)

Är alla värmepellets obehandlade eller är det nåt innehåll man måste kolla innan man provar?

Kan man köpa värmepellets på pall? O isf vart? Jag har googlat ;)

Är alla värmepellets obehandlade eller är det nåt innehåll man måste kolla innan man provar?

All värme/bränsle pellets är obehandlad. Lastar lite då och då min trailer på ett sågvärk i småland (kan ses från travbanan i Vaggeryd), och har varit inne i "produktionen" och tittat.
Rent spån går in i en slags stor "köttkvarn" och värms upp (kan i och för sig vara pressningen som alstrar värmen) till hartsen blir klibbig. Sedan pressas spånet genom hål av med hjälp av roterande trissor och kommer ut som "korvar" som av sig självt bryts av i lagom långa pellets.
Pelletsen förs på rullband till silo och från silo till bulkbil eller paketering.

Lite grovt föränklad, men har inte hunnit lära mig hela processen i pressen ännu. Ska fråga lite mer runt tillverkningen nästa gång jag är där nere.

Ring din värme pelletsleverantör, all värmepellets kan levereras på pall och storsäck (ca 1000kg) de vanligaste storlekarna är 6 och 8mm

Senast ändrad:

Var bara tvungen att slänga in några säckar bränslepellets när jag var och handlade foder o spån idag.
Väldigt mkt fräschare utseende än halmpelletsen i alla fall.
Testade rekommendationen ovan ang att blöta dem och tog en halv säck i en skottkärra sen på med riktigt varmt vatten var inne och hämtade i en 20 l vattenkanna och det blev inte riktigt så mkt som det stod så att de täckte pelletsen men woops vad det svällde fick nästan inte plats i skottkärran längre och då tog jag ändå bara en halvsäck (ca 8kg), riktigt härlig fin ljus spån blev det av det helt damfritt nu i alla fall iom att det är lättfuktat av vattnet, skall bli spännande att se hur det funkar i boxen. Just hos den som behövde idag vågar jag inte lägga in hela pellets då hon är ett sällan skådat matvrak som även äter kutterspån så pellets tycker hon säkert är supersmarigt och frågan är hur bra det är att vräka i sig mängder av det ;)

Ainasoja: Ok tack för svar :)

Min pappa och farbrors ena hyresgäst har pellets i sitt hus så jag var där och snodde lite pellets i förrådet idag. Vill se hur mycket det sväller för att se om det är lönt att ströa med pellets istället för spån. Blötte upp hälften av pelletsen och det blev ju typ tre gånger så mycket direkt. Får se imorgon hur det ser ut när det har torkat.

Har en del synpunkter pa posterna ovan...
Jag anvander halmpellets da min godsel gar till en blompark och kan da inte anvanda span pellets.. Men var tvungen att slanga in spanpellets nar jag fick felleverans. Sa det blev alltsa blandat span och halmpellets i den boxen..

RS producter (se annons har pa buke) saljer bada sorter. Pa Granngarden finns ocksa spanpellets. och jag har vanner som anvander brannpellets endast.

Alla pellets skall vattnas. Inte stanna som pellets.. Speciellt viktigt med span pellets som dammar lite mer an halmpellets.. Samt vattnas igen nar de blir torra och lite "dammiga" alltsa de f.d pellets numer los span (halm och span)

Det ar dyrt (60krona per pase) for halmpellets. RS tar det samma for spanpellets. GG har lite billigare tror jag och om man koper Brannpellets (sana som man har att varma hus med) blir det bra mkt billigare. Jag har dock hort de tar langre tid att "dela" pa sig..

I langden blir det billigare med pellets, men de flesta forsaljare pastar att man behover endast en pase per kvadratmeter, jag fick lagga in 20 pasar i en 3x3.5 box for att fa en ordentlig badd. Sa rakna med dubbelt till att borja med, dock om man mockar noga varje dag inklusive det vata sa racker badden 10 veckor ungefar. Det ar med pafyllning av en sack per vecka.. Sa for 10 veckor anvander jag 30pasar totalt (x60krona= 1800krona). Jag kan fa raspan i losvikt for 1500krona levererat for 10kubik. Sa det ar helt upp till var och en. Det blir billigare i langden, dock svider det nar man skall ut med dessa pengar..
Vill igen upprepa att man maste vattna. Och inte bara en gang alltsa utan hela tiden.. Nar man lagger in nya pellets vattnar man dem ocksa..

Det ar enkelt att forvara pellets i forhallande till spanbalar eller losa span. Bara stapla upp i ett horn. Och man kan alltsa kopa i pallet. GG och aven RSproducter saljer i bulk. Eller sagverk. Aterforsaljare kan ocksa ta hem sa mkt som man vill ha.

Man skall forresten inte blanda torv och spanpellets.. da har man ju fortfarande en "vat" badd under.
Och fargen pa halmpellets ar kanske inte sa rolig men bryr sig hasten? det ar val mer folk som tycker det ar fint med en ljus fin ren spanbed...

Vill ocksa gora notice om att halmpellets inte fryser, och isolerar, jag har uteboxar och inga problem att mocka i vinter. Spanpellets ar jag inte saker om. Kan tanka mig det fryser mer sa an halmpellets.
Men som sagt det behovs mer an det sags att "starta" en box, har man val fatt den som man vill sa blir det ju billigare..

Har en del synpunkter pa posterna ovan...
Jag anvander halmpellets da min godsel gar till en blompark och kan da inte anvanda span pellets.. Men var tvungen att slanga in spanpellets nar jag fick felleverans. Sa det blev alltsa blandat span och halmpellets i den boxen..

RS producter (se annons har pa buke) saljer bada sorter. Pa Granngarden finns ocksa spanpellets. och jag har vanner som anvander brannpellets endast.

Alla pellets skall vattnas. Inte stanna som pellets.. Speciellt viktigt med span pellets som dammar lite mer an halmpellets.. Samt vattnas igen nar de blir torra och lite "dammiga" alltsa de f.d pellets numer los span (halm och span)

Det ar dyrt (60krona per pase) for halmpellets. RS tar det samma for spanpellets. GG har lite billigare tror jag och om man koper Brannpellets (sana som man har att varma hus med) blir det bra mkt billigare. Jag har dock hort de tar langre tid att "dela" pa sig..

I langden blir det billigare med pellets, men de flesta forsaljare pastar att man behover endast en pase per kvadratmeter, jag fick lagga in 20 pasar i en 3x3.5 box for att fa en ordentlig badd. Sa rakna med dubbelt till att borja med, dock om man mockar noga varje dag inklusive det vata sa racker badden 10 veckor ungefar. Det ar med pafyllning av en sack per vecka.. Sa for 10 veckor anvander jag 30pasar totalt (x60krona= 1800krona). Jag kan fa raspan i losvikt for 1500krona levererat for 10kubik. Sa det ar helt upp till var och en. Det blir billigare i langden, dock svider det nar man skall ut med dessa pengar..
Vill igen upprepa att man maste vattna. Och inte bara en gang alltsa utan hela tiden.. Nar man lagger in nya pellets vattnar man dem ocksa..

Det ar enkelt att forvara pellets i forhallande till spanbalar eller losa span. Bara stapla upp i ett horn. Och man kan alltsa kopa i pallet. GG och aven RSproducter saljer i bulk. Eller sagverk. Aterforsaljare kan ocksa ta hem sa mkt som man vill ha.

Man skall forresten inte blanda torv och spanpellets.. da har man ju fortfarande en "vat" badd under.
Och fargen pa halmpellets ar kanske inte sa rolig men bryr sig hasten? det ar val mer folk som tycker det ar fint med en ljus fin ren spanbed...

Vill ocksa gora notice om att halmpellets inte fryser, och isolerar, jag har uteboxar och inga problem att mocka i vinter. Spanpellets ar jag inte saker om. Kan tanka mig det fryser mer sa an halmpellets.
Men som sagt det behovs mer an det sags att "starta" en box, har man val fatt den som man vill sa blir det ju billigare..

Jag är inte riktigt med på hur du menar med det som jag har fetmarkerat ovan.
Är lite trög så utveckla gärna.
Har nämligen själv en torvbädd i botten med "vanligt" spån ovan på. Har dock precis börjat prova bränslepellets.
Några bekanta till mig blandar torv och pellets, dock blöter inte de sin pellets kom jag på nu..
Fast det verkar funka bra för dem ändå...

Jag har torvbädd under min pellets och det funkar jättebra och inte sjutton blöter jag min pellets heller innan jag lägger in den i boxen och även det funkar jättebra, jag brukar vattna på bädden litegrann när jag märker att den börjar damma pga att vi har en bronkithäst i stallet och det känns mera schysst med henne att undvika så mycket damm som möjligt.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: fio
·
Kropp & Själ Ni som har stora(!) problem med ögontorrhet... Min bättre hälft är kroniskt ögontorr efter laseroperation, och använder Hylo Duo...
Svar
3
· Visningar
204
Senast: Snubbelfot
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 572
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?