Sv: Spånpellets
Då kanske det är värt att testa igen då
Då kanske det är värt att testa igen då
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Jag är verkligen inte insatt i det här med halm- och spånpellets men är det ni kallar bränslepellets det som man eldar för att värma upp hus med?
Kan man köpa värmepellets på pall? O isf vart? Jag har googlat
Är alla värmepellets obehandlade eller är det nåt innehåll man måste kolla innan man provar?
Har en del synpunkter pa posterna ovan...
Jag anvander halmpellets da min godsel gar till en blompark och kan da inte anvanda span pellets.. Men var tvungen att slanga in spanpellets nar jag fick felleverans. Sa det blev alltsa blandat span och halmpellets i den boxen..
RS producter (se annons har pa buke) saljer bada sorter. Pa Granngarden finns ocksa spanpellets. och jag har vanner som anvander brannpellets endast.
Alla pellets skall vattnas. Inte stanna som pellets.. Speciellt viktigt med span pellets som dammar lite mer an halmpellets.. Samt vattnas igen nar de blir torra och lite "dammiga" alltsa de f.d pellets numer los span (halm och span)
Det ar dyrt (60krona per pase) for halmpellets. RS tar det samma for spanpellets. GG har lite billigare tror jag och om man koper Brannpellets (sana som man har att varma hus med) blir det bra mkt billigare. Jag har dock hort de tar langre tid att "dela" pa sig..
I langden blir det billigare med pellets, men de flesta forsaljare pastar att man behover endast en pase per kvadratmeter, jag fick lagga in 20 pasar i en 3x3.5 box for att fa en ordentlig badd. Sa rakna med dubbelt till att borja med, dock om man mockar noga varje dag inklusive det vata sa racker badden 10 veckor ungefar. Det ar med pafyllning av en sack per vecka.. Sa for 10 veckor anvander jag 30pasar totalt (x60krona= 1800krona). Jag kan fa raspan i losvikt for 1500krona levererat for 10kubik. Sa det ar helt upp till var och en. Det blir billigare i langden, dock svider det nar man skall ut med dessa pengar..
Vill igen upprepa att man maste vattna. Och inte bara en gang alltsa utan hela tiden.. Nar man lagger in nya pellets vattnar man dem ocksa..
Det ar enkelt att forvara pellets i forhallande till spanbalar eller losa span. Bara stapla upp i ett horn. Och man kan alltsa kopa i pallet. GG och aven RSproducter saljer i bulk. Eller sagverk. Aterforsaljare kan ocksa ta hem sa mkt som man vill ha.
Man skall forresten inte blanda torv och spanpellets.. da har man ju fortfarande en "vat" badd under.
Och fargen pa halmpellets ar kanske inte sa rolig men bryr sig hasten? det ar val mer folk som tycker det ar fint med en ljus fin ren spanbed...
Vill ocksa gora notice om att halmpellets inte fryser, och isolerar, jag har uteboxar och inga problem att mocka i vinter. Spanpellets ar jag inte saker om. Kan tanka mig det fryser mer sa an halmpellets.
Men som sagt det behovs mer an det sags att "starta" en box, har man val fatt den som man vill sa blir det ju billigare..