Spånpellets

Sv: Spånpellets

Kände på den igår och den verkar vara stenhård så det kanske är svårt för hästarna att trampa sönder den?

Jag har ingen egen erfarenhet av spånpellets, men jag har alltid tyckt att spån i sig luktar så förtvivlat starkt, så när jag besökte ett stall som just har startat upp med spånpellets höll jag faktiskt på att svimma. Den lukten gick inte av för hackor, säkert var det mycket barrträd i den pelletsen för hela stallet fullkomligen stank av terpentin lukt fast det är inte terpentin i verkligheten utan lignin som finns naturligt i trä och mycket i barrträ. För mig blev det helt klart för mycket, och sedan tänkte jag på häst stackarna som ska stå där i stanken.:p

Några i stallet har halmpellets och jag föredrar inte det i pelletsformat i alla fall. Det är jättehårt, det tar tid innan hästarna har trampat sönder det, min shettis t.ex. hade aldrig lyckats trampa sönder det iaf.
Dessutom tycker jag att det luktar mycket ammoniak från dessa boxarna, mer än från mina som har vanligt spån.

Vet inte alls om det är skillnad mellan halmpellets och spånpellets, eller jo det är ju olika material :D Men jaja ;)

*Kl

Nu forstar jag verkligen ingenting.
Spanpellets ska val verkligen inte trampas sonder?
Vi har anvant det i flera ar och vi bloter saklart upp pelletsen sa den expanderar in till vanlit span. Kanns fruktansvart markligt att ha hela pellets i boxen och vanta tills dess de bryts upp av sig sjalvt. For att inte tala om farligt - vad tror ni hander och hasten borjar ata pelletsen?

Kan iaf saga att det har varit mkt kostnadseffektivt for oss att anvanda pellets da de ar valdigt enkla att rengora och framforallt forvara. Vi far in ett ars anvandning till ca 10 hast i en box. Enkelt och billigt, sarskilt om man jamfor med kutterspan.
Enda nackdelen ar att man far vattna ratt rejalt nar hastarna inte ar inne mkt (i vart fall sommartid) fast a andra sidan inte mer an om de star pa vanligt span eller torv. Dammar betydligt mindre an halm.
Och ammoniak lukt far man inte fran ett sarskilt underlag utan fran hur val boxen ar mockad och hur bra ventilation man har.

Jag har halmpellets till min nordsvensk och hon har inga problem att trampa sönder det, tycker hon gör det alldeles för fort i stället.

Ett kanonströmedel, lättmockat och drygt:laugh:

Och inga problem med amoniaklukt alls, det absorberar bra. Tycker jag:bump:

Men då är ju din nordsvensk lite tyngre än våra hästar :) Hästarna som står på detta är araber och det tar lite tid för dem att trampa sönder det tycker jag nog. Jag använder alltså inte det själv och har därför bara den uppfattningen om det och bara det jag sett när jag kikat in i de andra hästarnas boxar. Dessutom har jag som sagt en shettis med och hon hade aldrig lyckats trampa sönder det.

*Kl

Vi har anvant det i flera ar och vi bloter saklart upp pelletsen sa den expanderar in till vanlit span. Kanns fruktansvart markligt att ha hela pellets i boxen och vanta tills dess de bryts upp av sig sjalvt. For att inte tala om farligt - vad tror ni hander och hasten borjar ata pelletsen?

Kan iaf saga att det har varit mkt kostnadseffektivt for oss att anvanda pellets da de ar valdigt enkla att rengora och framforallt forvara. Vi far in ett ars anvandning till ca 10 hast i en box. Enkelt och billigt, sarskilt om man jamfor med kutterspan.
Enda nackdelen ar att man far vattna ratt rejalt nar hastarna inte ar inne mkt (i vart fall sommartid) fast a andra sidan inte mer an om de star pa vanligt span eller torv. Dammar betydligt mindre an halm.
Och ammoniak lukt far man inte fran ett sarskilt underlag utan fran hur val boxen ar mockad och hur bra ventilation man har.

De som har det i stallet (fast i vårt fall då halmpellets) blöter inte upp det. Förstår dock din tanke och det är väl bäst egentligen att blöta det lite så det expanderar. Dessa hästar är dock inte ett dugg intresserade av att äta det.

När vi hade spånbrist fick min häst några säckar bränslepellets istället. DVS spånpellets.

En säck, ca 50 kr och 16 kg i en stor skottkärra och på med MYCKET vatten tills pelletsen smulade sönder och in i boxen.

Drygt och lättmockat. Fast man hade på så himla mkt vatten så är pelletsen torr. Jag hade 6mm men 8mm är mkt bättre, och tror det är den storleken som de använder när de säljer "spånpellets".
Ligger stadigt på betongen.

Hur är uppsugningsförmågan i bränsle/spån-pelletsen ? I danmark är det ganska vanligt att strö med bränslepellets efter vad jag läst men hittar ingenting om hur bra det suger. Letar efter något som suger så mkt som möjligt till lösdriften där grabbarna alltid kissar på samma ställe (och naturligtvis är det i samma del som de sen sover - 2st på 100 kvm så måste man ju kissa i sängen) de hade ursprungligen spån bädd med följden att det blev helt sumpigt på kissestället, hur mkt nytt man än la dit så blev det ju genomsurt av den delen av bädden man lät vara kvar (stenmjöl i botten för bättre grepp på cementen så kan inte gräva ur helt). Funderade på att skala av ett lager sen ösa på ett par säckar pellets som fick suga och sen spån över. Men den stora frågan är ju hur bra uppsugning pelletserna har ?

*Kl

Vet en ridskola som bara häller i pelletsen, tänker berätta det här för dom!! :mad: Tack för tipset! :)

Hur kan den vara torr??? Även i kallstall??
Verkar ju vara ett bra alternativ om det funkar. Tar ju ingen pats alls om man jämför med de klumpiga balarna...

Min islandshäst står på halmpellets och om hon klarar av att trampa sönder pelletsen så klarar nog även araberna det ;)

Jag älskar pellets! Min dam står i kallstall och även om det var -20 så frös inte skiten fast och det är som att mocka ur en stor kattlåda eftersom det bildas klumpar av kisset som man enkelt slänger ut. Jag har aldrig blött mitt men jag har torvbädd under så jag har inte känt att det var nödvändigt. Kommer dock att gå över till bränslepellets nu eftersom jag tyckte att det var lika bra som halmpelletsen.

Min islandshäst står på halmpellets och om hon klarar av att trampa sönder pelletsen så klarar nog även araberna det ;)

Jag älskar pellets! Min dam står i kallstall och även om det var -20 så frös inte skiten fast och det är som att mocka ur en stor kattlåda eftersom det bildas klumpar av kisset som man enkelt slänger ut. Jag har aldrig blött mitt men jag har torvbädd under så jag har inte känt att det var nödvändigt. Kommer dock att gå över till bränslepellets nu eftersom jag tyckte att det var lika bra som halmpelletsen.

Jo klarar det, det gör dem, men det tar ju några dagar och jag tycker det är ett hårt underlag, eller är det de i mitt stall som gör fel med det. Tror inte de hälelr vatten på det iaf. Men min shettis hade inte klarat av att trampa sönder det, därför är det helt uteslutet för mig.

Jag häller inte heller inte vatten på min pellets heller och det är mjukt och fint nu när hon trampat sönder det :D Men till en shettis hade nog jag blött det så att det vart lättare att trampa sönder det!

Jag häller inte heller inte vatten på min pellets heller och det är mjukt och fint nu när hon trampat sönder det :D Men till en shettis hade nog jag blött det så att det vart lättare att trampa sönder det!

Fast jag är intresserad av pellets ändå eftersom jag får loss spån till ett bra pris =) Och så tycker jag pelletsen blir så mörk i boxen :D

Den pellets vi anvander ar inte branslepellets utan special badd pellets.
Nar vi gor en ny box lagger vi in 5-6 sackar och sen oser man pa med vatten tills det finns polar som tacker pelletsen. Lat absorbera och vand igenom boxen val. Anvander man ratt mangd vatten finns inga hela peletts kvar och badden ar torr.
Nar vi fyller pa slanger jag en sack i en skottkarra och fyller med vatten val over pelletsen. Lat sta over natten och anvand som vanligt.
Har ni brattom ar varmvatten ett hett tips!

Vi vattnar boxarna oavsett badd for att undvika dammet men har aldrig haft problem med for mkt vata.

Jag testade med lite halmpellets hos mina hästar. Men min normalt minst glupska häst tyckte det var jätte gott och åt upp allt sitt. Vet inte om jag kan använda det. Är det någon som har erfarenheter av detta och vet om han kommer sluta äta efter tag.

Våra hästar åt i början, men eftersom det trampas sönder så är det inte lika roligt, det är ju i starten det ser ut som käk inte sedan så då slutade dom. Inte ens nu ätes det när vi fyller på, det var lite av nyhetens behag sas.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: fio
·
Kropp & Själ Ni som har stora(!) problem med ögontorrhet... Min bättre hälft är kroniskt ögontorr efter laseroperation, och använder Hylo Duo...
Svar
3
· Visningar
204
Senast: Snubbelfot
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 572
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?