Johanna.Ingvarsoon
Trådstartare
Såg att det kommit en ny(?) produkt som heter spånpellets. Någon som provat? Vad tycker ni? Bättre och billigare än vanligt spån?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*Kl
Nu forstar jag verkligen ingenting.
Spanpellets ska val verkligen inte trampas sonder?
Vi har anvant det i flera ar och vi bloter saklart upp pelletsen sa den expanderar in till vanlit span. Kanns fruktansvart markligt att ha hela pellets i boxen och vanta tills dess de bryts upp av sig sjalvt. For att inte tala om farligt - vad tror ni hander och hasten borjar ata pelletsen?
Kan iaf saga att det har varit mkt kostnadseffektivt for oss att anvanda pellets da de ar valdigt enkla att rengora och framforallt forvara. Vi far in ett ars anvandning till ca 10 hast i en box. Enkelt och billigt, sarskilt om man jamfor med kutterspan.
Enda nackdelen ar att man far vattna ratt rejalt nar hastarna inte ar inne mkt (i vart fall sommartid) fast a andra sidan inte mer an om de star pa vanligt span eller torv. Dammar betydligt mindre an halm.
Och ammoniak lukt far man inte fran ett sarskilt underlag utan fran hur val boxen ar mockad och hur bra ventilation man har.
*Kl
Nu forstar jag verkligen ingenting.
Spanpellets ska val verkligen inte trampas sonder?
Vi har anvant det i flera ar och vi bloter saklart upp pelletsen sa den expanderar in till vanlit span. Kanns fruktansvart markligt att ha hela pellets i boxen och vanta tills dess de bryts upp av sig sjalvt. For att inte tala om farligt - vad tror ni hander och hasten borjar ata pelletsen?
Min islandshäst står på halmpellets och om hon klarar av att trampa sönder pelletsen så klarar nog även araberna det
Jag älskar pellets! Min dam står i kallstall och även om det var -20 så frös inte skiten fast och det är som att mocka ur en stor kattlåda eftersom det bildas klumpar av kisset som man enkelt slänger ut. Jag har aldrig blött mitt men jag har torvbädd under så jag har inte känt att det var nödvändigt. Kommer dock att gå över till bränslepellets nu eftersom jag tyckte att det var lika bra som halmpelletsen.
Jag häller inte heller inte vatten på min pellets heller och det är mjukt och fint nu när hon trampat sönder det Men till en shettis hade nog jag blött det så att det vart lättare att trampa sönder det!