Spånpellets vs kutterspån

jemeni

Trådstartare
Som inbiten halm älskare har jag nu inget val än att byta strömedel (pga flytt och nya stallägarens önskemål)
Torv går bort då hästen är skimmel så spån kvar.
Så valet är kutterspån (gamla hederliga balaran) eller spånpellets
Någon som vet vad det blir för skillnad mängmässigt mellan en bal kutterspån eller en uppblött pelletssäck.
 
Som inbiten halm älskare har jag nu inget val än att byta strömedel (pga flytt och nya stallägarens önskemål)
Torv går bort då hästen är skimmel så spån kvar.
Så valet är kutterspån (gamla hederliga balaran) eller spånpellets
Någon som vet vad det blir för skillnad mängmässigt mellan en bal kutterspån eller en uppblött pelletssäck.
Jag tycker det är stor skillnad i funktion mellan kutter och pellets-spån. Kuttern far mest runt och det ser fluffigt och fint ut, men lägger sig hästen ner är det inte så mycket dämpning. Spånet från pellets blir en kompaktare bädd, vilket jag tycker är positivt, det är ju ett tungt djur som ska ligga på den. Dessutom är det lättare att mocka eftersom det rinner fint genom spångrepen. Men på grund av den olika karaktären är det förstås svårt att jämföra volym, men jag skulle säga att du får en bättre bädd av spånpellets än kutter om du lägger lika mycket pengar på det.
 
Jag tycker att det är en enorm skillnad. Kutterspån blir skitigt bara man släpper in hästen i boxen och är hemskt att mocka, medan spånpellets gör att skiten liksom lägger sig ovanpå istället för att gå ner i ströet. Spånpellets är väldigt lättmockat och jag som har en skitgris uppskattar det oerhört!
 
Min hosthäst var mycket sämre när han stod på pellets än vad han är på vanligt spån. Det sägs att det är mindre partiklar som är svårare för dem att filtrera bort. Men han var mkt lättare att mocka förr till när han stod på pellets.
 
Som ovan säger så flyger spån mest runt och man behöver enormt med spån för att spånet ska täcka golvet även om hästen lägger sig och trampar runt. Pellets lägger sig riktigt bra och blir fast och en fin bädd!
 
Min hosthäst var mycket sämre när han stod på pellets än vad han är på vanligt spån. Det sägs att det är mindre partiklar som är svårare för dem att filtrera bort. Men han var mkt lättare att mocka förr till när han stod på pellets.
Jo, det kan bli dammigare med pellets. Jag har det i transporten och det är mkt små partiklar. Men vattnar man regelbundet så håller det sig bättre.
Då blir bädden mer stabil och kompakt tycker jag också.
 
Låter som min plan blir bra.
Kör pellets i botten för att få en stabil botten och sedan kutter ovanpå för myskännsla.
 
Låter som min plan blir bra.
Kör pellets i botten för att få en stabil botten och sedan kutter ovanpå för myskännsla.
Funkar bra en stund. Mindre bra när de blandar sig.

Nackdelen med pellets är att det blir dammigt när den blir torr, och vattna innebär att det lätt blir äckligt där den ligger still och i kanter etc (luktar typ unket/mögel om man rör i det, vänder upp). Men det ger en bättre bädd än spån och är lättare mocka. Men blanda spån och pellets blev kaos här, varken eller och bara nackdelarna från respektive strö.

Volym går inte riktigt jämföra pellets och kutter men för de flesta hästar går det mindre pellets än kutter när man lagt bädden.
 
Jag tycker bara kutter är jobbigt de första dagarna. Sen sätter det sig och med en hyfsat renlig häst är det lätt att mocka. Strör en bal i veckan till min häst. Har inte bädd och ett rejält lager spån, de åker inte runt och han ligger mjukt och fint.

Vi har uteboxar så blöta spånpellets är inget alternativ.
 
Torvmix? (Blandat torv och kutterspån)
Mitt favoritströ! Luktar inte som spån, lättmockat och jag har haft grisig skimmel utan att hon blivit smutsigare än på rent spån.
 
Boxen är strödd! Det blev lite "gamal" spån från hästen innan i botten sen 2 säckar pellets och på toppen 2 balar kutterspån.
Hästen är renlig så hoppet är att jag bara behöver rumstera om i kutterspånen och resten bildar en stabil bädd i bottnen.
Om planen fungerar återstår att se.
 
Jag gillar att blanda kutter och pellets. Kutter fjädrar och ger volym, pelletsen ger stabilitet i bädden. Nackdelen med pellets så här års tycker jag är att det blir himla torrt och dammigt om man har en "kransbädd" (det vill säga en bädd där man spar den torra kakan längs kanterna på boxen och bara rör kissfläckarna). Har just fått kasta ut allt gammalt strö och fått lägga helt ny bädd. När det är minusgrader fyller jag bara på kutter, vill inte blöta pellets då.
 
Så då har vi flyttat!
Och problemet som uppstått hade jag inte ens i min vildaste fantasi kunnat drömma om. Hästen är mycket renlig och spån funkar perfekt det är ju knappt några kissfläckar på skimmlen så på så sett är det bra MEN jäklar vad jag strör denna veckan har det gått 2 säckar pellet och 1 kutterspån. Efter lite luskande med de andra inaccorderingarna är det tydligen så att det är någon som inte har råd att köpa egen spån utan skyfflar ur andras boxar inte ens pelletsen stoppar som bara min häst har.
Tyvärr kan jag inte konfrontera i nuläget utan får bita ihop.
Men glada ideer om hur man kan stoppa det mottages.
Den lysande ideen vi har just nu är att färga vattnet till pelletsen med karamellfärg.
Med motiveringen vi måste ju se hur det beter sig om det är lönt att strö med, eller jag har hittat en ny sort den var billig men grön :angel:
 
Så då har vi flyttat!
Och problemet som uppstått hade jag inte ens i min vildaste fantasi kunnat drömma om. Hästen är mycket renlig och spån funkar perfekt det är ju knappt några kissfläckar på skimmlen så på så sett är det bra MEN jäklar vad jag strör denna veckan har det gått 2 säckar pellet och 1 kutterspån. Efter lite luskande med de andra inaccorderingarna är det tydligen så att det är någon som inte har råd att köpa egen spån utan skyfflar ur andras boxar inte ens pelletsen stoppar som bara min häst har.
Tyvärr kan jag inte konfrontera i nuläget utan får bita ihop.
Men glada ideer om hur man kan stoppa det mottages.
Den lysande ideen vi har just nu är att färga vattnet till pelletsen med karamellfärg.
Med motiveringen vi måste ju se hur det beter sig om det är lönt att strö med, eller jag har hittat en ny sort den var billig men grön :angel:
Jag förstår dilemmat, men jag hade inte vågat prova om jag hade en vit häst. Kan tänka mig hur den kommer att se ut med gröna fläckar. :D
 
Hihi grön skäck.
Nä så illa tror jag inte det blir utan max grön prickig blandas ju ut med befintlig spån.
 
Föredrar spån alla dagar i veckan. Strör ca 2-3 balar i veckan till skimmeln och 1-2 till de andra. Alla har en liten bädd under. Funkar superbra, alltid rent och ljust.

Gud vad irriterande att ngn snor spån. Varför kan du/ni inte konfrontera människan? Omständigt att färga ditt egna spån osv + du får lägga ut mer pengar för ngn annan inte kan hålla fingrarna i styr?:confused:
 
Föredrar spån alla dagar i veckan. Strör ca 2-3 balar i veckan till skimmeln och 1-2 till de andra. Alla har en liten bädd under. Funkar superbra, alltid rent och ljust.

Gud vad irriterande att ngn snor spån. Varför kan du/ni inte konfrontera människan? Omständigt att färga ditt egna spån osv + du får lägga ut mer pengar för ngn annan inte kan hålla fingrarna i styr?:confused:

Tyvärr så måste man ju ha bevis på vem det är men eftersom alla inaccorderingarna har utsatts för samma problem så är ju inte det så många kvar som kan vara skyldiga.
Jag tar valet att "skydda" mina saker fram till en annan lösning för hästen är fixad.
 

Liknande trådar

Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 509
B
Ekonomi & Juridik Hej, Jag är lite nyfiken på vad ni har för rutiner i era stall. Till exempel privat stall,försäljningsstall, och inackoderingsstall. Och...
2
Svar
21
· Visningar
3 644
Senast: NBK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp