Spända men oömma muskler på bakdelen?

Alexandra_W

Trådstartare
Fbldonnan är inne i en period när det hänt jättemycket med hennes kropp, och hon har lagt på sig ffa bakdelesmuskler som en bodybuilder, trots att hon i princip inte ridits senaste veckorna. Började sätta igång henne igen nu precis.

Hon är dessutom inne i en period när hon inte riktigt har koll på sina egna begränsningar, utan gärna tar i för kung och fosterland, och lite mer än hon orkar. Och så inser hon att hon inte riktigt reder ut det. Lyckas med det både i hagen och under ridning, hon kan t ex sätta sig för mycket och ta i så hon kräks, och sen inse att 'oups, det här blev för mycket, det här orkar jag inte'. Soms agt, inne i en period där det händer massor.

Har dock senaste tiden noterat att hon ändrat utseendet över korset (sett från sidan) och från höftbensknölarna och bakåt fått en betydligt mer sluttande profil än hon haft innan. Hon är också väldigt spänd i musklerna över korset/bakdelen. Dock fullkomligt oäm, och lika mycket på båda sidorna.

Hon rör sig precis som hon ska, tar fortfarande i så hon kräks, sitter inte fast någonstans när man rider utan känns som smör både i munnen och i sidorna. Dvs om jag bara blundade skulle hon kännas bättre än någonsin.

Tänkte först att de spända musklerna, inkl att jag tyckte hon reagerade lite i ena sidan ländryggen när jag palperade, var för hon hade blivit kall. Har ju gått otäckad ett bra tag nu, och vissa nätter har det knäppt till och blivit kallt. (Hon är inte den frusna typen, men lärde mig redan i vintras att även fast hon inte fryser eller 'säger till' att hon är kall, så reagerar hon på kyla) och hon har fått vara täckad nattetid i en knapp vecka, trots plusgrader och att tom frussna valacken stått naken. Detta har dock inte gjort någon skillnad att tala om, hon reagerar inget alls i ryggen men korset är 'likadant'.

men vad sjutton kan det bero på, om det vore träningsvärk borde hon ju vara öm också, men jag kan köra ner fingrarna och trycka HÅRT om jag vill utan minsta reaktion?

Hon träffar equiatriker varannan månad, tre veckor till nästa gång men ringt honom för att se om jag kan tidigarelägga tiden, dock inte fått svar än.

Men vad sjutton kan det bero på, jag skulle ju inte vara så brydd om hon vore öm/stel/etc, men just det att det är helt oöm, hon rör sig som en klocka och i övrigt känns finare än någonsin får mig att bli fullständigt brydd vad sjutton det beror på?

Sv: Spända men oömma muskler på bakdelen?

KAn det vara så att det är hennes utseende när hon är rätt musklad?
För om det vore reaktion på muskelbyggandet skulle hon ju vara öm tycker man?
Fast att musklerna är hårda o spända är ju inte bra heller.
Vad klurigt?
Hoppas equatriken kan komma(säkert felstavat men äsch) och att det går att massera bort eller så.

Sv: Spända men oömma muskler på bakdelen?

Mm, kom i bilen påväg till jobbet att tänka på om det kan bero på att hon växer (inte för jag vet om hon gör det, men är ju inte alls omöjligt).

Men rättmusklad.. det här har ju kommit senaste veckan typ, och SÅ 'pang poff' kom ju inte broilermusklerna, även om det kom massa muskler ganska 'pang poff' utan att jag eg gjorde något. Men även om hon växer, så borde ju vara öm? Knas helt enkelt..

Equiatrikern ska sms_a mig ett tidsförslag, men inte hört något än *suck*

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 970
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 118
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 772
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka