Limelight

Trådstartare
Hur är det där med spån. Kan man använda spånet som kommer direkt från hemsnickeri?.
Har för mig att det är ngt med det som gör att man helst inte ska använda det, eller minns jag fel??

Sv: Spån

så länge det inte är tryckt virke som sågats eller kan innehålla mer än rent spån (skräp) så tycker jag det är det ok. ;) har använt råspån från fd. grannes såg och hämtat hyvelspån från en annan bekant som har snickeri utan problem i många år.

har för mig att det är terpentin som finns i spån.

Skulle säga att det beror på vad för typ av snickeri. Fick förra hösten hämta spån från ett möbelsnickeri som skulle lägga ner, fick hela deras spånuppsamling bara jag hämtade. Skulle aldrig använda det enbart då det var på tok för dammigt. Däremot funkade det utmärkt att ha under halmen som urinuppsamlande. Så jag sparade ett antal spånbalar i höstas. :bow:

sågspån ska man kanske inte direkt använda då det dammar som jag vet inte vad..
men råspån och kutterspån änvänds ju som strö, vanligast är väl kutterspån.

Just det, terpentin hette det ja, tack!.
Jag hade tänkt mig att ha det typ under halm som urinuppsamlare.
Kan man ha spån från impreg. virke om man har det under. eller ska man undvika det helt?..

mina grannar hämtar fr snickeriet i "byn". det funkar bra, men hästarna är knappt inne på sommaren o det blåser igenom deras stall ganska bra när man har dörrarna öppna- så det finns inte mkt damm kvar inte ;)

Mina hästar är aldrig inne på sommaren o på vintern står stalldörrarna öppna när de är ute. Vädrar så mkt som möjligt och håller det så mkt dammfritt som går. ( Har en häst som har kronisk bronkit ). Så tycker att det borde funka med spån från snickeri om man har det under halmen... Ville bara höra era åsikter :)

Jag hämtade spån tidigare på en träindustri men det spånet är helt obehandlat så det finns säkert olika beroende på vad det är för industri.

Jag hade inget problem alls med damm medan jag hostade som en galning när jag använde kutterspån från hästbutiken

Vet vad du menar. Spånet man köper te x från gra******en dammar ju någe fruktansvärt så spån från snickeri kan ju inte va mkt sämre iaf.. Men det är det där med terpentinet man undrar över nu ..

terpentin finns i all spån/kutter, särskillt mycket i spån/kutter från gran och tall (minns jag inte helt tokigt så blir en del hästar sköra i hovarna av terpentinet eftersom det är uttorkande på hornet).

spån/hyvelspån från impregnerat virke ratar jag helt oavsett om det så ska ligga i botten på bädd, det är oehört giftigt (inte bara att få i sig utan även som stickor)

det är väl inte spån som granngården säljer utan kutter ? har för mig att dom kallar det "tvättat" oxå ? dammar vet jag med att det gör men sågspån dammar mer (undantaget råspån eftersom det inte är helt torrt utan färskt)

Senast ändrad av en moderator:

Tack så hemskt mkt för svaren ni gett mig. Nu vet jag att ja ska undvika spån som kommer från impreg. virke o helst undvika tall o fura. Blir att forstsätta ..ja kutterspån.. från granngården :)

Sån sågspån ("hemmagjord") använder vi. Dammar inte, inte alls närmare bestämt. Från trästammar som sågats till bräder tror jag det är, så inte impregnerat.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka