Spån till råttor

Q

Queen

Om man har ett stall och bestämmer sig för att inreda en box just åt råttorna, där de kan springa lösa lite då och då.
Kan man då ha vanligt "hästspån" som underlag eller måste man ha typ Toa - Lätt.
Det blir ju dyrt att köpa sådant till en hel box när man har spån som man kan använda.

Sv: Spån till råttor

Queen skrev:
Om man har ett stall och bestämmer sig för att inreda en box just åt råttorna, där de kan springa lösa lite då och då.
Kan man då ha vanligt "hästspån" som underlag eller måste man ha typ Toa - Lätt.
Det blir ju dyrt att köpa sådant till en hel box när man har spån som man kan använda.

jag hade spån åt mina råttor i butren men det slutade jag snabbt med då de började nysa och låta konstigt. Och jag kanske borde tillägga att det var vanligt "stallspån"
Hur det funkar med någon gång vet jag inte. Vad har du i deras bur förnågot?

(Lägg märke till att dessa råttor jag skrivit om inte har med tråden "Hej allihopa" att göra då det här är helt andra råttor som finns i himlen nu.)

Okej, då kanske det inte är så bra då.

Toa - Lätt

Queen skrev:

Beror nog på hur ofta "då och då" är. För en del kan ju det vara 10 min/år, för en del 10 tim/dag liksom.
Kortare tider skulle jag nog kunna ha det iaf. Hade själv spån under en utställning tex när allt tidningspapper var slut och har det för tillfället i en kattlåda i en bur eftersom mitt bidrag inte kommit än så jag har inte kunnat köpa några träpellets som jag tänkt testa.
Du kan ju försöka samla så mycket tidningar som möjligt allteftersom tills boxen är full av tidningspapper istället? Går ju åt enormt mycket, men den som spar han har ;) På den stora ytan kan man ju knappast behöva byta helt så ofta heller, utan det kan nog räcka med att plocka ur skitigt och fylla på med nytt...

Men blir det inte kallt i stallet, eller ska du bara ha de där när det är varmt? Eller är stallet uppvärmt kanske? Låter som en väldigt bra idé iaf, skulle garanterat göra det själv om jag hade ett stall med ledig box. Se bara till så de inte kan rymma nånstans, att inget annat djur kan ta sig in i den och att de har grejer så de inte tuggar på boxväggarna ;)

Queen skrev:

Vi använder sånt spån till både råttor, marsvin och gerbiler. Det vi har i staller är INTE från barrträ, det är det du måste kolla. Barrträspån är inte bra, lövträ = samma du köper dyrt i djuraffärn.

Lejonflickan skrev:
Vi använder sånt spån till både råttor, marsvin och gerbiler. Det vi har i staller är INTE från barrträ, det är det du måste kolla. Barrträspån är inte bra, lövträ = samma du köper dyrt i djuraffärn.

En fördel är ju om det är dammsuget också...
Själv köpte jag en stooor bal med dammsuget spån för bara 69 kr före sommaren, räcker fortfarande. Fast inte i box då iofs...

Okej!
Men om man har uppvärmt stall så kan man ju ha råttorna där året runt några timmar om dagen.

Queen skrev:
Okej!
Men om man har uppvärmt stall så kan man ju ha råttorna där året runt några timmar om dagen.

Ja det borde ju gå, så länge de har någonstans att värma sig om det blir kallt ändå. Man vet ju aldrig, om inte annat lär det väl bli ganska dragigt när man öppnar dörrar och så :confused:

gul_zebra skrev:
Ja det borde ju gå, så länge de har någonstans att värma sig om det blir kallt ändå. Man vet ju aldrig, om inte annat lär det väl bli ganska dragigt när man öppnar dörrar och så :confused:

Bara de inte får för sej att rymma heller och får i sej råttgift eller nåt...huvva!

Lejonflickan skrev:
Bara de inte får för sej att rymma heller och får i sej råttgift eller nåt...huvva!

Ja det också ja... Huvvaligen. Jag skulle nog inte våga ha mina i stall öht, men så är jag pjoskig med mina bebisar också... :angel:

Okej!

Jo, det kanske blir dragit om man inte har ett stall på 20 boxar och råttorna längst bort :idea:

Queen skrev:
Okej!

Jo, det kanske blir dragit om man inte har ett stall på 20 boxar och råttorna längst bort :idea:

Jupp, men sånt är ju inte omöjligt att fixa direkt. Bara ha koll så de inte blir förkylda eller så, och så det inte blir kallt när man öppnar dörrar och så :-)

Jag har många av mina råttor med mig till stallet och då får de springa i en halmad box medans jag rider och pysslar. Har med mig dom även vid minusgrader då de springer i boxen. Lägger bara in en varm fleecefilt de får springa in i om de fryser. Men de använder den knappast.
Har råttorna bra immunförsvar så är det ingen fara att ha dem i en box ett par timmar vintertid. Mina har iaf aldrig blivit sjuka av det.

Det finns ju rivet papper man kan köpa på storbal till hästar. Kanske värt att fråga hos granngården om de kan ta hem sådant?
Annars tycker jag halm eller torv (som fått legat ett tag) är bättre än spån.
Glöm inte att Tigusspraya dem bara så du inte får med objudna gäster med hem! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama