Spån och halmbädd

M

Morningstar

Hej svejs..kört med spån nu men tkr det blir lite dyrt.
Har fått tag på bra och billig halm och funderar på följande...

spån underst som suger upp urinet och lägga riktigt med halm över?
funkar det bra? alltså ingen permanentbädd utan ta ut bajset, kratta undan ren halm och ta upp den nerkissade spånen och lägga dit ny spån och sen på med halmen.

Funkar det? för jag tycker inte halmen funkar lika bra till kiss..lättare att ta upp "kakor" av kissspån....

ska jag lägga ut halmen som kakor eller skaka den??

tips mottages gärna...

hur skulle detta funka till syrrans häst som vräker i sig halm lika fort som hon äter hö...kommer hon äta tills hon kräks när hon ser en box full med halm??..haha

Sv: Spån och halmbädd

Jag kör med den metoden och det fungerar utmärkt för oss. Vet dock inte hur din systers häst kommer att reagera. En del äter mycket ett tag när det finns hela tiden och lugnar sedan ner sig. En annan som stod i vårt stall åt konstant upp all halm. Det är olika från häst till häst.

ska jag skaka halmen eller lägga ut den i kakor?

Om du tycker spån är dyrt så kan du ju prova torv i stället. Det har mycket högre uppsugningsförmåga och är drygare än spån. Inköpspriset kan tyckas dyrt men som sagt, det är MYCKET drygare.
Dessutom luktar det inte kiss i boxen med torv.

Snabbaste bädden får du ang halm om du kalkar i botten, in med enormt med halm, därefter mockar du inte på ca 2-3 veckor utan bara VÄNDER ned skiten hela tiden samt halmar ORDENTLIGT samt jämnar till. Det man är ute efter med bädd är ju den hårda kaka som bildas i botten. Har gjort så antalet ggr med utmärkt resultat. Förut fick jag vänta i sju svåra år på att bädden skulle brinna i hop, det behöver man inte med denna metod. Och äckligt blir det definitivt inte om man är noga med att halma ordentligt, villket många inte är då det gäller halm har jag märkt.

Hej svejs..kört med spån nu men tkr det blir lite dyrt.
Har fått tag på bra och billig halm och funderar på följande...

spån underst som suger upp urinet och lägga riktigt med halm över?
funkar det bra? alltså ingen permanentbädd utan ta ut bajset, kratta undan ren halm och ta upp den nerkissade spånen och lägga dit ny spån och sen på med halmen.

Funkar det? för jag tycker inte halmen funkar lika bra till kiss..lättare att ta upp "kakor" av kissspån....

ska jag lägga ut halmen som kakor eller skaka den??

tips mottages gärna...

hur skulle detta funka till syrrans häst som vräker i sig halm lika fort som hon äter hö...kommer hon äta tills hon kräks när hon ser en box full med halm??..haha

Har gjort så några år förut. Om du tänker köra på den metoden så skaka ut halmen ordentligt.
Min erfarenhet är att det är bra mycket lättare att hålle en sådan box fräsh om man låter bli att mocka ut varje dag.
För oss blev det bäst om vi mockade ut spånet endast på helgen.
De andra sex dagarna tog vi bara tollarna och eventuell blöt halm och hamade nytt.
Tyckte att det funkde väldigt bra för då han spånet bli lite fast och rördes inte ihop med halmen lika mycket.

Har gjort så några år förut. Om du tänker köra på den metoden så skaka ut halmen ordentligt.
Min erfarenhet är att det är bra mycket lättare att hålle en sådan box fräsh om man låter bli att mocka ut varje dag.
För oss blev det bäst om vi mockade ut spånet endast på helgen.
De andra sex dagarna tog vi bara tollarna och eventuell blöt halm och hamade nytt.
Tyckte att det funkde väldigt bra för då han spånet bli lite fast och rördes inte ihop med halmen lika mycket.

men blir inte halmen som ligger på kisset väldigt blöt då???

Snabbaste bädden får du ang halm om du kalkar i botten, in med enormt med halm, därefter mockar du inte på ca 2-3 veckor utan bara VÄNDER ned skiten hela tiden samt halmar ORDENTLIGT samt jämnar till. Det man är ute efter med bädd är ju den hårda kaka som bildas i botten. Har gjort så antalet ggr med utmärkt resultat. Förut fick jag vänta i sju svåra år på att bädden skulle brinna i hop, det behöver man inte med denna metod. Och äckligt blir det definitivt inte om man är noga med att halma ordentligt, villket många inte är då det gäller halm har jag märkt.

jo men jag är inte ute efter permanent bädd...
har för lågt i tak för att jag ska kunna ha det

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 372
Senast: Madick
·
Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: gloom_
·
Träning Mitt ungsto kan nog lätt kvalificera sig till "världens skitgris" boxen ser ut som f-n varje dag och det innebär att hon har ljuviga...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 460
Senast: Morsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar