Spån + halm bädd

Qvistis

Trådstartare
Undrar om någon har användt sig av spån+halm bädd någon gång?

Alltså man blandar spån och halm.

Funderar på det till boxen där min häst ska stå då jag själv får fixa strö.

Hur är det att mocka?

Vilka redskap använde du till att mocka med?

Bra elr dåligt?

Kommer mocka varje dag.

Har själv aldrig haft sån bädd men vet de som har använt sig av det.

Sv: Spån + halm bädd

Har precis fått sådant underlag i mitt "nya" stall jag flyttade till, men blev så mer av en slump för att de fanns kvar halm i boxen och jag är spånmänniska...Har bara mockat den nu 2ggr så jag har inte så mkt att utvärdera om..Men det gick ok att mocka hade vanlig grep...Men tror nog att man ska ha lite mindre spån än vad jag hade in..

BRA då han kan pilla med halmen när höt är slut...och han verkar trivas men jag upplever det som att han blivit svårmockad åt, i normala fall är han sån som lägger allt på ett å samma ställe hela tiden :D Det gör han nog nu med men halmen täcker ju det så man får leta mera så att säga...Men ska försöka ha det såhär och se hur det blir när man vant sig lixom...

Jag har spån under och halm ovanpå. Funkar toppen tycker jag, mjukt och skönt samt att det finns alltid ngt att plocka med för hästen.
Det är en smula pilligt att mocka innan man fått in tekniken. Jag har dessutom en riktig elvisp till häst så det tar en stund att göra rent hos honom.

Jag gör som så att jag krattar försiktigt undan all ren halm och lägger den i ett hörn i boxen. Sedan går jag systematiskt igenom hela boxen i jakt på bajs. När jag är klar så lägger jag in stallrent/stalosan på de fläckar som han kissar mkt på och krattar igenom spånunderlaget så att det blir jämt. Slutligen sprider jag ut den rena halmen och fyller på med mer om det behövs.

De redskap jag använder är en vanlig spångrep samt en kratta.

Har haft sån bädd med spån i botten och halm över. Bädden blir väldigt torr och fräsh! Det är rörigt första dagarna innan spånet packat sig, sen blir spånet som ett golv, och halmen stannar ovanpå.

Ok!

Men det var först och främst att man blandar spånen och halmen och inte lager på lager.

På sommaren dricker mina hästar mer vilket ju då också måste komma ut. Då brukar jag lägga lite spån i botten för det suger upp bättre. Men det handlar bara om en liten mängd, en skyffel kanske. Spån och halm ihopblandat brukar bli tungt att mocka

Ok!

Men det var först och främst att man blandar spånen och halmen och inte lager på lager.

Fast då blir det ju inte en bädd om du ska mocka varje dag=) (Om du mockar ut allt) Meningen med bädd är ju att man oftast låter kisset vara kvar.

Det låter mer som om du vill ha en kombination av strö i boxen=)

Jag har halm+Spån i mina boxar(Bädd) Mockar ej ut kisset utan lägger bara på nytt strö. Mockar ut när det behövs! Funkar kanon bra! Mockar med en grep.

exakt menade strö men kom inte på ordet.
Mockar kis och bajs (allt som inte är rent) varje dag och fyller på strö vid behov inte någon bedd då alltså.

= Ser till att det är torrt och fint i boxen.

exakt menade strö men kom inte på ordet.
Mockar kis och bajs (allt som inte är rent) varje dag och fyller på strö vid behov inte någon bedd då alltså.

= Ser till att det är torrt och fint i boxen.

Om du blandar så blir det bara svårmockat, varför vill du göra det?
Innan jag hade torvbädd så hade jag kutterspån som kiss sugare i botten, bara några skyfflar också halm över, när det blev för mycket spån rörde de bara ihop allt och det blev oekonomiskt.

En kompis till mig har så och jag skulle inte rekomendera det. Det är väldigt svårt att mocka då halmen fastnar i allt och man får med en massa rent spån.
Så antingen spån eller halm eller båda men då med bädd skulle jag säga. :)

Till mitt ungsto hade jag spån i boxen och så hade jag halm i hönät. Alternativt hö. Då rör de ej runt i boxen men samtidigt har de fri tillgång att äta!

Jag vill ha det blandat för jag tycker det känns bäst för mig så antingen bara halm, bara spån elr blandat.

Anledningen till att jag tog upp detta var att jag vet en farbror i ett stall där min foderhäst stog. Han blandade spånen och halmen så det blev som ett kombinerat strö. Det funkade jätte bra för han och jag är sugen på att ha det så.

Det såg så härligt ut i boxarna och hans hästar älskade det.

Sen vet jag inte hur lång tid det tar att mocka en sådan box, för farbrorn mockade boxen nogrant några gånger om dan (brist på att göra) då han var pensionär och hade inget att göra.

Det finns väl inget annant sätt än att prova det. För att få veta om man gillar det elr ej.

Jag vill ha det blandat för jag tycker det känns bäst för mig så antingen bara halm, bara spån elr blandat.

Anledningen till att jag tog upp detta var att jag vet en farbror i ett stall där min foderhäst stog. Han blandade spånen och halmen så det blev som ett kombinerat strö. Det funkade jätte bra för han och jag är sugen på att ha det så.

Det såg så härligt ut i boxarna och hans hästar älskade det.

Sen vet jag inte hur lång tid det tar att mocka en sådan box, för farbrorn mockade boxen nogrant några gånger om dan (brist på att göra) då han var pensionär och hade inget att göra.

Jag kan tänka mig att det skulle funka om halmen var kort hackad. Med vanliga halmstrån har jag som sagt erf. av blandat med spån och det blir katastrof, plus massor med extra halm/spån som mockas ut, dvs stort spill. Kan tänka mig att det funkade för farbrorn om han mockade så noga och hade gott om tid, men skulle annars rekommendera som ngn annan sa att isåfall ha spån och lägga halm i hörnet av boxen bara.

Nja men mockade han snabbt gick det på 10 minuter. Och då tog han allt som behövdes. Men som sagt jag ska testa i allafall!

Vore bra om någon har provat.

Kom på att vi har en gamal hakelsemaskin hemma. Men frågan är om den funkar.

Hej, har också haft spån i botten och halm ovanpå. Hur mysigt som helst!
Men de nätter hästen rört runt i boxen var det inte kul att mocka!

Jag rekommenderar att du lägger det i lager, fast du kan ju prova att blanda får du se hur du tycker att det går att mocka.

Min bädd mockades med vanlig spångrep av plast. I princip bara att lyfta ut högarna. Ibland fick jag även ta bort det blöta och fylla på med spån, och räkna med kalabalik i boxen nästa dag. Då hästen ville bädda om :)

Nu kan jag tyvärr inte ha halm i boxen pga gödselhanteringen, men kommer att återgå till detta om jag får möjlighet igen. Både hästen och jag :love: :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila