Sv: Spån eller Torv?
Om hästen är renlig och har en "toaletthörna" skulle jag nog ha spån, för det ser ljust och fräscht ut. MEN kisset luktar för j*ligt på spån, och om man har en häst som vandrar mycket i boxen sprider den ut kisset i det rena spånet, och allt ser snabbt väldigt grisigt ut. I så fall går det väldigt mycket spån för att hålla det fräscht.
Med torv ligger kissfläcken still, även om hästen vandrar runt. Och det luktar därmed inte heller lika mycket. Torv är också bra om man vill ha ngn form av bädd och inte mockar ut kisset varje dag. Men det är svårt att få till en bra bädd, och inget för nybörjare..
Jag föredrar nog egentligen spån, för att det är ljusare och jag har en renlig häst som kan hålla det fräscht länge. Jag slipper då också det bruna dammlagret på boxväggarna som blir av torven..
Men förut när jag hade en häst som gick runt mycket var spån otänkbart, torv var det enda som funkade och det funkade dessutom jättebra. När kisset låg still och boxen var renare blev också hästen renligare av sig och skaffade "toahörna".
Nu ska jag flytta till ett stall som erbjuder halm, och det är ju det allra bästa! Perfekt med ett litet torvlager under för kisset också får de lite sysselsättning också!
Jobbigt att mocka jag vet, men det var frivilligt av mig att skaffa häst och då tycker jag att det är min skyldighet att ge honom det bästa jag kan, även om det kräver lite mer av mig!