Spån eller Torv?

K

kallzon_

Hej, vad tycker ni är bäst och att låta hästen stå på? torv eller spån? vilket är lättast att mocka med?

/zara

Sv: Spån eller Torv?

Min häst är lättast att mocka efter då han står på torv men det kan vara olika. Vi har dessutom mycket småfåglar som hackar i hästskiten så det är svårt att få ut den då den är sönderhackad, det ser väldigt ofräscht ut när man har spån. På torv syns det inte lika tydligt. Torven suger upp kiss bättre, tycker jag.

Tycker det är svårt att mocka torven,den blir så mörk och jag hittar inte riktigt kissfläckarna,men det luktar fräscht.ibland har jag blandat torv/spån hälften hälften-det tycker jag funkar perfekt! Hos oss är torven också dyrare ,därför väljer jag bort den.

Jag föredrar torv. Det är visserligen mörkare, och ibland svårare att hitta skiten ;) , men det luktar mycket bättre med kissfläckar på torv än på spån!

Spån är att föredra tycker jag!! lättare att mocka samt att det ser fräschare ut med en ljus bädd!! Dessutom blir allt i hela stallet täckt av ett brunt dammlager när man har torv och det gillar jag inte!!...

Så det är bättre med en massa ljust damm? ;)
För spån dammar precis lika mycket som torv!

Torv tycker jag är bättre, lättare att mocka. Men med spån ser det så fräscht och fint ut.

Fördelar med spån:
*Det blir ljusare i stallet än med torv.
*Man ser bajsbollarna bättre.(Det är värre med kisset...)

Fördelar med torv:
*Man ser/känner kisset lättare iom att det blir mörkare och hårdare. Lite som kattsand... (Fördel om man har växelbädd.)
*Det är mycket lättare att få till en kompakt bädd iom att det suger upp kisset bättre. (Fördel om man har permanentbädd)
*Lättmockat i största allmänhet.
*Lättare att bli av med dyngan, bönderna är i allmänhet gladare i att sprida torv än spån på åkrarna.

Har man bra belysning och fönster i stallet blir det inte heller så mörkt, egentligen.

Jag föredrar torv. Det är lättmockat, dammar inte, är drygt och suger bättre.
Spån är tungt att mocka och man måste ta ut så mycket eftersom kisset rörs runt, dessutom ser det ofrächt ut efter ett tag ( efter kisset och bajset som man inte får med) Sedan är det olika vilket spån man har, använd aldrig kutterspån!!!

jag var väldigt skeptiskt till torv innan ajg böt stall men ny älskar jag torven! var väldigt förtjust i spån tidigare men torven tar förstaplatsen...lätt o snabbt att mocka...blir itne dammigt...ser frächt ut trots att det är mörkt! tyvärr dyrt men men...

Får man tag på samma spån som dom större stallen hjar, så dammar den inte alls lika mycket som spånet man köper i ballar gör. Spån luktar inte riktigt lika bra från pissfläckarna som torven gör och för att få en så fräsh bäd med det som möjligt som desutom luktar gott så brukar iaf jag ta å först mocka bort pissfläcken och seddan dra ihop det man inte får upp i en hög mot vanliga spånet och ta bort det + en del rent spån oxå, för då luktar det så mycket bättre i boxen efteråt.

Torv är juförsig mörkare, men endå väldigt lättmockat och pisset "ramlar" inte runt i hela boxen och dammet ifrån torven är bättre än det från spånet.

Vi har torv. Dammar inte så mycket som spån, suger upp kisset bättre och "mjukare". En del spån kan ju vara lite sticksig.

Nackdelar med torv: Dyrare, mörkt, svårt att se bajset om man inte har en bra lampa. Men du lär ju dig var hästen har "bajshörnan". :bump:

Föredrar spån! Foderpållen är en sådan skitgris så han sprider runt allt i hela boxen och det är lättare att mocka ut det med spån. Tycker jag i alla fall.... Ger ett ljusare intryck också och har man en välmockad box så ser det trevligare ut än torv!

Tycker torv är oslagbart.
Mjukt och skönt med superb uppsugningsförmåga. Luktar inte, och känns naturligt för hästen.
Tycker man att det ser mörkt ut, kan man väl lägga lite halm på när bädden väl satt sig? Ger dessutom uttråkade hästar något att sysselsätta sig med.

/Jossan

Personligen tycker jag att det är lättare att mocka i spån än torv men det beror nog mest på att jag är uppvuxen med spån. Däremot, om man ska se ur hygienisk synpunkt, anser jag att torv är bättre för att ta bort ammoniak-lukt och att det dessutom har bättre uppsugnings-förmåga än spån. Har ännu inte testat att kombinera de två, däremot har jag haft kombinationer med halm och i det fallet var det torven som fungerade bäst som underlag. Spånet hjälpte inte nämnvärt mot lukten och de dåliga golven som släpepr ifrån sig all fukt...

Har alltid tidigare föredragit torv men står nu i ett stall med bara spån. Det är för det första mycket ljusare (men det är eg. ointressant), lättare att hitta alla kluttar, men framför allt verkar hästen trivas bättre med spån än torv.
Jag tycker personligen att det är lättare att mocka torv än spån även om det är lite tyngre går det fortare.

Om hästen är renlig och har en "toaletthörna" skulle jag nog ha spån, för det ser ljust och fräscht ut. MEN kisset luktar för j*ligt på spån, och om man har en häst som vandrar mycket i boxen sprider den ut kisset i det rena spånet, och allt ser snabbt väldigt grisigt ut. I så fall går det väldigt mycket spån för att hålla det fräscht.

Med torv ligger kissfläcken still, även om hästen vandrar runt. Och det luktar därmed inte heller lika mycket. Torv är också bra om man vill ha ngn form av bädd och inte mockar ut kisset varje dag. Men det är svårt att få till en bra bädd, och inget för nybörjare..

Jag föredrar nog egentligen spån, för att det är ljusare och jag har en renlig häst som kan hålla det fräscht länge. Jag slipper då också det bruna dammlagret på boxväggarna som blir av torven..
Men förut när jag hade en häst som gick runt mycket var spån otänkbart, torv var det enda som funkade och det funkade dessutom jättebra. När kisset låg still och boxen var renare blev också hästen renligare av sig och skaffade "toahörna".

Nu ska jag flytta till ett stall som erbjuder halm, och det är ju det allra bästa! Perfekt med ett litet torvlager under för kisset också får de lite sysselsättning också! :)
Jobbigt att mocka jag vet, men det var frivilligt av mig att skaffa häst och då tycker jag att det är min skyldighet att ge honom det bästa jag kan, även om det kräver lite mer av mig!

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: Stålvilja
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025