Spaltgolv.

lillevickevirre

Trådstartare
Hej, har en fråga angående spaltgolv. Spaltgolv som man egentligen har till kalvar/kreatur, får hästar gå på sånt? Eller måste man ha någon slags gummimatta över? Hur gör ni?

Mycket tacksam för svar!
 
Hej, har en fråga angående spaltgolv. Spaltgolv som man egentligen har till kalvar/kreatur, får hästar gå på sånt? Eller måste man ha någon slags gummimatta över? Hur gör ni?

Mycket tacksam för svar!
Nej, det får de inte!
Golv och liggytor ska ha en jämn och halkfri yta. Golv i spiltor och boxar ska vara försedda med ströbädd eller på annat sätt ge en god liggkomfort.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...stallmiljo.4.1cb85c4511eca55276c80002415.html
 
Hej, har en fråga angående spaltgolv. Spaltgolv som man egentligen har till kalvar/kreatur, får hästar gå på sånt? Eller måste man ha någon slags gummimatta över? Hur gör ni?

Mycket tacksam för svar!
Hästar är ju inte lantbruksdjur utan de är klassificerade som husdjur.
 
Hästar är ju inte lantbruksdjur utan de är klassificerade som husdjur.

Husdjur = lantbruksdjur i "formella" sammanhang. Lagstiftningsmässigt hamnar de (alltså hästar) ofta mellan sällskapsdjur och lantbruksdjur.


Men att de inte får hållas på spaltgolv stämmer.
 
Senast ändrad:
Hej, har en fråga angående spaltgolv. Spaltgolv som man egentligen har till kalvar/kreatur, får hästar gå på sånt? Eller måste man ha någon slags gummimatta över? Hur gör ni?

Mycket tacksam för svar!
En fråga vad menar du med "gå på"?
Att ha det i boxen får man inte om man inte kan lägga så mycket strö över att det blir en bädd som uppfyller kraven dv jämn och halkfri yta.
Om du menar att hästen måste gå över t ex för att komma in och ut ur stallet, så blir det mer frågan om hur spalten ser ut och om hästen kan fastna eller halka på det.
 
Måste bara få det klart för mig, får hästarna stå på spaltgolv om man har gummimattor över och ca 1 dm spån ovanför det? Krånglit
 
Måste bara få det klart för mig, får hästarna stå på spaltgolv om man har gummimattor över och ca 1 dm spån ovanför det? Krånglit
Det är svårt att säga utan att se hur det ser ut med tjocklek på matta och avstånd i spalten m m.
Men om det är en hel tjock gummimatta som täcker hela golvet och tjockt med spån över så kan det gå. För då kan det uppfylla kraven för häst med jämn och halkfri.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 974
Senast: Sharpless
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 762
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp