Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emci

Vi har nu kommit fram till att vi nog är väldigt sena med att lära vår snart 7 månaders son att somna själv.
Vi har alltid gjort så att han har somnat av sin amning och sen har vi lagt honom i hans säng och han har lungt sovit vidare.
Men nu så vill han inte somna av amningen längre. Han dåsar till under amningen men sen vaknar han så fort man lägger över honom i sängen!
Vi har nu då beslutat att vi måste lära honom detta med att somna själv och skulle då behöva lite bra tips om hur man ska gå tillväga!
Det finns ju så många metoder tex skrikmetoden, Anna Wahlgrens metod mfl. Hur har ni gjort och vad har fungerat bäst? När började ni lära era barn att somna själv?
Är mycket tacksam för tips!:)
 
Sv: Sovtips!

Ettan sov aldrig :crazy: Eller jo, men 15 min till 1½ timme i sträck och totalt 9 timmar/dygn de första 7½ månaderna.

(var jag tröööööööööttt då eller?)

När jag slutade helamma tog jag tag i sovandet och ägnade en vecka åt att efter ett rejält kvällsmål vid 20.30-tiden leka och busa honom trött, för att lägga honom i sin egen säng lagom när han började gäspa, men ändå var helt vaken. Lät jättepositiv och uppriktigt avundsjuk "nu ska du få lägga dig i din sköööna säng och sooova :) " typ :D

Naturligtvis med brandbilsskrik som svar.

Jag var envis och tog inte upp honom mer utan vaggade sängen lite så det värsta tystnade, och tjatade sedan om igen att han var så lycklig som fick sooova.


Någon 5 min metod var det inte tal om, på 5 min skulle ungen hunnit bli blå :eek: så jag in direkt sirenen började om. Men jag väntade längre och längre när jag märkte att pipen blev mer halvhjärtade.

Första natten höll jag på och lät positiv (och mer och mer avundsjuk :D ) till fyra på morgonen, då somnade han.:cool: Sedan började jag om med samma procedur när han vaknade igen.

Andra natten somnade han tidigare och jag var lite senare med att rusa till honom.

Efter en vecka somnade han själv och sov 21.30 - 05.30 - nästan hela sitt sammanlagda sömnbehov i ett sträck!

Om man kan somna själv så kan man ju somna OM själv också.

Somnar man med tutten vill man ju somna om med den oxå:crazy:

Tvåan har jag inte haft nån "uppgörelse" med, han har fått somna själv från början bara genom att jag försökt hinna före ögonlocken och lägga honom innan han somnat. Men han sover också mer normalt mycket.

Nu sover han ca 21-22 till 05, men då söver jag om honom för det är ingen frukost före 06. (försöker tämja honom till att inte vakna tidigare men det går inte sååå bra :D :p )
 
Sv: Sovtips!

våra barn har fått somna i famnen till de är ungefär året.
Då har jag börjat låta dem försöka somna själva i spjälsängen, med den placerad så att de ser mig där jag sitter och glor på TV = tryggheten finns i närheten i alla fall. Detta har fungerat jättebra med både Selma och Signe, utan några femminutersmetoder och liknande. Och Allan är den av dem som haft lättast att somna överlag, så jag tvivlar på att det blir problem med honom heller. De har allihop sovit i egen säng redan från början, delvis pga att jag inte ammat utan fått flaskmata.
Mina barn har haft napp, första året i fri tillgång, sen enbart vid sovdax. (finns ju ingen anledning att de ska ha napp i munnen när de leker, t.ex... Så även sonen är utan napp då han kryper runt, såvida han int ebörjar bli hungrig och maten inte ä rklar...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 316
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 112
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp