Sovrummet = dilemmarummet

bettysmatte

Trådstartare
Har försökt mig på att rita en bild av vårt sovrum (obs att fönster- och dörrplacering är ungefärliga). Det är alltså ett pyttesovrum på 3,33 m x 2,10 m och med en takhöjd på 2,10 m. Vi har en dubbelsäng bestående av två stycken 80-cm-sängar. Hittills har sängen stått "på längden", vilket har inneburit att vi har haft 25 cm utrymme på varje sida. Nu har vi ändrat på det, och testat att ha sängen på andra hållet. Det vill säga ena
sovrum.png
långsidan mot vänsterväggen. Den tar då upp all plats på bredden av rummet men nu har vi mer golvyta. Tämligen opraktiskt, för den som ligger innerst (maken) måste kliva över mig om han behöver gå upp. Högerväggen tas upp av en fristående garderob och en byrå i nuläget.

Vi funderar så det knakar på om vi kan göra något bättre av det lilla utrymme vi har?? Våningssäng har vi t.ex. funderat på, men då får den ju inte vara för hög eftersom takhöjden bara är 2,10 m. Någon som har något bra förslag :) ?
 
Personligen hade jag nog valt det alternativet ni hade innan, att båda kliver upp i sängen från fotändan. Jag hade prioriterat att ha en 180 säng för sömnens skull, och våningssäng är ju ännu bökigare att ta sig i och ur. Har haft flera små sovrum och det är ju ett gissel det där, men man får försöka hitta den ”minst dåliga” lösningen.
 
Köp en 140 säng. Hade jag gjort.
Fast då har vi kvar problemet att sängen sticker ut framför dörrhålet, även om vi vinner lite plats vid sidorna. Vi hade gärna satt tillbaka dörren igen istället för draperiet som vi har nu! Vi har dessutom en mellanstor hund som sover med oss i sängen... :D

När tillbyggnaden (dvs sovrum och badrum) kom till bodde förmodligen bara en person i huset. Han tyckte väl inte sig behöva ett större rum att sova i...
 
Personligen hade jag nog valt det alternativet ni hade innan, att båda kliver upp i sängen från fotändan. Jag hade prioriterat att ha en 180 säng för sömnens skull, och våningssäng är ju ännu bökigare att ta sig i och ur. Har haft flera små sovrum och det är ju ett gissel det där, men man får försöka hitta den ”minst dåliga” lösningen.
Vi har alltså en 1,60-säng i nuläget, och det där med sängen framför dörrhålet är inte helt optimalt tyvärr.
 
Jag hade knuffat in sängen i hörnet med långsidan mot fönsterväggen. Ni får bekväm golvyta på ena sidan och, även om det inte är jättebekvämt, så kan den som sover innerst hasa sig ut via fotändan utan brottningsmatch med sovpartnern.
 
Det lär du väl aldrig komma ifrån? såvida ni inte ska ligga dubbelvikta i nån specialkortsäng.
Vi har ju kommit ifrån det nu när vi har vänt på sängen, och det skulle inte bli så om vi hade en våningssäng heller. Sängarna behöver ju inte nödvändigtvis stå ihop heller, men jag har hittills inte kommit på någon bra lösning om man delar på dem heller.
 
Fast då har vi kvar problemet att sängen sticker ut framför dörrhålet, även om vi vinner lite plats vid sidorna. Vi hade gärna satt tillbaka dörren igen istället för draperiet som vi har nu! Vi har dessutom en mellanstor hund som sover med oss i sängen... :D

När tillbyggnaden (dvs sovrum och badrum) kom till bodde förmodligen bara en person i huset. Han tyckte väl inte sig behöva ett större rum att sova i...

Ni kan inte hänga om dörren så att den öppnas in i rummet jämte istället för in i sovrummet?
 
Kanns det viktigt att ha en dorr? Jag hade varken haft dorr eller skynke ... Maken skulle nog daremot krava nagot av de tva. 🙄
 
Jag har själv kommit på en idé som jag ska testa :) ! Det brukar hjälpa att fråga här för att få igång tankeverksamheten... :D Så...om man behåller ena sängen vid den högra kortsidan och ställer den andra längs fönstersidan. Då BÖR man få plats med att flytta över antingen byrån eller garderoben till dörrsidan (alltså till vänster om dörren) och behålla endast byrån/garderoben på den högra kortsidan. Vet inte om jag tänker rätt, men det känns som om det borde ge både mer golvyta och låta oss använda dörren igen :) ?
Vi ska ta en tur till IKEA och försöka hitta varsin skön bäddmadrass. Vi har en gemensam nu, men det börjar bli rätt "hängmattig" ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp